|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. mája 2014
Pokuty by sa mali vyrubiť v lehotách, ktoré treba dohodnúť v zmluvách
Dodávatelia potravín by pri uzatváraní zmlúv mali trvať na tom, aby obchodné reťazce na Slovensku uplatnili pokuty bezodkladne, až po výzve a v lehote, ktorú si v ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Bratislava 20. mája (TASR) – Dodávatelia potravín by pri uzatváraní zmlúv mali trvať na tom, aby obchodné reťazce na Slovensku uplatnili pokuty bezodkladne, až po výzve a v lehote, ktorú si v zmluve určia."Naše zákony napríklad nevyžadujú, aby dodávatelia uvádzali na potravinárskych výrobkoch dátum výroby, keďže povinnými sú len dátum spotreby a dátum minimálnej trvanlivosti, prípadne dátum zmrazenia," upozornil advokát Leo Vojčík.
"Zmluvné strany sa napriek tomu môžu dohodnúť o uvádzaní týchto nepovinných údajov a o ďalších údajoch, ktoré budú v zmysle zmluvy už záväzné. Pokuta, ktorá hrozí za nesplnenie povinnosti, musí byť však primeraná. Súd môže pokutu znížiť, a to aj veľmi výrazne, ak je vzhľadom na hodnotu a význam zmluvného záväzku - dodávateľského vzťahu - privysoká, likvidačná, ktorú dodávatelia prípadne aj museli podpísať." Otázne preto podľa advokáta je, či zmluvy a zmluvné podmienky v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch nie sú dohodnuté pod nejakým nátlakom, čo je veľmi ťažko dokázateľné.
"Skúmať treba tiež, či sú zmluvné podmienky dohodnuté výrazne v neprospech dodávateľov. Treba zvažovať aj to, či obchodný reťazec výrobky preberal napriek tomu, že o chýbajúcom dátume výroby v zmysle zmluvy vedel a dodávateľom vyčíslil zmluvnú pokutu za niekoľko prípadov a za určité obdobie naraz. V takom prípade treba skúmať, či konanie odberateľa nie je v rozpore so zásadou poctivého obchodného styku."
Podľa Vojčíka je preto dôležité, aby sa predišlo takýmto situáciám. "Treba trvať na tom, aby zmluva obsahovala údaj o tom, že zmluvnú pokutu si odberatelia musia uplatniť okamžite, čiže po dodaní tovaru. Prípadne dať do zmluvy nejakú lehotu na výzvu, v ktorej by dodávateľ stav, keď údaj na tovare chýba, odstránil." Všetko je podľa advokáta postavené na zmluvách, na dojednaniach medzi dodávateľmi a odberateľmi.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR