|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. septembra 2011
Poslanci schválili zákon o elektronických komunikáciách
Práva spotrebiteľov pri využívaní telekomunikačných služieb by mali byť väčšie a posilniť by sa taktiež mala ochrana ich súkromia a osobných údajov. Poslanci Národnej rady SR totiž na 22. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) - Práva spotrebiteľov pri využívaní telekomunikačných služieb by mali byť väčšie a posilniť by sa taktiež mala ochrana ich súkromia a osobných údajov. Poslanci Národnej rady SR totiž na 22. schôdzi schválili nový zákon o elektronických komunikáciách. Ten do našej legislatívy prináša nové pravidlá EÚ týkajúce sa telekomunikačných spoločností. Zákon z dielne ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja taktiež výrazne upravuje zmluvné vzťahy medzi zákazníkom a telekomunikačnými spoločnosťami, keď posilňuje predovšetkým práva spotrebiteľov.
Medzi najvýznamnejšie zmeny pre spotrebiteľov patrí zavedenie maximálnej dĺžky, ktorou si telekomunikačné spoločnosti môžu zaviazať zákazníka. Po novom už zmluva medzi poskytovateľom a zákazníkom v prípade viazanosti nebude môcť prekročiť obdobie 24 mesiacov, pričom spoločnosti musia mať v ponuke zároveň ponuku s viazanosťou 12 mesiacov. Cieľom tohto kroku je podľa Bruselu uľahčiť zákazníkom prechod k iným operátorom nielen v prípade mobilných sietí, ale aj pevných liniek a internetu.
Ďalším z bonusov, ktoré návrh prináša spotrebiteľom, je, že spoločnostiam ustanovuje povinnosť preniesť a aktivovať číslo v čo najkratšom možnom čase. Účastníkovi, ktorý uzatvoril zmluvu o prenose čísla do nového podniku, tak musí byť číslo aktivované do jedného pracovného dňa. Stanovuje sa taktiež minimálna kvalita a štandard služieb poskytovaných operátormi a zabezpečí sa dôslednejšie a transparentnejšie porovnávanie služieb jednotlivých operátorov. Napomôcť má k tomu sprehľadnenie zákazníckych zmlúv telekomunikačných operátorov. Predovšetkým spoločnosti poskytujúce pripojenie na internet budú musieť vo svojich zmluvách uvádzať informácie o možnom blokovaní či spomaľovaní prístupu k niektorým službám ako napríklad prenos hlasu cez internet (VoIP), alebo možnom znižovaní rýchlosti pripojenia.
V oblasti ochrany súkromia návrh zákona implementuje požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte a zneužívaniu osobných údajov. Po novom budú musieť spoločnosti vyžiadať súhlas zákazníkov pri ukladaní informácií v ich zariadeniach (ako sú tzv. „cookies“) alebo pri prístupe k týmto informáciám, ak sa netýkajú služby, ku ktorej sú zákazníci práve pripojení. Spotrebitelia tak budú lepšie informovaní o tom, čo sa deje s ich osobnými údajmi. Nové pravidlá zahŕňajú aj lepší prístup k núdzovým službám vrátane telefónneho čísla 112, ktoré je jednotným núdzovým číslom v Európe.
Telekomunikačné spoločnosti budú musieť uchovávať prevádzkové a lokalizačné údaje ako aj údaje komunikujúcich strán po dobu šiestich mesiacov, ak ide o pripojenie k internetu, elektronickú poštu a telefonovanie prostredníctvom internetu a 12 mesiacov, ak ide o ostatné druhy komunikácie. Súdy a polícia si ich budú môcť vyžiadať avšak iba kvôli vyšetrovaniu trestných činov súvisiacich s terorizmom, nedovoleným obchodovaním, organizovanou trestnou činnosťou, únikom a ohrozením utajovaných skutočností a s trestnými činmi spáchanými nebezpečným zoskupením.
Nový zákon taktiež posilní kompetencie regulačného orgánu, ktorým je Telekomunikačný úrad SR. Regulátor bude môcť pružnejšie rušiť alebo odoberať pridelené frekvencie, ak nie sú užívané a spresňuje sa aj cenová regulácia. Niektoré právomoci Telekomunikačného úradu SR však zároveň prejdú na novovzniknutý Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) s celoeurópskou pôsobnosťou, ktorého cieľom je zjednotiť reguláciu v rámci EÚ. V prípade ak napríklad pravidlo zavedené národným regulátorom bude brániť efektívnemu fungovaniu jednotného európskeho trhu s telekomunikačnými službami, BEREC mu môže odporučiť takéto pravidlo zmeniť alebo stiahnuť.
Nové pravidlá začnú platiť od 1. novembra tohto roku. Výnimkou majú byť dve časti týkajúce sa transparentnosti a uverejňovania informácií pre užívateľa a zmluvy o poskytovaní verejných služieb, tie majú začať platiť od 1. januára 2012.
