|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Posledný Panter je na trati a uzatvára dodávku 25 elektrických „šeliem“ z najväčšieho tendra ZSSK
Dnes bola ZSSK vo Vrútkach odovzdaná posledná štvorčlánková elektrická jednotka s kapacitou 343 miest na sedenie, ktorá bola dodaná o 8 mesiacov skôr Pantery spolu doteraz ...
Zdieľať
22.10.2021 (Webnoviny.sk) -
Cestujúci v Žilinskom, Trenčianskom a Prešovskom kraji už majú k dispozícii najnovšiu "svorku" v kompletnom počte. Dnes v rušňovom depe vo Vrútkach uskutočnila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tlačovú konferenciu pri príležitosti odovzdania poslednej 25. elektrickej jednotky (EJ) "Panter" z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava.
Tender za 160 miliónov eur predstavuje doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Nové jednotky sú jedny z najúspešnejších produktov skupiny ŠKODA TRANSPORTATION, o čom svedčí aj fakt, že okrem Slovenska a Česka jazdia aj v Litve, v Ukrajine, vo Fínsku a v dohľadnej dobe budú brázdiť trate Lotyšska či Estónska.
Takmer dvojročnú cestu postupného zavádzania jednotiek do prevádzky (prvé vozidlo sme médiám predstavili vo februári 2020) sme dnes vo Vrútkach úspešne ukončili odovzdaním posledného Pantera za účasti Ľuboša Ďuriča, riaditeľa odboru projektov dopravnej infraštruktúry Ministerstva dopravy a výstavby SR, Romana Koreňa, predsedu predstavenstva ZSSK, Petra Brzezinu, predsedu predstavenstva a prezidenta skupiny ŠKODA TRANSPORTATION a Miloša Kyselicu, generálneho riaditeľa ŽOS Trnava.
"Nové vlaky, ktoré vďaka eurofondom pribudli do regiónov, zásadne zvyšujú kvalitu cestovania. Máme ambíciu v modernizácii pokračovať, v nasledujúcich dvoch rokoch pribudnú ďalšie desiatky nových vlakov a zmodernizovaných vozňov do regiónov naprieč Slovenskom. Železnice, ako najekologickejšia forma dopravy sú jednoznačne budúcnosťou verejnej osobnej dopravy, na to, aby sa stali voľbou číslo jeden pre cestujúcich ale potrebujeme nielen moderné vlaky, no aj kvalitnú infraštruktúru”, uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby.
"Těší mě, že jsme dodavatelem ekologických vlaků, které pomáhají výrazně zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy na slovenské železnici. Vždyť právě země našich východních sousedů je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner – dodáváme nejen vozidla pro tamní železnici, ale pro slovenské města i tramvaje či trolejbusy," vyjadril sa predseda predstavenstva a Prezident skupiny ŠKODA TRANSPORTATION Petr Brzezina.
"Robili sme všetko, čo bolo v našich silách, aby sme v čo najkratšom čase nasadili nové jednotky do prevádzky a tým zabezpečili cestujúcim vyšší komfort služieb. Dodávku moderných vlakov, ktoré jazdia aj vo svete, sme dnes dotiahli do úspešného konca a nové jednotky predstavujú obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne. O dodržaní najvyššej kvality som presvedčený, nakoľko sme v rámci vyhláseného tendra nastavili náročné zmluvné kritériá kontroly kvality a prevádzkyschopnosti vozidiel. Už teraz sa teším na odovzdávanie prvých Panterov na trate východného Slovenska," hovorí Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.
Nové EJ sú nasadzované do prevádzky najmä na tratiach:
EJ s maximálnou rýchlosťou 160 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI a predstavujú tak účelné vozidlá na úrovni 21. storočia. V prevádzke môžeme stretnúť dve verzie EJ – trojčlánkovú s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánkovú s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý priniesol žilinskému, trenčianskemu a prešovskému regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85* eur uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.
* uvedené sumy sú bez DPH
Nízkopodlažné klimatizované jednotky s bezbariérovými nástupnými priestormi sú so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom a majú multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle. Súpravy disponujú centrálnym ovládaním dverí (otváranie/zatváranie/blokovanie) a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotiek je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich. Nechýbajú, samozrejme, zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily) a wi-fi pripojenie na internet. Príjemný a moderný vzhľad vozidiel dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.
Jazdu v podobných vozidlách si do konca roku 2023 budú môcť naplno vychutnať aj cestujúci východného Slovenska. Začiatkom septembra podpísal národný dopravca s konzorciom firiem ŠKODA TRANSPORTATION a ŽOS Trnava zmluvu na nákup 9 nových elektrických jednotiek s možnou opciou na ďalších 11 kusov. Nové "Pantery" budú dodávané pre regionálnu prevádzku elektrifikovaných tratí v Košickom a Prešovskom kraji, najmä na tratiach Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Michaľany – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné a Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou.
Flotila najmodernejších jednotiek sa tak na Slovensku rozrastie na 34, v prípade uplatnenia opcie až na 45 kusov. Viac na https://www.zssk.sk/aktuality/slovensky-narodny-dopravca-bude-mat-az-20-novych-panterov/.
9 ks elektrických jednotiek - projekt EÚ + vlastné zdroje
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň - projekt EÚ + vlastné zdroje
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) - vlastné zdroje
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz - vlastné zdroje
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) - vlastné zdroje
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt
17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 – celkový objem 3,495 milióna eur
15 ks dieselmotorových jednotiek (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 6. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO. Zároveň tak v súčasnosti prebieha aktualizácia štúdie uskutočniteľnosti a CBA analýzy na základe pripomienok zo strany ÚHP
9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ + vlastné zdroje
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) – dokumentácia z procesu VO bola predložená na výkon kontroly na ÚVO
30 ks modernizovaných osobných vozňov Bdtmee (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 8. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO
Informačný servis
Zdroj: Webnoviny.sk - Posledný Panter je na trati a uzatvára dodávku 25 elektrických „šeliem“ z najväčšieho tendra ZSSK © SITA Všetky práva vyhradené.
- Dnes bola ZSSK vo Vrútkach odovzdaná posledná štvorčlánková elektrická jednotka s kapacitou 343 miest na sedenie, ktorá bola dodaná o 8 mesiacov skôr
- Pantery spolu doteraz na regionálnych tratiach najazdili bezmála 1,4 milióna kilometrov
- Podobné moderné vozidlá budú do konca roku 2023 môcť využívať aj cestujúci v Košickom a Prešovskom kraji
Cestujúci v Žilinskom, Trenčianskom a Prešovskom kraji už majú k dispozícii najnovšiu "svorku" v kompletnom počte. Dnes v rušňovom depe vo Vrútkach uskutočnila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tlačovú konferenciu pri príležitosti odovzdania poslednej 25. elektrickej jednotky (EJ) "Panter" z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava.
Tender za 160 miliónov eur predstavuje doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Nové jednotky sú jedny z najúspešnejších produktov skupiny ŠKODA TRANSPORTATION, o čom svedčí aj fakt, že okrem Slovenska a Česka jazdia aj v Litve, v Ukrajine, vo Fínsku a v dohľadnej dobe budú brázdiť trate Lotyšska či Estónska.
Takmer dvojročnú cestu postupného zavádzania jednotiek do prevádzky (prvé vozidlo sme médiám predstavili vo februári 2020) sme dnes vo Vrútkach úspešne ukončili odovzdaním posledného Pantera za účasti Ľuboša Ďuriča, riaditeľa odboru projektov dopravnej infraštruktúry Ministerstva dopravy a výstavby SR, Romana Koreňa, predsedu predstavenstva ZSSK, Petra Brzezinu, predsedu predstavenstva a prezidenta skupiny ŠKODA TRANSPORTATION a Miloša Kyselicu, generálneho riaditeľa ŽOS Trnava.
"Nové vlaky, ktoré vďaka eurofondom pribudli do regiónov, zásadne zvyšujú kvalitu cestovania. Máme ambíciu v modernizácii pokračovať, v nasledujúcich dvoch rokoch pribudnú ďalšie desiatky nových vlakov a zmodernizovaných vozňov do regiónov naprieč Slovenskom. Železnice, ako najekologickejšia forma dopravy sú jednoznačne budúcnosťou verejnej osobnej dopravy, na to, aby sa stali voľbou číslo jeden pre cestujúcich ale potrebujeme nielen moderné vlaky, no aj kvalitnú infraštruktúru”, uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby.
"Těší mě, že jsme dodavatelem ekologických vlaků, které pomáhají výrazně zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy na slovenské železnici. Vždyť právě země našich východních sousedů je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner – dodáváme nejen vozidla pro tamní železnici, ale pro slovenské města i tramvaje či trolejbusy," vyjadril sa predseda predstavenstva a Prezident skupiny ŠKODA TRANSPORTATION Petr Brzezina.
"Robili sme všetko, čo bolo v našich silách, aby sme v čo najkratšom čase nasadili nové jednotky do prevádzky a tým zabezpečili cestujúcim vyšší komfort služieb. Dodávku moderných vlakov, ktoré jazdia aj vo svete, sme dnes dotiahli do úspešného konca a nové jednotky predstavujú obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne. O dodržaní najvyššej kvality som presvedčený, nakoľko sme v rámci vyhláseného tendra nastavili náročné zmluvné kritériá kontroly kvality a prevádzkyschopnosti vozidiel. Už teraz sa teším na odovzdávanie prvých Panterov na trate východného Slovenska," hovorí Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.
