|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. júla 2015
Podľa spolutvorcu Sepešiho má byť zákon vodítkom k ďalším reformám
Snahou pripravovaného Zákona o športe je citlivé zohľadnenie súčasného stavu a zároveň nasmerovanie športu na Slovensku k ďalším reformným krokom. V rozhovore ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Lukáš Grinaj
Bratislava 4. júla (TASR) - Snahou pripravovaného Zákona o športe je citlivé zohľadnenie súčasného stavu a zároveň nasmerovanie športu na Slovensku k ďalším reformným krokom. V rozhovore pre TASR to povedal jeden z jeho tvorcov Peter Sepeši, podľa ktorého je prioritou, aby sa finančné toky dostali pod verejnú kontrolu."Ide o financie na úrovni štátu, miest a obcí, ako aj o peniaze prúdiace zo súkromného sektoru. Nechceme nikomu zasahovať do kompetencií dávať peniaze na šport, ani nechceme vyrábať nikomu novú administratívnu agendu. Naším cieľom je dostať automatizovaným procesom všetky informácie o prostriedkoch poskytnutých na šport a o ich použití do jedného uzla, ktorým bude informačný systém športu. Všetky informácie o verejných prostriedkoch poskytnutých na šport majú byť verejné prístupné, aby si ich mohol skontrolovať každý, pričom každá sponzorská zmluva, dotácia, príspevok z verejných zdrojov budú sledovateľné ako samostatný projekt z jeho príjmov a účelovo viazanými výdavkami," uviedol Sepeši pre TASR.
Podľa neho je "kontrola zdola" najlepším prostriedkom, pretože ľudia v kluboch a zväzoch vedia, koľko "stojí ich šport", detailne poznajú bežné ceny nákladov. "Dvanásť ľudí na ministerstve školstva pri najlepšej vôli a snahe nemalo šancu ukontrolovať približne 90 zväzov a stovky dotačných projektov, ktoré ministerstvo podporilo. K transparentnosti by sme chceli pridať štandardizáciu pomerov v národných športových zväzoch zavedením povinných prvkov pre ich stanovy, ktoré by mali splniť, ak chcú byť prijímateľmi verejných prostriedkov. Cieľom je, aby kluby a športovci ako hlavní nositelia športu dostali viac informácií o činnosti zväzu, aby začali viac a aktívnejšie využívať svoje členské práva vo zväzoch a zapojili sa aktívnejšie do ovplyvňovania činnosti v rámci svojich štruktúr. Týmito opatreniami by sme sa mali dostať k vyššej efektivite použitia existujúcich prostriedkov ako aj zvýšeniu dôveryhodnosti športového prostredia, čo považujeme za dôležitý predpoklad toho, aby sme mohli slovenskej spoločnosti navrhnúť zvýšenie podpory športu z verejných prostriedkov po mnohých rokoch stagnácie. Na druhej strane je však korektné povedať, že v roku 2014 bol rozpočet pre šport navýšený o 3,5 mil. eur a štát v uplynulých rokoch priebežne prispel na projekty výstavby štadiónov hokejových, futbalových, či tenisového centra," tvrdí Sepeši.
Nejasností v systematizovaní slovenského športu je neúrekom, podľa Sepešiho za to môže absencia znalostného manažmentu. "Chýbajú presné informácie o finančných zdrojoch, tokoch a výstupoch, plánovanie a zodpovedajúce zabezpečenie prípravy "športových kádrov" ako aj financovanie na centrálnej úrovni. Slovensko príjme solídny koncepčný dokument, ale potom sa nedotiahnu jeho dobré myšlienky a nie je to vždy len o nedostatku peňazí. Na začiatku a konci procesov v akomkoľvek systéme vzťahov vrátane športu je človek. Človek uvedomelý, nadšený, dobrovoľník, ktorý ide osobným príkladom a strhne časť ľudí okolo seba, alebo človek neochotný sklamaný, deštruktívny, podozrievavý, či pohodlný, ktorý vníma každý pokus o zmenu za zásah do jeho stereotypu, či nebodaj jeho finančných alebo mocenských záujmov s negatívnymi predsudkami. Tým de facto v procesoch, ktoré ovplyvňuje, zablokuje napredovanie, či otestovanie nového systému. A konkrétneho človeka v procesoch, ktoré sú v jeho moci, nezmení žiaden zákon, je to o presvedčení, viere v niečo, v niekoho, v Slovensko... Ako pri všetkom krásnom, pre čo sa dokážeme nadchnúť a žiť pre to."
