|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. februára 2007
Podľa Financial Times sú autá hlavným motorom ekonomiky SR
Automobilový priemysel sa podľa špeciálnej prílohy utorkového vydania britského denníka Financial Times o Slovensku stáva hlavným ťahúňom rastu slovenskej ekonomiky. Tohtoročný ...
Zdieľať
BRATISLAVA 20. februára (WEBNOVINY) - Automobilový priemysel sa podľa špeciálnej prílohy utorkového vydania britského denníka Financial Times o Slovensku stáva hlavným ťahúňom rastu slovenskej ekonomiky. Tohtoročný export automobilového sektora by mal dosiahnuť 30 % celkového objemu vývozu zo Slovenska a osobná spotreba tak už nebude hlavným motorom ekonomického rastu. Podľa prognóz Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) dve nové automobilky PSA Peugeot Citroën a Kia prispejú k ekonomickému rastu štyrmi percentuálnymi bodmi v rokoch 2006 až 2008. OECD odhaduje rast hrubého domáceho produktu SR za minulý rok na úrovni 8,2 %, tento rok má spomaliť na 8 % a budúci rok na 5,7 %.
Vďaka posledným veľkým investíciám automobiliek Slovensko získalo titul Detroit východu, konštatuje sa ďalej v prílohe. Podľa riaditeľky Združenia automobilového priemyslu SR Márie Novákovej pritom automobilový sektor bude čoskoro zamestnávať približne 95 tis. ľudí. Do konca budúceho roka sa krajina stane najväčším výrobcom automobilov na svete na obyvateľa a do roku 2010 bude produkovať 850 tis. osobných áut ročne, čo je trojnásobok produkcie za minulý rok.
Podľa Financial Times Slovensko prilákalo investorov vďaka dobrej geografickej polohe v blízkosti európskych trhov, kvalifikovanej pracovnej sile, dlhej tradícii strojárskej výroby, ako aj vďaka rovnej 19-percentnej dani z príjmov a nízkym mzdám vo výške zhruba 20 % platov v západnej Európe. Prvá sa etablovala na trhu nemecká automobilka Volkswagen a minulý rok začali vyrábať na Slovensku prvé autá aj francúzsky PSA Peugeot Citroën a juhokórejská automobilka Kia. Investície automobiliek zároveň pritiahli aj dodávateľov, podľa Novákovej ich je v súčasnosti približne 150.
Ešte predtým, ako na Slovensko prišli PSA a Kia, automobilový sektor sa podieľal v roku 2005 na obrate v slovenskom priemysle 25 % a medzi rokmi 2000 a 2005 sa viac ako strojnásobil na 330 mld. Sk. V nasledujúcich rokoch sa očakáva nárast obratu asi na 600 mld. Sk. V rovnakom období sa obrat dodávateľov pre automobilky zvýši takmer päťnásobne na 170 mld. Sk.
Príloha Financial Times sa ďalej zaoberá vyhliadkami prijatia eura na Slovensku v plánovanom roku 2009. Inflácia je podľa nej v súčasnosti hlavnou prekážkou splnenia maastrichtských kritérií. Vďaka zhodnoteniu meny a poklesu cien energií krajina by však krajina mala splniť inflačné kritérium v júni budúceho roka. Druhou prekážkou je podľa článku deficit verejných financií, ale skôr kvôli dopadu na infláciu ako kvôli jeho vlastnému výsledku.
Pri hodnotení podnikovej sféry Financial Times uviedol, že niekoľko starých firiem zo slovenského ťažkého priemyslu zostalo v domácich rukách a hlavnými exportérmi sú v súčasnosti automobilové spoločnosti. Avšak dve domáce finančné skupiny pokračujú v posilňovaní svojej pozície na domácom trhu aj v zahraničí. Penta Investments s majetkom približne 300 mil. eur a J&T s 430 mil. eur dominujú na slovenskej podnikateľskej scéne v neobvyklej a kontroverznej miere. "Koncentrácia ekonomickej sily v ich rukách je príliš veľká," povedal pre Financial Times viceguvernér Národnej banky Slovenska Martin Barto.
SITA