|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. júna 2009
Podľa Szigetiho sa v školstve posilňuje centrálna moc
Minister školstva Ján Mikolaj si myslí, že pocit učiteľov o náraste administratívy v školstve môže prameniť aj z toho, že reforma školstva prináša nové veci. "My sme museli vypracovať nové ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. júna (WEBNOVINY) - Minister školstva Ján Mikolaj si myslí, že pocit učiteľov o náraste administratívy v školstve môže prameniť aj z toho, že reforma školstva prináša nové veci. "My sme museli vypracovať nové štátne vzdelávacie programy a učitelia si musia vypracovať školské vzdelávacie programy, " povedal v relácii SRo Sobotné dialógy Mikolaj a dodal, že raz sa tieto programy napísať musia, "ale zas je výhoda, že učitelia si môžu napísať čo chcú." Upozornil, že priestor na vlastnú voľbu, čo do učiva škola zahrnie, je 25 až 30 percentný a v štvrtom ročníku na gymnáziách to bude až 50 percent.
Poslanec László Szigeti z SMK má iný názor. "Stále sa posilňuje centrálna moc na úrovni vlády, prípadne ministerstiev a je veľmi veľká nedôvera voči pedagogickým kolektívom, voči zriaďovateľovi, " povedal Szigeti. Mikolaj mu oponoval slovami "samozrejme, že my učiteľom veríme".
Podľa Szigetiho sa s reformou školstva bolo treba ponáhľať splniť programové vyhlásenie vlády, takže mnohé veci neboli dobre pripravené a dotiahnuté. "Školy...ako soľ potrebujú nové učebnice, ktoré dodnes nie sú dodané, " uviedol príklad Szigeti. Mikolaj mu pripomenul, že napríklad Zákon o pedagogických zamestnancoch sa pripravoval deväť rokov a predchádzajúca vláda to nedotiahla, zákon bol schválený až teraz. Pripustil, že k zákonu ešte budú prijaté vykonávacie vyhlášky a nariadenie vlády.
Na margo kreditného hodnotenia učiteľov, ktoré bude prameniť z nového zákona, povedal Szigeti, že "pedagógovia aj vedúci funkcionári na školách budú si naháňať kredity, usilovať o to, aby získali ďalšie atestácie a popri tom ich hlavná činnosť odovzdávanie informácií, vedomostí ... bude druhoradé". Podľa Mikolaja dochádza k nepochopeniu filozofie zákona. "Cieľom je to, aby sa nám učitelia vzdelávali, "
Mikolaj v relácii povedal, že robia všetko preto, aby stihli na začiatku nasledujúceho školského roka dodať školám asi 40 nových učebníc. Tvorili ich asi rok, sú skoro hotové, v súčasnosti ide podľa Mikolaja o to, aby ich vedeli distribuovať do škôl, aby k prvému alebo piatemu septembru učebnice boli. "To my verte, tam je pomaly vojenský režim, takže tam sa pracuje, " uviedol Mikolaj a dodal, že učebnice ešte treba preložiť do jazykov národnostných menšín a to ešte "nejaký týždeň-dva potrvá". Szigeti optimistom nie je. "Ja sa obávam, že k prvému septembru tie učebnice sa k školám nedostanú, pretože tu ministerstvo má obrovské resty," uviedol Szigeti. Podľa neho v tejto oblasti ministerstvo "tak trošku zaspalo" a považuje ju za najhoršie pripravenú časť reformy. Zdôvodnil to tým, že až na jar bolo ukončené výberové konanie pre autorov a potom bolo treba zabezpečiť vydavateľov, na ktorých bolo prednedávnom ukončené výberové konanie a potom sa vyberali tlačiarne. Mikolaj povedal, že vypísali výberové konania na autorov pre 100 učebníc, do niektorých sa nikto neprihlásil. "Napísať učebnicu pre základnú školu nie je jednoduchá vec, " uviedol príklad minister.
SITA
Poslanec László Szigeti z SMK má iný názor. "Stále sa posilňuje centrálna moc na úrovni vlády, prípadne ministerstiev a je veľmi veľká nedôvera voči pedagogickým kolektívom, voči zriaďovateľovi, " povedal Szigeti. Mikolaj mu oponoval slovami "samozrejme, že my učiteľom veríme".
Podľa Szigetiho sa s reformou školstva bolo treba ponáhľať splniť programové vyhlásenie vlády, takže mnohé veci neboli dobre pripravené a dotiahnuté. "Školy...ako soľ potrebujú nové učebnice, ktoré dodnes nie sú dodané, " uviedol príklad Szigeti. Mikolaj mu pripomenul, že napríklad Zákon o pedagogických zamestnancoch sa pripravoval deväť rokov a predchádzajúca vláda to nedotiahla, zákon bol schválený až teraz. Pripustil, že k zákonu ešte budú prijaté vykonávacie vyhlášky a nariadenie vlády.
Na margo kreditného hodnotenia učiteľov, ktoré bude prameniť z nového zákona, povedal Szigeti, že "pedagógovia aj vedúci funkcionári na školách budú si naháňať kredity, usilovať o to, aby získali ďalšie atestácie a popri tom ich hlavná činnosť odovzdávanie informácií, vedomostí ... bude druhoradé". Podľa Mikolaja dochádza k nepochopeniu filozofie zákona. "Cieľom je to, aby sa nám učitelia vzdelávali, "
Mikolaj v relácii povedal, že robia všetko preto, aby stihli na začiatku nasledujúceho školského roka dodať školám asi 40 nových učebníc. Tvorili ich asi rok, sú skoro hotové, v súčasnosti ide podľa Mikolaja o to, aby ich vedeli distribuovať do škôl, aby k prvému alebo piatemu septembru učebnice boli. "To my verte, tam je pomaly vojenský režim, takže tam sa pracuje, " uviedol Mikolaj a dodal, že učebnice ešte treba preložiť do jazykov národnostných menšín a to ešte "nejaký týždeň-dva potrvá". Szigeti optimistom nie je. "Ja sa obávam, že k prvému septembru tie učebnice sa k školám nedostanú, pretože tu ministerstvo má obrovské resty," uviedol Szigeti. Podľa neho v tejto oblasti ministerstvo "tak trošku zaspalo" a považuje ju za najhoršie pripravenú časť reformy. Zdôvodnil to tým, že až na jar bolo ukončené výberové konanie pre autorov a potom bolo treba zabezpečiť vydavateľov, na ktorých bolo prednedávnom ukončené výberové konanie a potom sa vyberali tlačiarne. Mikolaj povedal, že vypísali výberové konania na autorov pre 100 učebníc, do niektorých sa nikto neprihlásil. "Napísať učebnicu pre základnú školu nie je jednoduchá vec, " uviedol príklad minister.
SITA