|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. septembra 2012
Poslanci odklepli zmeny v správnych poplatkoch, zdražejú
Občanov čaká zvýšenie viacerých správnych poplatkov. Poslanci NR SR totiž v utorok schválili novelu zákona o správnych poplatkoch, na základe ktorej sa zvýšia poplatky v oblasti verejnej správy, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. septembra - Občanov čaká zvýšenie viacerých správnych poplatkov. Poslanci NR SR totiž v utorok schválili novelu zákona o správnych poplatkoch, na základe ktorej sa zvýšia poplatky v oblasti verejnej správy, v rámci stavebnej činnosti či v oblasti dopravy. Novela má stanovenú účinnosť na 1. október tohto roka, s výnimkou troch bodov.
Vyššie poplatky tak na základe schválenej novely čakajú aj motoristov pri prvom zápise motorového vozidla kategórie L, M1 a niektorých typov kategórie N1 do evidencie vozidiel.
Pri prvej registrácii áut presadilo ministerstvo financií rozdielne poplatky v závislosti od výkonu motora. Celkový finančný prínos zo zmien poplatkov ministerstvo zatiaľ vyčíslilo v tomto roku vo výške takmer 7 mil. eur, pričom v budúcom roku by mal štát získať dodatočných viac ako 32 mil. eur.
Rezort financií napokon vylúčil z vyšších registračných poplatkov autá kategórie N1, ktoré majú len tri miesta na sedenie, teda klasické úžitkové vozidlá, ktoré sa používajú na prepravu tovaru pre potreby podnikania. Výhrady v tomto smere mali najmä zamestnávatelia.
Ostatné automobily tejto kategórie sa však vyšším poplatkom nevyhnú. Za prvý zápis vozidla do výkonu motora 80 kW je sadzba poplatku stanovená vo výške 33 eur tak ako doposiaľ. V prípade vozidla s výkonom motora od 86 kW do 92 kW stúpa sadzba na 217 eur, pričom sa postupne zvyšuje až na úroveň 2 997 eur v prípade áut s výkonom nad 254 kW.
Zmeny zasiahnu aj stavebné povolenia a lotérie
V oblasti stavebnej činnosti ministerstvo pripravilo zmenu sadzieb napríklad za stavebné povolenie vo vzťahu k právnickým osobám, za predĺženie platnosti stavebného povolenia či za kolaudačné rozhodnutie.
V rámci novely zákona o správnych poplatkoch sa mení aj zákon o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov. Zmeny čakajú aj zákon o hazardných hrách, kde sa napríklad upravuje percento odvodu do štátneho rozpočtu pri číselných lotériách, a to z 18 na 20 %.
Na základe pozmeňujúceho návrhu poslancov Smeru-SD sa pri žalobách na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím orgánu verejnej moci alebo jeho nesprávnym úradným postupom stanovuje paušálny súdny poplatok vo výške 20 eur. Pôvodne vládny návrh pri sporoch občanov so štátom počítal s výškou súdnych poplatkov až do výšky 16 596 eur.
Rovnako sa na základe novely posúva termín zrušenia kolkových známok z januára 2013 na január 2014. "Dôvodom tejto zmeny sú úvahy o zabezpečení centrálneho riešenia výberu a zúčtovania poplatkov, ktoré bude možné platiť aj novými, modernými spôsobmi ako je platobná karta, SMS či internet," uvádza rezort financií.
Novelu zákona v pléne kritizovali viacerí opoziční poslanci. Klub SDKÚ-DS podľa slov poslanca Miroslava Beblavého odmieta zákon ako celok.
Podľa poslanca Chrena šklbú občanov
"Nie je pravda, že vládny konsolidačný balíček sa dotýka len bohatších občanov, dotýka sa všetkých," vyhlásil v utorok Beblavý s tým, že novela zákona o správnych poplatkoch je toho dôkazom. Podľa SDKÚ-DS by pritom štát mohol získať očakávaný prínos z novely aj napríklad zvýšením dividend štátnych podnikov.
V podobnom duchu sa vyjadril aj poslanec SaS Martin Chren. Jediným cieľom vlády pri tejto novele je podľa jeho slov "ošklbať občanov Slovenskej republiky". Vláda Roberta Fica podľa Chrena nie je schopná šetriť a za túto neschopnosť majú zaplatiť občania.
Poslanci v novele zákona o správnych poplatkoch odsúhlasili aj to, aby mohol Fond národného majetku SR použiť svoje prostriedky aj na náklady spojené s prípravou ukončenia jeho činnosti.
