Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

15. júla 2009

Poplatky za železničnú dopravnú cestu by sa mali znížiť



Poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty by od roku 2011 mali klesnúť, čo by znamenalo aj pokles cien v osobnej a nákladnej železničnej doprave. Vyplýva to z návrhu zákona o dráhach z ...



Zdieľať
BRATISLAVA 15. júla (WEBNOVINY) - Poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty by od roku 2011 mali klesnúť, čo by znamenalo aj pokles cien v osobnej a nákladnej železničnej doprave. Vyplýva to z návrhu zákona o dráhach z dielne ministerstva dopravy, ktorý v stredu schválil vládny kabinet. Podľa návrhu by sa ceny za služby a úhrady za použitie železničnej infraštruktúry mali v porovnaní s rokom 2009 znížiť v nákladnej doprave o 41,268 mil. eur a v osobnej doprave na železnici o 15,054 mil. eur. Celkovo sa poplatky za využitie železničnej dopravnej cesty znížia o 56,322 mil. eur. Malo by to utvoriť priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej dopravy a cestnej dopravy a zároveň zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na slovenský dopravný trh.


"Výška súčasnej úhrady za používanie železničnej siete vo verejnej osobnej železničnej doprave je 2,8-krát vyššia ako spoplatnenie v cestnej osobnej doprave a v nákladnej železničnej doprave 3-krát vyššia ako v nákladnej cestnej doprave," zdôvodňuje v návrhu rezort dopravy nevyhnutnosť zníženia poplatkov za používanie železníc. V tranzite cez územie Slovenska je rozdiel v týchto konkurenčných druhoch dopravy ešte priepastnejší a v rámci Európskeho spoločenstva je úhrada dokonca jedna z najvyšších. Vysokú cenu úhrady, a tým nedodržiavanie európskej smernice vyčítala SR aj Európska komisia.

"V rámci koncepcie spoplatňovania železničnej dopravnej cesty sa v roku 2010 bude postupovať tak, ako doteraz a od roku 2011 budú do úhrad za používanie železničnej infraštruktúry zahrnuté iba variabilné náklady spojené s prevádzkou vlakov. Týmto sa znížia náklady železničných nákladných a osobných dopravcov," informuje ďalej ministerstvo dopravy. Štát podľa uvedenej koncepcie a európskej smernice bude hradiť fixné náklady manažérovi infraštruktúry, teda Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) od roku 2011. Nároky na krytie straty zo Zmluvy o prevádzkovaní dráhy v roku 2010 budú zabezpečené v rámci rozpočtu verejnej správy na budúci rok. ŽSR predpokladajú, že vykážu v troch nasledujúcich rokoch stratu - v roku 2010 vo výške 263,256 mil. eur, v roku 2011 by sa mala prehĺbiť na 307,343 mil. eur a v roku 2012 na 314,495 mil. eur.

Minister dopravy okrem toho na stredajšie rokovanie predložil aj návrh zákona o doprave na dráhach, ktorý rovnako kabinet schválil. Návrh zákona o doprave na dráhach počíta od roku 2011 s presunom kompetencií zo štátu na samosprávne kraje v objednávaní dopravných služieb v regionálnej železničnej doprave. Do konca roku 2010 bude objednávateľom železničnej osobnej dopravy v SR naďalej ministerstvo dopravy a taktiež bude financovať straty z jej prevádzkovania. "Od roku 2011 budú presúvané prostriedky na financovanie regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje z rozpočtovej kapitoly ministerstva. Budú účelovo viazané a uvoľňované iba na objednané výkony," dodáva rezort dopravy. Objednávateľom výkonov regionálnych vlakov od roku 2011 budú samosprávne kraje.

Predpokladaná úhrada straty pre vlaky samosprávnych krajov by mala byť podľa predbežných výpočtov v roku 2010 v sume 75,67 mil. eur. V roku 2011, po zavedení nového systému spoplatňovania železničnej infraštruktúry, po odrátaní fixných nákladov, ktoré budú uhradené zo štátneho rozpočtu ŽSR, by mala úhrada straty za regionálne vlaky predstavovať 73,34 mil. eur. Poplatok za použitie železníc v roku 2011 sa má znížiť v osobnej doprave oproti roku 2010 o 16,4 mil. eur. Úhrada straty pre regionálne vlaky by mala v roku 2012 dosiahnuť 75,25 mil. eur a poplatok by mal klesnúť o 15,5 mil. eur. Obidva návrhy zákonov majú okrem toho prevziať tretí balíček pravidiel v železničnej doprave, prijatý Európskou úniou. Návrh zákona o dráhach má byť účinný od 1. januára 2010, s výnimkou časti, ktorá by mala začať platiť od roku 2011. Návrh zákona o doprave na dráhach by mal vstúpiť do platnosti začiatkom roku 2010.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
VW Slovakia začne prípravu výroby automobilov Up!
<< predchádzajúci článok
Svadobná kytica v Toskánsku spôsobila haváriu lietadla