Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

03. apríla 2008

Pokles fúzií a akvizícií?



Infraštrukturálne fondy plánujú v Európe preinvestovať 20 miliárd GBP



Zdieľať
Poradenská spoločnosť Deloitte dnes oznámila niektoré zistenia výskumu zameraného na investičné plány svetových infraštrukturálnych fondov v Európe.
 
„Zistenia výskumu ukázali, že investície do infraštruktúry viac-menej odolávajú súčasným trhovým podmienkam – za posledné 2 až 3 roky sa preinvestovalo vyše 20 miliárd GBP nového základného kapitálu na investície do nových tried aktív a lokalít v Európe. Infraštrukturálne fondy svojim investorom,  napr. veľkým penzijným fondom, dokazujú, že búrky môžu prežiť investovaním do takých oblastí podnikania, ktoré im budú dlhodobo prinášať stabilné, predvídateľné peňažné toky,” uviedol David Scott, partner pre odvetvie infraštrukturálnych fondov v Deloitte.
 
Cieľom výskumu bolo zistiť, kam budú svoje investície smerovať londýnske infraštrukturálne fondy v krátkodobom až strednodobom časovom horizonte. „V súčasnosti je medzi oblasťami, do ktorých infraštrukturálne fondy investujú a dostupnými príležitosťami, veľký nesúlad. Podľa väčšiny týchto fondov sú najatraktívnejšie nové trhy a menej tradičné typy aktív. Súčasné zameranie ich investícií však hovorí o niečom inom. Výsledkom sú privysoké ceny „vychytených“ lokalít, akými sú tradičné infraštrukturálne aktíva vo Veľkej Británii a západnej Európe, ktoré zahŕňajú letiská, regulované sieťové odvetvia, prístavy a diaľnice s mýtnym, pričom dlhodobá udržateľnosť návratnosti cieľových projektov je otázna,“ dodal David Scott.
 
„Výskum naznačil, že fondy, ktoré sú pripravené opustiť svoju komfortnú zónu, či už pre tangenciálnu infraštruktúru, investície do infraštruktúry na zelenej lúke alebo na územia s väčším rizikom, môžu získať výhodné obchody predtým, ako ich dobehne zvyšok skupiny. Mnohé fondy však na určitý čas zdržia formálne obmedzenia pri investovaní v cudzích menách aj obmedzenia pre zníženú likviditu v dôsledku čoraz opatrnejších veriteľov, ktorí v súčasnosti nie sú ochotní tieto príležitosti brať do úvahy,“ uviedol James Riddell, partner pre odvetvie infraštrukturálnych fondov v Deloitte.
 
Výskum odhalil aj aktíva, ktoré by mohli vyťažiť z obrovskej investičnej sily infraštrukturálnych fondov. „Väčšina fondov naďalej verí, že najdôležitejšie je pokračovať v investíciách do tradičných foriem aktív, napr. do letísk, regulovaných sieťových odvetví, prístavov a diaľnic s mýtnym. Súčasný profil investovania sa krátkodobo a strednodobo nezmení, pokiaľ Európa bude ponúkať dostatok príležitostí. Výskum však ukázal aj to, že v najbližších dvoch rokoch sa z týchto fondov budú snažiť ťažiť menej tradičné aktíva, napr. odpad, obnoviteľné zdroje a odvetvie telekomunikačnej infraštruktúry,“ uviedol David Scott.
 
„Infraštrukturálne fondy sú podľa výsledkov výskumu medzi veľkými investormi veľmi populárne, ale výskum zdôraznil aj problém rovnorodosti v tomto odvetví. Infraštrukturálne fondy sa v súčasnosti snažia vyčleniť z davu zdôrazňovaním špecializácie tried aktív a vzťahov k miestnym trhom. So znižovaním investícií do tradičných tried aktív a snahou fondov ťažiť z nových tried aktív a nových lokalít budú tieto ukazovatele rozdielnosti v najbližších niekoľkých rokoch čoraz markantnejšie,“ dodal James Riddell.
 
„Napriek tomu, že väčšina infraštrukturálnych fondov sa správa konzervatívne, stále predstavujú nemalú sumu kapitálu pre infraštrukturálne aktíva. Kľúčom pre vlády strednej Európy je vytvoriť a štruktúrovať také projekty, ktoré budú prijateľné pre banky. Neexistuje dôvod veriť, že dobrý projekt nedostane na dnešnom trhu potrebné financie, hoci jeho cena je zatiaľ neistá. V súčasnosti je rozbehnutých viacero stredoeurópskych projektov a signály od finančníkov zostávajú pozitívne,“ uviedol John Nicholson, partner pre finančné poradenstvo v Deloitte Slovakia.
 
Kľúčové zistenia:
 
·         Investície do infraštruktúry tvoria v súčasnosti samostatnú kategóriu investícií, pričom mnohí svetoví investori penzijných fondov vyčleňujú čoraz viac spravovaných financií do konkrétnej oblasti infraštruktúry.
 
·         Väčšina infraštrukturálnych fondov je konzervatívna, uprednostňujú sa stabilné a predvídateľné dlhodobé peňažné toky z tradičných infraštrukturálnych aktív. Banky a ostatní veritelia tento prístup vítajú – v 2. polroku 2007 sa uzatvorili dva obchody v hodnote niekoľkých miliárd GBP, a to práve v období, keď aktivity fúzií a akvizícií v ostatných častiach odvetvia spomalila úverová kríza.
 
·         Menšia časť infraštrukturálnych fondov nedávno rozšírila svoj záujem o tzv. tangenciálne aktíva (t. j. podniky poskytujúce základné služby, neoddeliteľne späté s tradičnou infraštruktúrou), hoci súčasná znížená likvidita na úverových trhoch tieto obchody sťažuje.
 
·         Európa, Severná Amerika, India a Čína sú vnímané ako najatraktívnejšie trhy, aj keď si investori infraštrukturálnych fondov myslia, že nové trhy v Ázii, strednej a východnej Európe a Južnej Amerike zostanú v porovnaní s príležitosťami, ktoré v krátkej dobe ponúkajú, podinvestované. Afrika sa vníma ako najmenej atraktívna.
 
·         Prepojenie záujmov vedenia infraštrukturálnych aktív a samotných fondov je nevyhnutné na zabezpečenie konkurencieschopnosti fondov s plánmi private equity a akciových spoločností, ktoré sa v súčasnosti výrazne odlišujú.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Koalícia zahlasuje za tlačový zákon so zmenami z mediálneho výboru
<< predchádzajúci článok
Žena, ktorú údajne predali do Nemecka, sa na súd nedostavila