|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. mája 2014
Podľa Asociácie bankových klientov lákavé ponuky bánk skrývajú riziká
Asociácia bankových klientov (ASBK) plánuje rozšíriť výzvu Protimonopolného úradu (PMÚ) SR, aby slovenské banky ustúpili od nekalých praktík voči spotrebiteľom.
Zdieľať
Bratislava 8. mája (TASR) – Asociácia bankových klientov (ASBK) plánuje rozšíriť výzvu Protimonopolného úradu (PMÚ) SR, aby slovenské banky ustúpili od nekalých praktík voči spotrebiteľom.
ASBK totiž kritizuje, že banky občanom v priebehu trvania úverovej zmluvy neobjektívne zvyšujú poplatky za vedenie bežného účtu.
Podľa asociácie zákaz viazať poskytovanie úverov na povinnosť otvoriť si bežný účet prinútil banky hľadať nové spôsoby, ako zabezpečiť predaj tohto základného produktu. Banky si zvolili cestu ponúkania bonusov v podobe zníženia úrokovej sadzby úveru, ak si klient súčasne u nich otvorí bežný účet.
"Z tohto na prvý pohľad lákavého benefitu sa však časom pre klienta stáva nepredvídateľná záťaž. Klienti sa v dôsledku úvodnej lákavej obchodnej praktiky bánk nakoniec stávajú rukojemníkmi jednostranne menených podmienok," konštatoval v správe pre médiá predseda asociácie Ľubomír Čigáš.
Upozornil najmä na to, že veľa bánk vykonáva jednostrannú zmenu poplatkov na základe subjektívneho uváženia, a nie na základe objektívnych vopred dohodnutých kritérií pre zvýšenie konkrétneho poplatku. "Klient je tak zbavený možnosti predvídať, ako často a akým spôsobom banka jednostranne zvýši náklady klienta," doplnil Čigáš.
Asociácia ako príklad uvádza situáciu, keď banka poskytne klientovi zľavu z úrokovej sadzby úveru vo výške 0,5 % za podmienky, že si občan v banke súčasne otvorí aj bežný účet. Poplatok za vedenie bežného účtu je v čase podpísania zmluvy napríklad v sume štyri eurá. Banka podľa ASBK však v priebehu trvania zmluvy pristúpi k jednostrannému zvýšeniu poplatku za vedenie bežného účtu zo štyroch eur na päť eur. "Po uplynutí ďalšieho obdobia banka pristúpi k opätovnému jednostrannému navýšeniu poplatku za bežný účet, argumentujúc zvýšenými nákladmi. Klient sa ocitne v situácii, keď platí poplatok za bežný účet rádovo o desiatky percent vyšší, ako bolo pôvodne dohodnuté. Reálne tak môže zaplatiť viac, ako keby ponúkaný bonus nevyužil," tvrdí Čigáš.
Preto je presvedčený, že takýmto jednoduchým spôsobom si banky vykompenzujú poskytnutú zľavu z úveru a zároveň pod hrozbou sankcií zabezpečia, aby klient platil zvýšené poplatky. "Klient, ktorý nesúhlasí s takýmito praktikami a rozhodne sa zrušiť bežný účet, stojí pred vopred jednostranne prichystanými praktikami, ktoré jeho rozhodnutie negatívne ekonomicky ovplyvňujú," doplnil predseda ASBK.
Podľa jeho slov si následne banky pýtajú poplatok za zrušenie bežného účtu s tým, že ide o zmenu zmluvných podmienok na žiadosť klienta, za čo banky žiadajú poplatok od 16 eur až do 166 eur. A klientovi sa v niektorých prípadoch automaticky navýši aj úroková sadzba. Banky sa podľa asociácie bránia tým, že poplatky zvyšujú z dôvodu skvalitnenia poskytovania svojich produktov, zmeny vývoja na finančných trhoch či zabezpečenia obozretného podnikania banky.
ASBK sa preto rozhodla doplniť výzvu PMÚ SR a prostredníctvom Slovenskej bankovej asociácie (SBA) chce vyzvať finančné domy, aby prijali opatrenia, ktoré by klientom poskytli možnosť vyhodnotiť prípadné budúce zvýšenia nákladov na využívanie dojednaných služieb.
Asociácia zároveň navrhuje pravidlá, podľa ktorých by banky mohli meniť poplatky. Zvýšiť poplatok za službu by mohli iba v určitom rozmedzí a na ďalšie navýšenie by bol potrebný aktívny súhlas klienta. Ak by klient nesúhlasil s navýšením, mal by právo bezplatne zrušiť službu bez akýchkoľvek ďalších sankcií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Ilustračné foto Foto: TASR
ASBK totiž kritizuje, že banky občanom v priebehu trvania úverovej zmluvy neobjektívne zvyšujú poplatky za vedenie bežného účtu.
Podľa asociácie zákaz viazať poskytovanie úverov na povinnosť otvoriť si bežný účet prinútil banky hľadať nové spôsoby, ako zabezpečiť predaj tohto základného produktu. Banky si zvolili cestu ponúkania bonusov v podobe zníženia úrokovej sadzby úveru, ak si klient súčasne u nich otvorí bežný účet.
"Z tohto na prvý pohľad lákavého benefitu sa však časom pre klienta stáva nepredvídateľná záťaž. Klienti sa v dôsledku úvodnej lákavej obchodnej praktiky bánk nakoniec stávajú rukojemníkmi jednostranne menených podmienok," konštatoval v správe pre médiá predseda asociácie Ľubomír Čigáš.
Upozornil najmä na to, že veľa bánk vykonáva jednostrannú zmenu poplatkov na základe subjektívneho uváženia, a nie na základe objektívnych vopred dohodnutých kritérií pre zvýšenie konkrétneho poplatku. "Klient je tak zbavený možnosti predvídať, ako často a akým spôsobom banka jednostranne zvýši náklady klienta," doplnil Čigáš.
Foto: Andrej Galica
Asociácia ako príklad uvádza situáciu, keď banka poskytne klientovi zľavu z úrokovej sadzby úveru vo výške 0,5 % za podmienky, že si občan v banke súčasne otvorí aj bežný účet. Poplatok za vedenie bežného účtu je v čase podpísania zmluvy napríklad v sume štyri eurá. Banka podľa ASBK však v priebehu trvania zmluvy pristúpi k jednostrannému zvýšeniu poplatku za vedenie bežného účtu zo štyroch eur na päť eur. "Po uplynutí ďalšieho obdobia banka pristúpi k opätovnému jednostrannému navýšeniu poplatku za bežný účet, argumentujúc zvýšenými nákladmi. Klient sa ocitne v situácii, keď platí poplatok za bežný účet rádovo o desiatky percent vyšší, ako bolo pôvodne dohodnuté. Reálne tak môže zaplatiť viac, ako keby ponúkaný bonus nevyužil," tvrdí Čigáš.
Foto: Andrej Galica
Preto je presvedčený, že takýmto jednoduchým spôsobom si banky vykompenzujú poskytnutú zľavu z úveru a zároveň pod hrozbou sankcií zabezpečia, aby klient platil zvýšené poplatky. "Klient, ktorý nesúhlasí s takýmito praktikami a rozhodne sa zrušiť bežný účet, stojí pred vopred jednostranne prichystanými praktikami, ktoré jeho rozhodnutie negatívne ekonomicky ovplyvňujú," doplnil predseda ASBK.
Podľa jeho slov si následne banky pýtajú poplatok za zrušenie bežného účtu s tým, že ide o zmenu zmluvných podmienok na žiadosť klienta, za čo banky žiadajú poplatok od 16 eur až do 166 eur. A klientovi sa v niektorých prípadoch automaticky navýši aj úroková sadzba. Banky sa podľa asociácie bránia tým, že poplatky zvyšujú z dôvodu skvalitnenia poskytovania svojich produktov, zmeny vývoja na finančných trhoch či zabezpečenia obozretného podnikania banky.
ASBK sa preto rozhodla doplniť výzvu PMÚ SR a prostredníctvom Slovenskej bankovej asociácie (SBA) chce vyzvať finančné domy, aby prijali opatrenia, ktoré by klientom poskytli možnosť vyhodnotiť prípadné budúce zvýšenia nákladov na využívanie dojednaných služieb.
Asociácia zároveň navrhuje pravidlá, podľa ktorých by banky mohli meniť poplatky. Zvýšiť poplatok za službu by mohli iba v určitom rozmedzí a na ďalšie navýšenie by bol potrebný aktívny súhlas klienta. Ak by klient nesúhlasil s navýšením, mal by právo bezplatne zrušiť službu bez akýchkoľvek ďalších sankcií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR