|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. októbra 2011
Poslanci neschválili novelu zákona o stavebnom sporení
Parlament v stredu po opätovnom prerokovaní nakoniec neschválil prezidentom vrátenú novelu zákona o stavebnom sporení. Pôvodný návrh hovoril o zmenách v systéme vyplácania štátnej prémie, mali ...
Zdieľať
BRATISLAVA 19. októbra (WEBNOVINY) - Parlament v stredu po opätovnom prerokovaní nakoniec neschválil prezidentom vrátenú novelu zákona o stavebnom sporení. Pôvodný návrh hovoril o zmenách v systéme vyplácania štátnej prémie, mali sa zaviesť nižšie poplatky. Novela zároveň mala obmedziť poberanie štátnej prémie počas čerpania a splácania medziúveru.
Rezort financií niekoľkokrát avizoval, že problémom stavebného sporenia je nízka efektívnosť štátnej podpory a problémom boli podľa rezortu aj vysoké poplatky. Problémom pre rezort financií bolo aj to, že objem medziúverov výrazne prevyšuje objem zvýhodnených stavebných úverov a štát tak prostredníctvom prémie prevažne podporuje poskytovanie komerčných úverov na bývanie.
Prezident SR Ivan Gašparovič 7. októbra vrátil novelu s tým, že novela zasahuje spätne do už uzatvorených zmlúv, keď by klienti splácajúci medziúver od nového roka nemali mať nárok na štátnu prémiu bez ohľadu na to, či ide o nových klientov alebo tých, ktorí čerpajú medziúvery už teraz. S tým nesúhlasili ani stavebné sporiteľne. Ak raz totiž klient podpíše zmluvu za vopred dohodnutých podmienok, nemali by sa podľa sporiteľní meniť pravidlá počas trvania platnosti tejto zmluvy.
Novela zároveň mala meniť to, že od 1. januára 2012 výpočet nároku na štátnu prémiu podľa toho, v akom termíne je zmluva uzavretá. Na celú prémiu by mali od budúceho roka v prvom roku sporenia nárok len tí noví sporitelia, ktorí by na svoje účty vložili potrebnú sumu do konca marca.
Ak by tak neurobili do konca júna, mali by nárok na tri štvrtiny štátnej prémie, ak do konca septembra, tak na polovicu a ak k poslednému dňu roka, tak len na štvrtinu štátnej prémie. Toto obmedzenie by sa však netýkalo súčasných a ani nových stavebných sporiteľov v druhom a ďalšom roku sporenia. Návrh zároveň menil aj spôsob výpočtu výšky štátnej prémie, ktorú by po novom určoval zákon o štátnom rozpočte.
Rezort financií dokonca uvažoval aj o tom, že kvôli úspore v štátnej kase zníži výšku štátnej prémie na 15 eur zo súčasných 66,39 eura. Štátna prémia má podľa stavebných sporiteľní motivačný charakter. Ak by ministerstvo znížilo štátnu prémiu, odrazilo by sa to v objeme prostriedkov, ktoré budú stavební sporitelia sporiť a samozrejme aj v objeme financií, ktoré stavebné sporiteľne každoročne formou úverov uvoľňujú do financovania bývania.
No želaná úspora by sa podľa nich nedostavila, pretože pokles objemu stavebnej výroby a zamestnanosti v sektore výstavby a obnovy bývania spôsobí oveľa vyšší pokles príjmov štátneho rozpočtu, ako bude úspora z neposkytnutej štátnej prémie.
Rezort financií niekoľkokrát avizoval, že problémom stavebného sporenia je nízka efektívnosť štátnej podpory a problémom boli podľa rezortu aj vysoké poplatky. Problémom pre rezort financií bolo aj to, že objem medziúverov výrazne prevyšuje objem zvýhodnených stavebných úverov a štát tak prostredníctvom prémie prevažne podporuje poskytovanie komerčných úverov na bývanie.
Prezident SR Ivan Gašparovič 7. októbra vrátil novelu s tým, že novela zasahuje spätne do už uzatvorených zmlúv, keď by klienti splácajúci medziúver od nového roka nemali mať nárok na štátnu prémiu bez ohľadu na to, či ide o nových klientov alebo tých, ktorí čerpajú medziúvery už teraz. S tým nesúhlasili ani stavebné sporiteľne. Ak raz totiž klient podpíše zmluvu za vopred dohodnutých podmienok, nemali by sa podľa sporiteľní meniť pravidlá počas trvania platnosti tejto zmluvy.
Novela zároveň mala meniť to, že od 1. januára 2012 výpočet nároku na štátnu prémiu podľa toho, v akom termíne je zmluva uzavretá. Na celú prémiu by mali od budúceho roka v prvom roku sporenia nárok len tí noví sporitelia, ktorí by na svoje účty vložili potrebnú sumu do konca marca.
Ak by tak neurobili do konca júna, mali by nárok na tri štvrtiny štátnej prémie, ak do konca septembra, tak na polovicu a ak k poslednému dňu roka, tak len na štvrtinu štátnej prémie. Toto obmedzenie by sa však netýkalo súčasných a ani nových stavebných sporiteľov v druhom a ďalšom roku sporenia. Návrh zároveň menil aj spôsob výpočtu výšky štátnej prémie, ktorú by po novom určoval zákon o štátnom rozpočte.
Rezort financií dokonca uvažoval aj o tom, že kvôli úspore v štátnej kase zníži výšku štátnej prémie na 15 eur zo súčasných 66,39 eura. Štátna prémia má podľa stavebných sporiteľní motivačný charakter. Ak by ministerstvo znížilo štátnu prémiu, odrazilo by sa to v objeme prostriedkov, ktoré budú stavební sporitelia sporiť a samozrejme aj v objeme financií, ktoré stavebné sporiteľne každoročne formou úverov uvoľňujú do financovania bývania.
No želaná úspora by sa podľa nich nedostavila, pretože pokles objemu stavebnej výroby a zamestnanosti v sektore výstavby a obnovy bývania spôsobí oveľa vyšší pokles príjmov štátneho rozpočtu, ako bude úspora z neposkytnutej štátnej prémie.