Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

02. júna 2009

Podľa WP zmiznuté lietadlo možno nikdy nenájdu



Záhadou lietadla spoločnosti Air France, ktoré aj s 228 ľuďmi na palube zmizlo nad Atlantikom, sa v utorok zaoberá americký denník The Washington Post (WP). S odvolaním sa na leteckých expertov konštatuje, ...



Zdieľať
PARÍŽ 2. júna (WEBNOVINY) - Záhadou lietadla spoločnosti Air France, ktoré aj s 228 ľuďmi na palube zmizlo nad Atlantikom, sa v utorok zaoberá americký denník The Washington Post (WP). S odvolaním sa na leteckých expertov konštatuje, že trosky lietadla sa možno nikdy nepodarí nájsť, keďže sa nevie, kde sa lietadlo zrútilo. "Ak sa lietadlo zrúti v strede Atlantiku, môže byť veľmi ťažké nájsť hmatateľné trosky. Stred oceánov patrí k najodľahlejším častiam sveta. Je to ako ísť na Severný pól," tvrdí profesor letectva a astronautiky Inštitútu technológie v štáte Massachusetts John Hansman.


Denník zároveň pripomína, že po stroji už pátra viacero krajín vrátane Francúzska, Brazílie, Španielska, Senegalu a USA za použitia najmodernejších technológií. Pentagon už vyslal zo svojej základne v Salvádore prieskumné lietadlo a námorný pátrací tím. Francúzsko požiadalo administratívu USA o poskytnutie údajov zo špionážnych satelitov. Námorné prieskumné lietadlá vyslal aj Paríž a Senegal, do pátrania sa zapojili aj námorné lode, zatiaľ však nič nenašli. Francúzski predstavitelia preto predpokladajú, že pátranie môže trvať mesiace, keďže havarovaný Airbus 330 sa môže nachádzať hlboko pod oceánom, čo znemožní zachytenie núdzových signálov.

Poloha lietadla bola síce známa až do vyslania posledného varovného signálu o elektrickej poruche stroja, ten sa však mohol zrútiť rovno do mora alebo letieť ďalšie stovky kilometrov niekde medzi Brazíliou a západnou Afrikou. Vysvetlenie, čo sa lietadlu stalo, sa zatiaľ nikto neodváži poskytnúť. Zásah bleskom experti vylučujú a hovoria, že s najväčšou pravdepodobnosťou išlo o "sled výnimočných udalostí".

Posledný rádiový kontakt s brazílskou kontrolnou vežou sa uskutočnil o 3:30 SELČ. Asi o pol hodinu neskôr sa lietadlo dostalo do silnej búrky a turbulencií. O 4:14 lietadlo vyslalo cez satelit niekoľko automatických varovných signálov o poruche elektrického systému a strate tlaku v kabíne. Vtedy sa stroj nachádzal asi 300 km severovýchodne od brazílskeho pobrežného mesta Natal vo výške 10,5 km v oblasti známej náhlymi zmenami počasia. Ide síce o výšku nad búrkovými mrakmi, podľa amerického meteorológa Henryho Margusityho sa však búrková oblasť vtedy vyšplhala až do 15 km, takže Airbus mohol vletieť priamo do búrky.



Presnú príčinu tragédie však môže poskytnúť až čierna skrinka, no len v prípade, že sa nájde. Čierne skrinky začnú po havárii vysielať signál, ktorý sa dá zachytiť 30 dní. Tento signál má však dosah len asi 1,5 kilometra, dodáva The Washington Post.


Posádka strateného lietadla bola veľmi skúsená




Piloti a posádka lietadla spoločnosti Air France, ktoré v pondelok zmizlo nad Atlantickým oceánom, boli veľmi skúsení. V utorok to novinárom povedal francúzsky minister životného prostredia Jean-Louis Borloo, ktorý má na starosti aj dopravu. 12-členná posádka pozostávala z pilota, dvoch pomocných pilotov, deviatich letušiek a stewarda. Jeden člen posádky bol brazílskej národnosti, ostatní boli Francúzi. "Bol to veľmi skúsený a zodpovedný tím na dobre udržiavanom lietadle. Za normálnych okolností je to tá najbezpečnejšia situácia," vyhlásil Borloo. 58-ročný hlavný pilot, ktorý pracoval v Air France od roku 1988, mal podľa neho nalietaných 11 000 hodín, z toho 1700 na Airbusoch.



Aerolínie v utorok spresnili národnosť 228 osôb na palube. Podľa zoznamu bolo v lietadle 72 Francúzov, 58 Brazílčanov, 26 Nemcov, deväť Číňanov a Talianov, šesť Švajčiarov, päť Britov a Libanončanov, štyria Maďari, traja Slováci, Íri a Nóri, dvaja Američania, Maročania a Poliaci, a jeden Rakúšan, Argentínčan, Belgičan, Kanaďan, Chorvát, Dán, Holanďan, Estónec, Filipínec Turek, Švéd, Rus, Rumun, Juhoafričan ako aj občan Islandu a Gambie. Medzi nezvestnými pasažiermi bolo osem detí, z toho jedno batoľa.



Medzi cestujúcimi bolo aj niekoľko vysoko postavených predstaviteľov firmy Michelin v južnej Amerike, prezident nemeckej metalurgickej spoločnosti ThyssenKrupp CSA Erich Heine, viacero brazílskych verejných predstaviteľov, manažéri brazílskej ropnej spoločnosti Petrobas ako aj 26-ročný princ Pedro Luis de Orleans e Bragança, priamy potomok posledného brazílskeho cisára Pedra II. Na palube bol aj brazílsky skladateľ a dirigent Silvio Barbato a speváčka Juliana de Aquino.



Vo vodách Atlantického oceánu v utorok pokračuje intenzívne pátranie po lietadle. Tímy z viacerých krajín sa sústreďujú na oblasť vzdialenú asi 1100 kilometrov od severovýchodného pobrežia Brazílie, odkiaľ lietadlo vyslalo posledný automatický signál o zlyhaní elektrických obvodov. Zatiaľ jedinou stopu je hlásenie brazílskeho civilného pilota spoločnosti TAM, ktorý videl oranžové škvrny na povrchu oceánu v oblasti senegalského vzdušného priestoru. Na miesto, ktoré označil brazílsky pilot, vyslali prieskumné lietadlo, ktoré však nič nenašlo. Na pátracej operácii sa podieľa francúzska, senegalská aj brazílska armáda, zapojilo sa aj lietadlo španielskej polovojenskej Civilnej gardy a pomoc sľúbil aj prezident USA Barack Obama. Washington by mal poskytnúť lode so satelitnými vyhľadávačmi.


SITA

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Video: Intenzívne pátranie po zmiznutom lietadle pokračuje (2. 6. 2009)
 Lietadlo Air France s 228 pasažiermi zmizlo z radarov (1. 6. 2009)
 Lietadlo Air France stále nenašli (1. 6. 2009)
 Zmiznuté lietadlo údajne zasiahol blesk (1. 6. 2009)
 Na linke Air France z Ria leteli dvaja Slováci (1. 6. 2009)



nasledujúci článok >>
U 36 vyšetrovaných ľudí nepotvrdili chrípku
<< predchádzajúci článok
MZV pomôže rodinám nezvestných z lietadla