Podľa Vážneho nie je dôvod na zrušenie mýtneho tendra
Minister dopravy Ľubomír Vážny nevidí dôvod na zrušenie tendra na elektronický výber mýta. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už totiž zamietol námietky proti vylúčeniu všetkých troch ...
BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny nevidí dôvod na zrušenie tendra na elektronický výber mýta. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už totiž zamietol námietky proti vylúčeniu všetkých troch neúspešných uchádzačov a v súčasnosti posudzuje ďalšiu námietku. Súťaž by podľa neho nemala byť zrušená ani napriek tomu, že v hre zostala iba skupina SanToll - Ibertax, ktorá predložila vyššiu cenovú ponuku ako vyradení uchádzači aj ako je predpokladaná cena za vybudovanie mýtneho systému. Minister Vážny na brífingu vo štvrtok tak odmietol výzvu opozičnej SDKÚ-DS na zrušenie opakovaného tendra a vypísanie nového kvôli jeho netransparentnému priebehu s vopred určeným víťazom. Vážny si netrúfol povedať, kedy môže byť tender ukončený vzhľadom na pokračujúce odvolania. Pripustil však, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by mohla podpísať zmluvu s úspešným konzorciom najskôr v septembri, októbri tohto roka. Nevylúčil pritom ďalšie oddialenie vyhlásenia výsledkov súťaže, pretože vyradené združenia majú na základe zákona o verejnom obstarávaní dosť veľký priestor na predkladanie stále nových námietok a úrad má 30 dní, aby rozhodol. Ak by bol mýtny tender zastavený, podľa Vážneho by sa stratil minimálne ďalší rok a Slovensko by prišlo na príjmoch z mýta najmenej o 5 mld. Sk. A tie isté problémy, ako teraz, by sa mohli neskôr zopakovať. Vážny tvrdí, že NDS postupovala v mýtnom tendri v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Minister dopravy potvrdil, že v stredu dostal žiadosť Európskej komisie o doplnenie údajov týkajúcich sa dôvodov vylúčenia uchádzačov z tendra. "Tender je v poriadku, Samozrejme, sú tam vždy očakávané sťažnosti tých, ktorí sa cítia byť dotknutí a neúspešní. Sú to ich legitímne sťažnosti a využívajú svoje právo podľa zákona o verejnom obstarávaní," vyhlásil Vážny. Na adresu predstaviteľov opozície povedal, že ak by chceli konať korektne a konštruktívne, majú možnosť podľa uvedeného zákona rokovať s Úradom pre verejné obstarávanie, na čele ktorého je stále nominant opozičnej SMK. Vážny na požiadavku opozície znovu odmietol zverejniť mená členov hodnotiacej komisie pre tender z dôvodu ich ochrany pred tlakom z vonka. Minister dopravy Ľubomír Vážny nevidí dôvod na zrušenie tendra na elektronický výber mýta. Povedal to na štvrtkovom brífingu a odmietol výzvu SDKÚ-DS na zrušenie opakovaného tendra a vypísanie nového. Autor: Richard Kramarik Ak dal úrad za pravdu diaľničiarom, keď odmietol námietky vyradených uchádzačov, a zostala len jedna ponuka, bolo by podľa ministra dopravy hlúpe nepokračovať v tendri ďalej. Vážny zdôraznil, že elektronické mýto je potrebné a na príjmoch z jeho výberu je postavená budúcnosť NDS. Jej úverové zaťaženie je totiž založené na splácaní istiny aj úrokov z úverov preinvestovaných do výstavby diaľnic. "Nemal som iné rozhodnutie, ako to, že poďme pokračovať ďalej a naplniť tender, ako je pripravený," dodal Vážny. Podmienky tendra ani súťažné podklady podľa Vážneho neprikazujú jeho vyhlasovateľovi zrušiť tender, ak je jediná platná cenová ponuka uchádzača vyššia ako predpokladaná cena mýtneho systému. Ponuka konzorcia SanToll - Ibertax vo výške 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) je o 1,87 mld. Sk (62,1 mil. €) vyššia ako predpokladaná cena spolu s DPH 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Zákon o verejnom obstarávaní v takom prípade len umožňuje, aby vyhlasovateľ súťaž zrušil. Vážny nevie o existencii smernice EÚ, podľa ktorej by v jednom roku nemali členské štáty používať dva rôzne spôsoby spoplatňovania diaľnic, napríklad za diaľničné známky a výber mýtneho. Vzhľadom na oddiaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Priznal to už aj minister dopravy Ľubomír Vážny, podľa ktorého sprevádzkovanie výberu mýta môže meškať tri až šesť mesiacov. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky počas priebehu tendra podľa Vážneho predlžujú proces verejného obstarávania. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SITA