|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. novembra 2011
Poisťovne nesúhlasia so zmenami v povinnom zmluvnom poistení
Ministerstvo financií (MF) chce zmeniť pravidlá v rámci povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel. Ako ďalej na piatkovej tlačovej konferencii informoval minister rezortu Ivan Mikloš, v ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. novembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo financií (MF) chce zmeniť pravidlá v rámci povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel. Ako ďalej na piatkovej tlačovej konferencii informoval minister rezortu Ivan Mikloš, v súčasnosti si poistení musia vybavovať poistku sami a musia to stihnúť najneskôr šesť týždňov pred ukončením poistného obdobia. Od júla budúceho roka by mali klienti od poisťovní získať aktuálne informácie desať týždňov dopredu, aby mali viac času vybaviť si čo najvýhodnejšiu poistku.
Slovenská kancelária poisťovateľov však s predloženým návrhom zásadne nesúhlasí. Podľa nich zapríčiní väčšiu migráciu klientov, zanikne aktívne využívanie bonusov a malusov a zároveň to zvýši náklady.
Štyri mesiace na rozhodovanie
Po novom by už poisťovne mali byť povinné desať týždňov pred ukončením zmluvy poslať informačný list o výške poistného na ďalšie obdobie, ďalej dátumy a možnosti vypovedania bez toho, aby to klient musel zháňať. Dostane tak štyri mesiace na to, aby sa sám rozhodol a nepremeškal tak možnosť vypovedať zmluvu. Ak by totiž zmeškal šesťtýždňovú lehotu, najbližšie môže vypovedať zmluvu zase až o rok.
Podobné kroky k zvýšeniu informovanosti klientov už ministerstvo financií urobilo v rámci úverov na bývanie. V praxi sa podľa Mikloša ukázalo, že tieto opatrenia fungujú, a preto vidia pozitíva aj v tomto návrhu k poisteniu áut. Úvery na bývanie podľa neho zlacneli a zvýšila sa aj miera konkurencieschopnosti. Dá sa očakávať, že podobne to bude aj pri poistení automobilov. Vytvorí sa tlak na znižovanie cien a zlepšenie služieb, myslí si rezort financií.
Sedem percent nepoistených áut
Finančný výbor už v utorok prerokoval návrh, ktorým by sa menil aktuálny stav. V rámci zmien povinného poistenia chce ísť ministerstvo financií ešte ďalej. Chcelo by presadiť to, aby nová poisťovňa, pre ktorú sa klient rozhodne, vybavila administratívu a odhlasovanie u pôvodnej poisťovne za neho, ako je to pri mobilných operátoroch. To bude podľa Mikloša druhý krok, ktorý pripravia, v súčasnosti sa to zatiaľ legislatívne nedá.
Mikloš nepredpokladá, že by mali nastať problémy pri schvaľovaní zo strany komerčných poisťovní, ako to bolo napríklad pri novele zákona o stavebnom sporení. No problémom podľa Mikloša je aj to, že v súčasnosti je na Slovensku zhruba 7 % nepoistených motorových vozidiel. "Tento problém neriešime touto novelou a nie je priamo ani v gescii rezortu financií. Ale je to určite potrebné riešiť,“ poznamenal Mikloš.
Predložený návrh povedie k zvýšenej migrácii klientov medzi poisťovňami a efektom bude podľa výkonného riaditeľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imricha Feketeho zvýšenie počtu nepoistených motorových vozidiel. Už v súčasnosti pritom máme podľa neho najvyšší podiel nepoistených vozidiel v regióne. "Na zvýšený počet nepoistených vozidiel a potrebu zmeny sankčného systému v povinnom zmluvnom poistení upozorňujeme Ministerstvo financií SR už tri roky," zdôraznil Fekete.
Systém bonus/malus na Slovensku nefunguje
S návrhom rezortu financií kancelária poisťovateľov nesúhlasí aj preto, že snaha o zavedenie systému bonus / malus sa týmto podľa Feketeho nadobro pochová. Slovensko je pritom jediným štátom v regióne, kde tento systém nefunguje. Ak má totiž poisťovňa poslať 10 týždňov dopredu písomnú informáciu o cene poistenia na budúci rok, musí mať túto informáciu spracovanú už 12 týždňov vopred. Týka sa to najmä poisťovní, ktoré majú v stave 600 až 700 tisíc poistiek. Výsledkom podľa Feketeho je, že ak klient tri mesiace pred koncom poistného obdobia spôsobí škodu alebo niekoľko škôd, nemožno po oznámení novej ceny zohľadniť jeho škodovosť vo výške už oznámeného poistného.
Rezort financií uviedol, že pre poisťovne bude nový návrh znamenať len mierne vyššie náklady. Fekete doplnil, že len poštovné na doručovanie listov o novej cene do vlastných rúk vychádza na 2,5 mil. eur. "Ak k tomu pripočítame ďalšie náklady na prevádzku v poisťovniach, vychádza to celkom na 5 mil. eur, čo je suma rovnajúca sa tomu, čo Slovenská kancelária poisťovateľov ročne vyplatí za škody spôsobené nepoistenými vozidlami," dodal Fekete.
Slovenská kancelária poisťovateľov však s predloženým návrhom zásadne nesúhlasí. Podľa nich zapríčiní väčšiu migráciu klientov, zanikne aktívne využívanie bonusov a malusov a zároveň to zvýši náklady.
Štyri mesiace na rozhodovanie
Po novom by už poisťovne mali byť povinné desať týždňov pred ukončením zmluvy poslať informačný list o výške poistného na ďalšie obdobie, ďalej dátumy a možnosti vypovedania bez toho, aby to klient musel zháňať. Dostane tak štyri mesiace na to, aby sa sám rozhodol a nepremeškal tak možnosť vypovedať zmluvu. Ak by totiž zmeškal šesťtýždňovú lehotu, najbližšie môže vypovedať zmluvu zase až o rok.
Podobné kroky k zvýšeniu informovanosti klientov už ministerstvo financií urobilo v rámci úverov na bývanie. V praxi sa podľa Mikloša ukázalo, že tieto opatrenia fungujú, a preto vidia pozitíva aj v tomto návrhu k poisteniu áut. Úvery na bývanie podľa neho zlacneli a zvýšila sa aj miera konkurencieschopnosti. Dá sa očakávať, že podobne to bude aj pri poistení automobilov. Vytvorí sa tlak na znižovanie cien a zlepšenie služieb, myslí si rezort financií.
Sedem percent nepoistených áut
Finančný výbor už v utorok prerokoval návrh, ktorým by sa menil aktuálny stav. V rámci zmien povinného poistenia chce ísť ministerstvo financií ešte ďalej. Chcelo by presadiť to, aby nová poisťovňa, pre ktorú sa klient rozhodne, vybavila administratívu a odhlasovanie u pôvodnej poisťovne za neho, ako je to pri mobilných operátoroch. To bude podľa Mikloša druhý krok, ktorý pripravia, v súčasnosti sa to zatiaľ legislatívne nedá.
Mikloš nepredpokladá, že by mali nastať problémy pri schvaľovaní zo strany komerčných poisťovní, ako to bolo napríklad pri novele zákona o stavebnom sporení. No problémom podľa Mikloša je aj to, že v súčasnosti je na Slovensku zhruba 7 % nepoistených motorových vozidiel. "Tento problém neriešime touto novelou a nie je priamo ani v gescii rezortu financií. Ale je to určite potrebné riešiť,“ poznamenal Mikloš.
Predložený návrh povedie k zvýšenej migrácii klientov medzi poisťovňami a efektom bude podľa výkonného riaditeľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imricha Feketeho zvýšenie počtu nepoistených motorových vozidiel. Už v súčasnosti pritom máme podľa neho najvyšší podiel nepoistených vozidiel v regióne. "Na zvýšený počet nepoistených vozidiel a potrebu zmeny sankčného systému v povinnom zmluvnom poistení upozorňujeme Ministerstvo financií SR už tri roky," zdôraznil Fekete.
Systém bonus/malus na Slovensku nefunguje
S návrhom rezortu financií kancelária poisťovateľov nesúhlasí aj preto, že snaha o zavedenie systému bonus / malus sa týmto podľa Feketeho nadobro pochová. Slovensko je pritom jediným štátom v regióne, kde tento systém nefunguje. Ak má totiž poisťovňa poslať 10 týždňov dopredu písomnú informáciu o cene poistenia na budúci rok, musí mať túto informáciu spracovanú už 12 týždňov vopred. Týka sa to najmä poisťovní, ktoré majú v stave 600 až 700 tisíc poistiek. Výsledkom podľa Feketeho je, že ak klient tri mesiace pred koncom poistného obdobia spôsobí škodu alebo niekoľko škôd, nemožno po oznámení novej ceny zohľadniť jeho škodovosť vo výške už oznámeného poistného.
Rezort financií uviedol, že pre poisťovne bude nový návrh znamenať len mierne vyššie náklady. Fekete doplnil, že len poštovné na doručovanie listov o novej cene do vlastných rúk vychádza na 2,5 mil. eur. "Ak k tomu pripočítame ďalšie náklady na prevádzku v poisťovniach, vychádza to celkom na 5 mil. eur, čo je suma rovnajúca sa tomu, čo Slovenská kancelária poisťovateľov ročne vyplatí za škody spôsobené nepoistenými vozidlami," dodal Fekete.