|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. februára 2010
Poľovačka na losy - premiéra Mestského divadla Žilina
Divadelná sezóna 2009/2010 v Mestskom divadle Žilina je festivalom slovenských premiér súčasných textov.
Zdieľať
V piatok 26. februára uvedie žilinské divadlo „romantickú“ komédiu jedného z profilových dramatikov mladšej poľskej generácie Michała Walczaka Poľovačka na losy v réžii Jána Štrbáka.
Režisér Ján Štrbák (* 1972) vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU, kde pôsobí ako pedagóg réžie a prodekan Divadelnej fakulty pre zahraničnú činnosť. Jeho tvorba zahŕňa tradičné divadelné projekty, bábkové divadlo, alternatívne divadelné formy, autorské projekty, hraný a dokumentárny film, prekladateľskú, textársku, literárnu a pedagogickú činnosť. Roku 1998 založil divadelné združenie STROMY, kde v jeho produkcii a réžii realizoval autorskú inscenáciu Pokazený čas, ktorá získala ocenenie Dosky 2000 za objav sezóny. Roku 2002 nakrútil s hercami Divadla z Pasáže ako scenárista, kameraman a režisér nezávislý film Z denníka jedného vagóna - prvý filmový projekt s mentálne postihnutými hercami na Slovensku. Tento projekt ocenila porota medzinárodného filmového festivalu Mental power 2007 v Prahe Cenou poroty za najlepší film festivalu. Režijne a autorsky spolupracoval so Slovenským komorným divadlom v Martine, Bábkovým divadlom Žilina a divadlom Non.Garde. Roku 2008 uviedol s divadelným združením Stromy v priestoroch A4 - Nultý priestor vlastný preklad hry Michała Walczaka Pieskovisko. V roku 2009 naštudoval s tým istým združením Walczakovu hru Prvýkrát /v preklade Adriany Totikovej/. Romantická čierna komédia Poľovačka na losy v Mestskom divadle Žilina je teda v poradí už jeho treťou Walczakovskou réžiou.
Ako sám uviedol: „Walczakove texty sú ako dobrý vtip, s ktorým sa chceš podeliť s ostatnými. Walczak sa zabáva na situáciách, ktoré v živote zvykneme považovať za tie najdôležitejšie či najťažšie, a preto ich vnímame prepiato až hystericky, ako keby išlo o život. Moja prvá inscenácia Walczakovho Pieskoviska sa zaoberala prvým stretnutím sa s druhým pohlavím. Chlapček a dievčatko sa stretli na Pieskovisku a on si všimol, že ona tam nič nemá. Témou druhej inscenácie s názvom Prvýkrát bolo prvé milovanie. On a ona sa chcú prvýkrát pomilovať. Tento akt si tak dôsledne pripravujú a nacvičujú, až nám začína byť jasné, že ho jednoducho nebude možné skutočne zrealizovať, vždy niekto alebo niečo zlyhá. V Poľovačke na losy už ide o oznámenie zásnub jej rodičom. Láska mladých sa zrkadlí v neláske rodičov. Zásnuby naruší príchod jej bývalého milenca, jej prvej lásky. Stretáva sa tu a mení niekoľko kvalít lásky. Ocitáme sa v trojuholníku. A Walczak pritvrdil aj čo sa týka humoru.“
„Romantická“ paródia Poľovačka na losy (z poľského originálu Polowanie na łosia) zosmiešňuje všetko a na všetky spôsoby – spoločenské rituály, vojnové a eštebácke praktiky, psychoterapiu či falošnú mytológiu. S nadhľadom nám kladie hypotetickú otázku, či by sme dali prednosť svojej prvej láske pred tou terajšou. Existuje po prvej láske vôbec ešte nejaká ďalšia? Alebo sú to už len napodobeniny, o ktoré sa pokúšame v strachu pred tým, že nás už v živote naozajstná láska nestretne? Klonujeme každú svoju „ďalšiu lásku“ podľa vzoru tej prvej? Dá sa v láske poučiť na chybách tých druhých? Alebo je samo robenie chýb láskou? Je láska chybou? Čo je to láska? Konrád, neurotický veterinár so sklonmi k hystérii a jeho snúbenica, psychologička Líza čakajú na príchod Líziných rodičov, aby ju Konrád oficiálne požiadal o ruku. Skôr však ako dorazí despotický generál Romuald so svojou manželkou Myškou, vo dverách sa objaví Jaroslav Past, bývalý Lízin terapeut a milenec. Ich stretnutie končí Pastovou polovraždou, ale to je len začiatok tejto bizarnej „romantickej“ komédie, plnej skvelého humoru, ktorý je viac čierny ako ružový. Konrád bude musieť zvládnuť množstvo situácií, aby si našiel miesto v rodine svojej budúcej manželky. Pred minulosťou totiž tak ľahko neutečieme.
________
Poľský dramatik Michał Walczak (* 1979) vyštudoval divadelnú vedu a réžiu na Divadelnej akadémii vo Varšave. Patrí medzi profilových poľských dramatikov mladšej generácie. Debutoval hrou Pieskovisko (2001), ktorá bola uvedená aj na Slovensku práve v réžii Jána Štrbáka. Inscenáciu hry Poľovačka na losy uviedlo na jar 2009 Národné divadlo vo Varšave. Sám o svojej hre uviedol: „Zaujímajú ma kulisy zasnúbenia, pozadie projektované romantikmi zásnub a svadby. V takej chvíli chceme všetci hrať v romantickej komédii. Chceme byť moderní a nezávislí, ale súčasne sa nám cnie po tradíciách, a tak sa oddávame starosvetským rituálom.“
Režisér Ján Štrbák (* 1972) vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU, kde pôsobí ako pedagóg réžie a prodekan Divadelnej fakulty pre zahraničnú činnosť. Jeho tvorba zahŕňa tradičné divadelné projekty, bábkové divadlo, alternatívne divadelné formy, autorské projekty, hraný a dokumentárny film, prekladateľskú, textársku, literárnu a pedagogickú činnosť. Roku 1998 založil divadelné združenie STROMY, kde v jeho produkcii a réžii realizoval autorskú inscenáciu Pokazený čas, ktorá získala ocenenie Dosky 2000 za objav sezóny. Roku 2002 nakrútil s hercami Divadla z Pasáže ako scenárista, kameraman a režisér nezávislý film Z denníka jedného vagóna - prvý filmový projekt s mentálne postihnutými hercami na Slovensku. Tento projekt ocenila porota medzinárodného filmového festivalu Mental power 2007 v Prahe Cenou poroty za najlepší film festivalu. Režijne a autorsky spolupracoval so Slovenským komorným divadlom v Martine, Bábkovým divadlom Žilina a divadlom Non.Garde. Roku 2008 uviedol s divadelným združením Stromy v priestoroch A4 - Nultý priestor vlastný preklad hry Michała Walczaka Pieskovisko. V roku 2009 naštudoval s tým istým združením Walczakovu hru Prvýkrát /v preklade Adriany Totikovej/. Romantická čierna komédia Poľovačka na losy v Mestskom divadle Žilina je teda v poradí už jeho treťou Walczakovskou réžiou.
Ako sám uviedol: „Walczakove texty sú ako dobrý vtip, s ktorým sa chceš podeliť s ostatnými. Walczak sa zabáva na situáciách, ktoré v živote zvykneme považovať za tie najdôležitejšie či najťažšie, a preto ich vnímame prepiato až hystericky, ako keby išlo o život. Moja prvá inscenácia Walczakovho Pieskoviska sa zaoberala prvým stretnutím sa s druhým pohlavím. Chlapček a dievčatko sa stretli na Pieskovisku a on si všimol, že ona tam nič nemá. Témou druhej inscenácie s názvom Prvýkrát bolo prvé milovanie. On a ona sa chcú prvýkrát pomilovať. Tento akt si tak dôsledne pripravujú a nacvičujú, až nám začína byť jasné, že ho jednoducho nebude možné skutočne zrealizovať, vždy niekto alebo niečo zlyhá. V Poľovačke na losy už ide o oznámenie zásnub jej rodičom. Láska mladých sa zrkadlí v neláske rodičov. Zásnuby naruší príchod jej bývalého milenca, jej prvej lásky. Stretáva sa tu a mení niekoľko kvalít lásky. Ocitáme sa v trojuholníku. A Walczak pritvrdil aj čo sa týka humoru.“
Poľovačka na losy
preklad: Adriana Totiková | dramaturgia: Zuzana Palenčíková, Rastislav Ballek | scéna a kostýmy: Diana Strauszová a. h.
hudba: Peter Vaňouček |pohybová spolupráca: Peter Maťo réžia: Ján Štrbák a. h.
účinkujú: Iveta Pagáčová, Ján Dobrík, Eva Gašparová a. h./Anna Hulmanová, Boris Zachar, Branislav Bačo slovenská premiéra inscenácie: 26.2.2010| MP 15+
hudba: Peter Vaňouček |pohybová spolupráca: Peter Maťo réžia: Ján Štrbák a. h.
účinkujú: Iveta Pagáčová, Ján Dobrík, Eva Gašparová a. h./Anna Hulmanová, Boris Zachar, Branislav Bačo slovenská premiéra inscenácie: 26.2.2010| MP 15+