Nové EJ sú nasadzované do prevádzky najmä na tratiach:
- Žilina – Púchov – Trenčín,
- Žilina – Čadca,
- Púchov – Horní Lideč,
- Čadca – Skalité – Zwardoń,
- Žilina – Liptovský Mikuláš.
EJ s maximálnou rýchlosťou 160 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI a predstavujú tak účelné vozidlá na úrovni 21. storočia. V prevádzke môžeme stretnúť dve verzie EJ – trojčlánkovú s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánkovú s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).
Vedeli ste?
- Pantery spolu doteraz na regionálnych tratiach najazdili viac ako 1,4 milióna kilometrov.
- Najviac najazdených kilometrov má jednotka 660.002, ktorú sme prebrali 1. 12. 2020.
- Priemerná prevádzkyschopnosť všetkých EJ sa pohybuje na úrovni 93,5 %.
- Posledné vozidlo, ktoré sa prebralo dnes, nám výrobca dodal s predstihom 8 mesiacov.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý priniesol žilinskému, trenčianskemu a prešovskému regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85* eur uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.
* uvedené sumy sú bez DPH
Nízkopodlažné klimatizované jednotky s bezbariérovými nástupnými priestormi sú so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom a majú multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle. Súpravy disponujú centrálnym ovládaním dverí (otváranie/zatváranie/blokovanie) a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotiek je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich. Nechýbajú, samozrejme, zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily) a wi-fi pripojenie na internet. Príjemný a moderný vzhľad vozidiel dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.
Pantery mieria aj na východ
Jazdu v podobných vozidlách si do konca roku 2023 budú môcť naplno vychutnať aj cestujúci východného Slovenska. Začiatkom septembra podpísal národný dopravca s konzorciom firiem ŠKODA TRANSPORTATION a ŽOS Trnava zmluvu na nákup 9 nových elektrických jednotiek s možnou opciou na ďalších 11 kusov. Nové "Pantery" budú dodávané pre regionálnu prevádzku elektrifikovaných tratí v Košickom a Prešovskom kraji, najmä na tratiach Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Michaľany – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné a Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou.
Flotila najmodernejších jednotiek sa tak na Slovensku rozrastie na 34, v prípade uplatnenia opcie až na 45 kusov. Viac na https://www.zssk.sk/aktuality/slovensky-narodny-dopravca-bude-mat-az-20-novych-panterov/.
O projekte:
9 ks elektrických jednotiek - projekt EÚ + vlastné zdroje
- hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
- podpis zmluvy: 9. 9. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
Zrealizované a plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2020 – 2021 (25 ks EJ je už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský, Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- dodané: 2019 – 2021 (všetkých 21 ks DMJ je v prevádzke)
- nasadenie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň - projekt EÚ + vlastné zdroje
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: január 2021 – december 2021
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) - vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- dodané: 2018 – 2021 (všetkých 35 ks nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadenie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz - vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (49 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) - vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- dodané: 2016 – 2020 (všetkých 37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadené: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021
- prvý dodaný vozeň: predpokladáme 3/2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
- celkový objem 32,98 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
- predpokladané dodanie prvých vozňov: 8/2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 – celkový objem 3,495 milióna eur
- oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
- podpis ZoD: 4. 10. 2021, účinná od 5. 10. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
15 ks dieselmotorových jednotiek (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 6. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO. Zároveň tak v súčasnosti prebieha aktualizácia štúdie uskutočniteľnosti a CBA analýzy na základe pripomienok zo strany ÚHP
- predpokladaná hodnota zákazky: 67 250 000 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Žilinský kraj (Kysuce - Čadca, Žilina, Rajec)
- predpokladaný podpis zmluvy: 10/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ + vlastné zdroje
- hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
- podpis zmluvy: 9. 9. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) – dokumentácia z procesu VO bola predložená na výkon kontroly na ÚVO
- predpokladaná hodnota zákazky: 76 955 000 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina
- predpokladaný podpis zmluvy: 10/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 10/2023
30 ks modernizovaných osobných vozňov Bdtmee (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 8. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO
- predpokladaná hodnota zákazky: 32 400 400 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Zvolen – Košice, Brezno (južná trasa)
- predpokladaný podpis zmluvy: 10/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
Informačný servis
Zdroj: Webnoviny.sk - Posledný Panter je na trati a uzatvára dodávku 25 elektrických „šeliem“ z najväčšieho tendra ZSSK © SITA Všetky práva vyhradené.
nasledujúci článok >>
Ministerstvo obrany má plánovanú úsporu na dosah, rezort optimalizoval podporné činnosti
Ministerstvo obrany má plánovanú úsporu na dosah, rezort optimalizoval podporné činnosti
<< predchádzajúci článok
Poslanci parlamentu zobrali na vedomie výročnú správu o členstve Slovenska v Európskej únii
Poslanci parlamentu zobrali na vedomie výročnú správu o členstve Slovenska v Európskej únii