Pravidlá EÚ síce mali členské štáty, vrátane Slovenska, implementovať od 25. mája tohto roku, no vzhľadom na množstvo zmien prebiehali dlhodobé intenzívne diskusie so sektorom elektronických komunikácií a po medzirezortnom pripomienkovom konaní, vzhľadom na množstvo pripomienok a rozporov, muselo ministerstvo absolvovať niekoľkonásobné rozporové konania, čo spôsobilo zdržanie celého legislatívneho procesu.
Medzi najvýznamnejšie zmeny pre spotrebiteľov patrí zavedenie maximálnej dĺžky, ktorou si telekomunikačné spoločnosti môžu zaviazať zákazníka. Po novom už zmluva medzi poskytovateľom a zákazníkom v prípade viazanosti nebude môcť prekročiť obdobie 24 mesiacov, pričom spoločnosti musia mať v ponuke zároveň ponuku s viazanosťou 12 mesiacov. Cieľom tohto kroku je podľa Bruselu uľahčiť zákazníkom prechod k iným operátorom nielen v prípade mobilných sietí, ale aj pevných liniek a internetu.
Ďalším z bonusov, ktoré návrh prináša spotrebiteľom, je, že spoločnostiam ustanovuje povinnosť preniesť a aktivovať číslo v čo najkratšom možnom čase. Účastníkovi, ktorý uzatvoril zmluvu o prenose čísla do nového podniku, tak musí byť číslo aktivované do jedného pracovného dňa. Stanovuje sa taktiež minimálna kvalita a štandard služieb poskytovaných operátormi a zabezpečí sa dôslednejšie a transparentnejšie porovnávanie služieb jednotlivých operátorov. Napomôcť má k tomu sprehľadnenie zákazníckych zmlúv telekomunikačných operátorov. Predovšetkým spoločnosti poskytujúce pripojenie na internet budú musieť vo svojich zmluvách uvádzať informácie o možnom blokovaní či spomaľovaní prístupu k niektorým službám ako napríklad prenos hlasu cez internet (VoIP), alebo možnom znižovaní rýchlosti pripojenia.
V oblasti ochrany súkromia návrh zákona implementuje požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte a zneužívaniu osobných údajov. Po novom budú musieť spoločnosti vyžiadať súhlas zákazníkov pri ukladaní informácií v ich zariadeniach (ako sú tzv. „cookies“) alebo pri prístupe k týmto informáciám, ak sa netýkajú služby, ku ktorej sú zákazníci práve pripojení. Spotrebitelia tak budú lepšie informovaní o tom, čo sa deje s ich osobnými údajmi. Nové pravidlá zahŕňajú aj lepší prístup k núdzovým službám vrátane telefónneho čísla 112, ktoré je jednotným núdzovým číslom v Európe.
Telekomunikačné spoločnosti budú musieť uchovávať prevádzkové a lokalizačné údaje ako aj údaje komunikujúcich strán po dobu šiestich mesiacov, ak ide o pripojenie k internetu, elektronickú poštu a telefonovanie prostredníctvom internetu a 12 mesiacov, ak ide o ostatné druhy komunikácie. Súdy a polícia si ich budú môcť vyžiadať avšak iba kvôli vyšetrovaniu trestných činov súvisiacich s terorizmom, nedovoleným obchodovaním, organizovanou trestnou činnosťou, únikom a ohrozením utajovaných skutočností a s trestnými činmi spáchanými nebezpečným zoskupením.
Nový zákon taktiež posilní kompetencie regulačného orgánu, ktorým je Telekomunikačný úrad SR. Regulátor bude môcť pružnejšie rušiť alebo odoberať pridelené frekvencie, ak nie sú užívané a spresňuje sa aj cenová regulácia. Niektoré právomoci Telekomunikačného úradu SR však zároveň prejdú na novovzniknutý Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) s celoeurópskou pôsobnosťou, ktorého cieľom je zjednotiť reguláciu v rámci EÚ. V prípade ak napríklad pravidlo zavedené národným regulátorom bude brániť efektívnemu fungovaniu jednotného európskeho trhu s telekomunikačnými službami, BEREC mu môže odporučiť takéto pravidlo zmeniť alebo stiahnuť.
Nové pravidlá začnú platiť od 1. novembra tohto roku. Výnimkou majú byť dve časti týkajúce sa transparentnosti a uverejňovania informácií pre užívateľa a zmluvy o poskytovaní verejných služieb, tie majú začať platiť od 1. januára 2012.
Pravidlá EÚ síce mali členské štáty, vrátane Slovenska, implementovať od 25. mája tohto roku, no vzhľadom na množstvo zmien prebiehali dlhodobé intenzívne diskusie so sektorom elektronických komunikácií a po medzirezortnom pripomienkovom konaní, vzhľadom na množstvo pripomienok a rozporov, muselo ministerstvo absolvovať niekoľkonásobné rozporové konania, čo spôsobilo zdržanie celého legislatívneho procesu.