|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. februára 2013
Podľa odborníkov je financovanie škôl na žiaka dôležité
Ponechanie základných a stredných škôl v kompetencii miestnych a regionálnych samospráv a zachovanie adresného spôsobu financovania na žiaka považujú za dôležité účastníci Verejnej komisie ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) - Ponechanie základných a stredných škôl v kompetencii miestnych a regionálnych samospráv a zachovanie adresného spôsobu financovania na žiaka považujú za dôležité účastníci Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky.
Komisiu založilo občianske združenie Nové školstvo v spolupráci so spoločnosťou Trend Holding. Chce tak vytvoriť neformálnu medzinárodnú platformu na výmenu skúseností slovenských odborníkov so zahraničnými.
Závery a správu z prvého stretnutia, ktoré bolo 18. januára za účasti fínskeho experta na vzdelávanie Lea Pahkina, zverejnili dnes.
Podľa účastníkov workshopu je pre napredovanie reformy školstva dôležité uplatňovať v praxi nosnú líniu školského zákona, ktorá stavia do centra školského systému nie školy, ale výchovno-vzdelávacie programy, nie školské budovy, ale žiakov a ich vzdelávacie potreby.
Je potrebné zastaviť napätie medzi zriaďovateľmi škôl
Základné a stredné školy majú zostať v kompetencii samospráv. Zároveň by sa mala prehĺbiť ich zodpovednosť za efektívne fungovanie škôl a za kvalitu ich výchovno-vzdelávacieho procesu.
Účastníci prvého stretnutia komisie považujú za dôležité motivovať samosprávy na regionálnej a miestnej úrovni, aby vytvárali zmysluplné lokálne vzdelávacie politiky, ktoré dokážu odrážať potreby obyvateľov a prinášať konkrétne riešenia ich špecifických problémov.
Ďalej je potrebné zastaviť vyostrovanie napätia medzi jednotlivými zriaďovateľmi škôl, zmierniť konkurenčný tlak v školskom prostredí a vytvoriť podmienky na spoluprácu zriaďovateľov škôl. Chcú eliminovať nezdravú schizofréniu v úlohách miestnej samosprávy, ktorá je nútená vstupovať do konkurenčného boja so školami neštátnych zriaďovateľov a zároveň má realizovať lokálnu vzdelávaciu politiku, ktorá podporuje rozvoj všetkých škôl bez ohľadu na zriaďovateľa.
Minister Čaplovič chce financovanie na triedu
Členovia komisie chcú zachovať adresný spôsob financovania na žiaka, ktorý podľa nich vniesol do školského systému transparentnosť pri investovaní verejných zdrojov do vzdelávania, spravodlivosť a individuálnu podporu žiakov. Aby mohol tento účel naozaj plniť, je potrebné upraviť špecifikácie, ktoré vstupujú do vzorca na výpočet jeho výšky a naplniť ho vyšším objemom financií.
Minister školstva Dušan Čaplovič pripravuje zmenu financovania a chce prejsť na financovanie na triedu a nie na žiaka. Zároveň sa vyjadril, že ideálne by bolo, keby boli školy priamo pod štátom, od ktorého by priamo dostávali peniaze.
Členmi komisie sú napríklad Zuzana Zimenová zo združenia Nové školstvo, poslanci Radoslav Procházka (KDH), Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) a Jana Žitňanská (nezávislá), šéfka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Saskia Repčíková a ďalší predstavitelia organizácií venujúcich sa školstvu. Komisia bude hostiť medzinárodných expertov na vzdelávanie, ktorí prídu okrem prednášok aj konzultovať prácu slovenských expertov v pracovných skupinách na samostatných workshopoch. Komisia tento rok plánuje štyri.
Komisiu založilo občianske združenie Nové školstvo v spolupráci so spoločnosťou Trend Holding. Chce tak vytvoriť neformálnu medzinárodnú platformu na výmenu skúseností slovenských odborníkov so zahraničnými.
Závery a správu z prvého stretnutia, ktoré bolo 18. januára za účasti fínskeho experta na vzdelávanie Lea Pahkina, zverejnili dnes.
Podľa účastníkov workshopu je pre napredovanie reformy školstva dôležité uplatňovať v praxi nosnú líniu školského zákona, ktorá stavia do centra školského systému nie školy, ale výchovno-vzdelávacie programy, nie školské budovy, ale žiakov a ich vzdelávacie potreby.
Je potrebné zastaviť napätie medzi zriaďovateľmi škôl
Základné a stredné školy majú zostať v kompetencii samospráv. Zároveň by sa mala prehĺbiť ich zodpovednosť za efektívne fungovanie škôl a za kvalitu ich výchovno-vzdelávacieho procesu.
Účastníci prvého stretnutia komisie považujú za dôležité motivovať samosprávy na regionálnej a miestnej úrovni, aby vytvárali zmysluplné lokálne vzdelávacie politiky, ktoré dokážu odrážať potreby obyvateľov a prinášať konkrétne riešenia ich špecifických problémov.
Ďalej je potrebné zastaviť vyostrovanie napätia medzi jednotlivými zriaďovateľmi škôl, zmierniť konkurenčný tlak v školskom prostredí a vytvoriť podmienky na spoluprácu zriaďovateľov škôl. Chcú eliminovať nezdravú schizofréniu v úlohách miestnej samosprávy, ktorá je nútená vstupovať do konkurenčného boja so školami neštátnych zriaďovateľov a zároveň má realizovať lokálnu vzdelávaciu politiku, ktorá podporuje rozvoj všetkých škôl bez ohľadu na zriaďovateľa.
Minister Čaplovič chce financovanie na triedu
Členovia komisie chcú zachovať adresný spôsob financovania na žiaka, ktorý podľa nich vniesol do školského systému transparentnosť pri investovaní verejných zdrojov do vzdelávania, spravodlivosť a individuálnu podporu žiakov. Aby mohol tento účel naozaj plniť, je potrebné upraviť špecifikácie, ktoré vstupujú do vzorca na výpočet jeho výšky a naplniť ho vyšším objemom financií.
Minister školstva Dušan Čaplovič pripravuje zmenu financovania a chce prejsť na financovanie na triedu a nie na žiaka. Zároveň sa vyjadril, že ideálne by bolo, keby boli školy priamo pod štátom, od ktorého by priamo dostávali peniaze.
Členmi komisie sú napríklad Zuzana Zimenová zo združenia Nové školstvo, poslanci Radoslav Procházka (KDH), Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) a Jana Žitňanská (nezávislá), šéfka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Saskia Repčíková a ďalší predstavitelia organizácií venujúcich sa školstvu. Komisia bude hostiť medzinárodných expertov na vzdelávanie, ktorí prídu okrem prednášok aj konzultovať prácu slovenských expertov v pracovných skupinách na samostatných workshopoch. Komisia tento rok plánuje štyri.