05. júla 2020

5.7.2020 (Webnoviny.sk) - Skupina koaličných
poslancov Národnej rady SR (NR SR) chce umožniť vysielanie politickej
reklamy aj počas volebnej kampane volieb do orgánov územnej samosprávy.
Na najbližšiu schôdzu
parlamentu, ktorá sa začína v utorok 7. júla, preto predkladajú novelu zákona o volebnej kampani.
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) rozumie zámeru stanovenia jasných pravidiel z hľadiska priestoru pre kandidátov a tiež vo vzťahu k financovaniu kampaní.
Otáznym je podľa nich vytvorenie adekvátneho mediálneho priestoru. Predseda Združenia samosprávnych krajov SK8 a trnavský župan
Jozef Viskupič ocenil túto iniciatívu vládnej koalície.
Doplniť zákon
„
Cieľom návrhu zákona je umožniť vysielanie politickej reklamy aj počas volebnej kampane volieb do orgánov územnej samosprávy na rovnakých, respektíve podobných princípoch, ako je to v súčasnosti umožnené v prípade volieb do NR SR, Európskeho parlamentu či pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky,“ píšu predkladatelia.
Tiež navrhujú doplniť do zákona absentujúcu
právnu úpravu zaraďovania diskusných relácií do vysielania.
Voliči, najmä v menších obciach a mestách, majú totiž podľa koaličných poslancov obmedzenú možnosť dozvedieť sa niečo viac o kandidátoch na primátorov a starostov, respektíve na poslancov, a sú „odkázaní takmer výhradne“ na tlačené propagačné materiály a na predvolebné podujatia.
„
Regionálne a lokálne médiá, ktoré sú primárne na to, aby verejnosť informovali o dianí v danom regióne, respektíve meste či obci, nemôžu vysielať politickú reklamu, ktorá je spravidla zhrnutím volebných programov a zámerov jednotlivých kandidátov,“ ozrejmujú navrhovatelia.
Jasné pravidlá
ZMOS rozumie zámeru stanovenia jasných pravidiel z hľadiska priestoru pre kandidátov a tiež vo vzťahu k financovaniu kampaní. „
Otázne zostáva vytvorenie adekvátneho mediálneho priestoru, keďže netreba zabúdať, že najbližší termín riadnych komunálnych volieb bude identický s dátumom volieb do orgánov samosprávnych krajov, čo vytvára nápor na mediálny priestor,“ uviedol pre agentúru SITA ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS
Michal Kaliňák.
Predseda Združenia samosprávnych krajov SK8 a trnavský župan Jozef Viskupič ocenil túto iniciatívu vládnej koalície. Ako uviedol pre agentúru SITA, podobnú legislatívnu úpravu navrhoval ešte ako poslanec NR SR v roku 2017.
„
Mojím cieľom bolo zjednotiť podmienky vysielania politickej reklamy a diskusných programov počas volebnej kampane pred všetkými voľbami. Som preto rád, že si súčasná koalícia osvojila, respektíve sa vrátila k mojej iniciatíve," priblížil Viskupič.
Zvýšenie účasti
Toto opatrenie vníma ako potrebné a je presvedčený, že na aktuálnosti jej pridalo zharmonizovanie termínu volieb miestnej a regionálnej samosprávy s premiérou v roku 2022, ktorého jedným z cieľov je zvýšiť volebnú účasť.
„
Predstavitelia samospráv sú priamo volení a riešia témy, ktoré bezprostredne ovplyvňujú každodenný život ľudí v krajoch, mestách a obciach, či už ide o oblasti zdravotníctva, sociálnej starostlivosti, školstva alebo kultúry," dodal predseda SK8 Viskupič.
Zdroj: Webnoviny.sk - Politická reklama by sa mohla vysielať aj počas kampane v komunálnych voľbách, chcú to koaliční poslanci © SITA Všetky práva vyhradené.