V rámci utorňajšieho hlasovania však poslanci nepodporili pozmeňujúci návrh opozičného poslanca SDKÚ-DS Ivana Štefanca, ktorý požadoval nezvyšovať poplatky za registráciu automobilov. Podľa Štefanca je totiž zvyšovanie poplatkov podľa výkonu automobilov nesystémové, keďže nemá logický základ, ako napríklad vyššie zdaňovanie automobilov, ktoré viac znečisťujú životné prostredie.
Vyššie poplatky tak na základe schválenej novely čakajú aj motoristov pri prvom zápise motorového vozidla kategórie L, M1 a niektorých typov kategórie N1 do evidencie vozidiel.
Pri prvej registrácii áut presadilo ministerstvo financií rozdielne poplatky v závislosti od výkonu motora. Celkový finančný prínos zo zmien poplatkov ministerstvo zatiaľ vyčíslilo v tomto roku vo výške takmer 7 mil. eur, pričom v budúcom roku by mal štát získať dodatočných viac ako 32 mil. eur.
Rezort financií napokon vylúčil z vyšších registračných poplatkov autá kategórie N1, ktoré majú len tri miesta na sedenie, teda klasické úžitkové vozidlá, ktoré sa používajú na prepravu tovaru pre potreby podnikania. Výhrady v tomto smere mali najmä zamestnávatelia.
Ostatné automobily tejto kategórie sa však vyšším poplatkom nevyhnú. Za prvý zápis vozidla do výkonu motora 80 kW je sadzba poplatku stanovená vo výške 33 eur tak ako doposiaľ. V prípade vozidla s výkonom motora od 86 kW do 92 kW stúpa sadzba na 217 eur, pričom sa postupne zvyšuje až na úroveň 2 997 eur v prípade áut s výkonom nad 254 kW.
Zmeny zasiahnu aj stavebné povolenia a lotérie
V oblasti stavebnej činnosti ministerstvo pripravilo zmenu sadzieb napríklad za stavebné povolenie vo vzťahu k právnickým osobám, za predĺženie platnosti stavebného povolenia či za kolaudačné rozhodnutie.
V rámci novely zákona o správnych poplatkoch sa mení aj zákon o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov. Zmeny čakajú aj zákon o hazardných hrách, kde sa napríklad upravuje percento odvodu do štátneho rozpočtu pri číselných lotériách, a to z 18 na 20 %.
Na základe pozmeňujúceho návrhu poslancov Smeru-SD sa pri žalobách na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím orgánu verejnej moci alebo jeho nesprávnym úradným postupom stanovuje paušálny súdny poplatok vo výške 20 eur. Pôvodne vládny návrh pri sporoch občanov so štátom počítal s výškou súdnych poplatkov až do výšky 16 596 eur.
Rovnako sa na základe novely posúva termín zrušenia kolkových známok z januára 2013 na január 2014. "Dôvodom tejto zmeny sú úvahy o zabezpečení centrálneho riešenia výberu a zúčtovania poplatkov, ktoré bude možné platiť aj novými, modernými spôsobmi ako je platobná karta, SMS či internet," uvádza rezort financií.
Novelu zákona v pléne kritizovali viacerí opoziční poslanci. Klub SDKÚ-DS podľa slov poslanca Miroslava Beblavého odmieta zákon ako celok.
Podľa poslanca Chrena šklbú občanov
"Nie je pravda, že vládny konsolidačný balíček sa dotýka len bohatších občanov, dotýka sa všetkých," vyhlásil v utorok Beblavý s tým, že novela zákona o správnych poplatkoch je toho dôkazom. Podľa SDKÚ-DS by pritom štát mohol získať očakávaný prínos z novely aj napríklad zvýšením dividend štátnych podnikov.
V podobnom duchu sa vyjadril aj poslanec SaS Martin Chren. Jediným cieľom vlády pri tejto novele je podľa jeho slov "ošklbať občanov Slovenskej republiky". Vláda Roberta Fica podľa Chrena nie je schopná šetriť a za túto neschopnosť majú zaplatiť občania.
Poslanci v novele zákona o správnych poplatkoch odsúhlasili aj to, aby mohol Fond národného majetku SR použiť svoje prostriedky aj na náklady spojené s prípravou ukončenia jeho činnosti.
V rámci utorňajšieho hlasovania však poslanci nepodporili pozmeňujúci návrh opozičného poslanca SDKÚ-DS Ivana Štefanca, ktorý požadoval nezvyšovať poplatky za registráciu automobilov. Podľa Štefanca je totiž zvyšovanie poplatkov podľa výkonu automobilov nesystémové, keďže nemá logický základ, ako napríklad vyššie zdaňovanie automobilov, ktoré viac znečisťujú životné prostredie.