Podpore športu by pomohol aktívnejší a koncepčnejší vstup súkromného sektora, súhlasí Sepeši. "Tu je treba povedať, že šport, aj ten slovenský, podľa štúdie renomovanej agentúry KPMG z roku 2012 zhodnocuje verejné prostriedky približne v pomere 1:6, t.z. 1 euro investované z verejných prostriedkov do športu na Slovensku prinesie cca 6 eur do verejných rozpočtov a to cez DPH z platieb za športové tovary a služby, ktoré si kupujú športujúci občania i kluby - reklamné zmluvy, športové médiá, vysielacie práva, daň z príjmov firiem, ktoré podnikajú so športovým tovarom a službami, odvody zamestnancov, živnostníkov i SZČO v športe, poplatky obciam zo vstupného alebo z ubytovania. Toto je dôležité východisko reformy športu, ktoré si treba uvedomiť a využiť ho v prospech prosperity Slovenska."
Rada Európskej únie a zástupcovia vlád členských štátov EÚ schválili v decembri 2014 politický dokument "o športe ako hnacom motore inovácie a hospodárskeho rastu", v ktorom sa okrem iného konštatuje, že šport pomáha riešiť nezamestnanosť mladých ľudí a ich sociálne začlenenie. "S poukazom na uvedené sa javí ako veľmi zaujímavé pre Slovensko uvažovať o podpore, o investícii do sektoru športu nielen zvýšením objemu verejných prostriedkov pre šport, ale aj zapojením súkromného sektora a súkromného kapitálu. Ako vhodný nástroj sa ponúka sponzorská zmluva. Ak by jej konštrukt bol postavený tak, že sponzor si dá 100 % poskytnutého sponzorského do nákladov svojej firmy, znamenalo by to, že Slovensko pri 22-percentnej dani z príjmov za 22 percent dane, ktorú by štát inkasoval, ak by náklady firmy neboli znížené o sponzorské, získa investíciu do športu zo súkromných zdrojov v hodnote 78%. Ak by firma sponzorské neposkytla, po odvedení 22 % dane by jej týchto 78% prostriedkov ostalo pre vlastné použitie, preto sa javí ako motivujúce ponúknuť firmám aj tzv. superodpočet, t.z. že pri poskytnutom sponzorskom 100 % by si mohli firmy uplatniť v nákladoch nie 100 % ale až 125 % sponzorského najmä, ak by účelom poskytnutého sponzorského bola podpora projektu športu detí a mládeže, čo by zodpovedalo definovanému verejnému záujmu v športe - "podporovať šport detí a mládeže". Ak by Slovensko schválilo koncept sponzorskej zmluvy v športe, bude veľmi dôležité, aby štát spoločne so športovým hnutím postavil taký koncept kontroly uzatvárania sponzorských zmlúv a použitia sponzorského, aby bolo možné tento inštitút účinne chrániť pred zneužívaním. Šport potrebuje získať väčšiu dôveru i sympatie súkromného sektora, aby sa úspešní ľudia zo súkromného sektora cítili dobre medzi športovcami a športovými funkcionármi a aby ich spojenie vzájomne prispelo k vytváraniu hodnôt v spoločnosti i podpore dobrej značky športu i podnikateľa," uzavrel Sepeši.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR