|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. decembra 2018
Postihnuté deti sa učia oddelene, zmeniť to chce Škola inkluzionistov
Deti so zdravotným znevýhodnením sa často stretávajú s odmietnutím na bežných školách, ktoré im nedokážu zabezpečiť podmienky na spoločné vzdelávanie sa s ...
Zdieľať
Archívne foto Foto: TASR/Andrej Galica
Bratislava 3. decembra (TASR) – Deti so zdravotným znevýhodnením sa často stretávajú s odmietnutím na bežných školách, ktoré im nedokážu zabezpečiť podmienky na spoločné vzdelávanie sa s ich kamarátmi, a musia byť umiestnené do špeciálnych škôl. Pri príležitosti pondelňajšieho Medzinárodného dňa osôb so zdravotným postihnutím organizácie pomáhajúce deťom upriamujú pozornosť aj na tento problém.Koalícia pre deti Slovensko a Nadácia pre deti Slovenska začiatkom roka spustili program Škola inkluzionistov na podporu inkluzívneho vzdelávania na prvom aj druhom stupni základných škôl. "Cieľom programu je vytvoriť spolu s vedením školy, pedagógmi, asistentmi a odbornými konzultantmi na vybraných 20 školách priestor na rozvoj vzdelávania, ktorý rešpektuje individuálne potreby všetkých detí," povedal správca Nadácie pre deti Slovenska Ondrej Gallo.
Jednou zo škôl, ktoré sa do programu zapojili, je základná škola (ZŠ) na Karloveskej ulici v Bratislave. "ZŠ navštevuje 467 žiakov, z toho 23 žiakov je integrovaných. Cieľom celoročnej práce na škole je umožniť im kvalitnú a plnohodnotnú špeciálnopedagogickú podporu prostredníctvom uspokojenia ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb," priblížila Viera Máša Orogváni, regionálna konzultantka projektu Škola inkluzionistov.
Zdravotné znevýhodnenie žiakov nemusí byť viditeľné na prvý pohľad. Môže ísť napríklad o žiakov s autizmom a s ďalšími vývinovými poruchami, žiakov s poruchami aktivity a pozornosti, žiakov s vývinovými poruchami učenia alebo s narušenou komunikačnou schopnosťou.
"Pre inklúziu je kľúčové, aby sa pracovalo nielen s jedným žiakom, ale s celou triedou. Na škole sme na začiatku realizovali výskum a rozhovory, aby sme vedeli nastaviť podporný proces," spresnila Orogváni. "Musíme si uvedomiť, že deti so zdravotným znevýhodnením nie sú pre kolektív spolužiakov hendikepom, ale môžu byť jeho veľkým prínosom. Nám všetkým môžu ukázať úplne iný rozmer vnímania sveta," dodala. Program Škola inkluzionistov podporil výnos z Plesu v opere, ktorý sa radí medzi najväčšie charitatívne podujatia na Slovensku.
Špeciálne školy na Slovensku navštevuje 6,28 percenta detí. Európsky priemer je na úrovni 2,3 percenta. V máji 2018 žiadali školy od ministerstva školstva 5845 pedagogických asistentov pre 16.583 žiakov. V novom školskom roku je ich na školách len 2374, čo je menej ako polovica schválených žiadostí.
Špeciálny pedagóg a odborník na inkluzívne vzdelávanie Viktor Križo hovorí, že školy umelo "debariérizujú" svoj priestor a myslia si, že tak splnili podmienku, aby mohli prijať aj dieťa so zdravotným znevýhodnením. "Môžeme v škole odstrániť prekážky, aby sa napríklad dieťa na vozíčku mohlo pohybovať v jej priestoroch, ale škola môže vnútorne zostať taká disharmonická, že sa v nej necítia dobre nielen dieťa na vozíčku, ale ani všetky ostatné deti," hovorí Križo.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR