|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. septembra 2012
Podľa Alojza Hlinu sa pripravuje mýto pre osobné autá
Poslanec Národnej rady SR Alojz Hlina (OĽaNO) má obavy, že vládny zákon o inteligentných dopravných systémoch je skrytou prípravou na zavedenie systému elektronického mýta aj na osobné autá. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 4. septembra (WEBNOVINY) – Poslanec Národnej rady SR Alojz Hlina (OĽaNO) má obavy, že vládny zákon o inteligentných dopravných systémoch je skrytou prípravou na zavedenie systému elektronického mýta aj na osobné autá.
„Je to informácia, ktorá koluje už úplne bežne, ale medzi insidermi, teda medzi ľuďmi zasvätenými, že o čo ide. Ak by tento návrh prešiel, tak legitimizuje a vytvára predpoklad na to, že ste si povinní umiestniť do akéhokoľvek auta, to znamená aj osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením,“ vysvetľuje Hlina, ktorý sa dnes na systém pýtal predstaviteľov rezortu dopravy na rokovaní brannobezpečnostného výboru.
Hlina poukazuje na to, že priamo v návrhu zákona je uvedené, že systém bude monitorovať aj počet odjazdených kilometrov.
Rezort dopravy úvahy odmieta
Rezort dopravy úvahy Alojza Hlinu odmieta, že by sa pripravoval na zavedenie elektronického mýta pre osobné autá. Plánované čipy podľa štátneho tajomníka Andreja Holáka majú slúžiť ako systém výstrahy.
„To znamená, že sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby presne lokalizovali auto postihnuté dopravnou nehodou – aby jednoducho prišli skôr záchranári a pomohli zranenému vodičovi,“ tvrdí Holák.
Predstavy Európskej únie, ktorá so systémom prišla, sú podľa Holáka také, že čipy by sa mali montovať do každého auta už vo výrobe, nie dodatočne. Systém by sa automaticky spúšťal napríklad pri aktivácii airbagu.
Hlina tomu neverí a pýta sa, na čo by bolo prospešné pre bezpečnosť cestnej premávky vedieť, koľko kilometrov prešiel.
„Táto informácia má hodnotu úplne inú, to znamená, že je to úplne jasná predpríprava na to, aby po určitom období prišla ďalšia zákonná úprava, ktorá bude došpecifikovávať to, že mýto budú platiť aj osobné autá,“ myslí si poslanec.
Holák argumentuje aj tým, že sa ešte nepreukázala ekonomická výhodnosť elektronického mýta pre osobné autá.
„V čase krízy a ťažkej sociálnej situácie si neviem predstaviť, že by sme zaviedli mýto aj pre osobné autá,“ tvrdí štátny tajomník.
Mýto by bolo drahšie ako nálepky
Hlina si myslí, že systém elektronického mýta by bol pre vodičov určite drahší, ako súčasné diaľničné nálepky, nepáči sa mu ani to, že niekto bude vedieť presné časy a trasy, kde sa autá pohybovali.
Zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave je už v druhom čítaní parlamentu. Má vytvoriť podmienky a zaviesť potrebné mechanizmy na podporu rozvoja služieb a aplikácií inteligentných dopravných systémov pre cestnú dopravu a ich prepojenie s inými druhmi dopravy. Súčasťou Národného systému dopravných informácií bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), ktoré má začať vznikať od roku 2014.
Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní programu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020. Ročné náklady na prevádzku Národného dopravného informačného centra by od roku 2015 mali tvoriť 200-tisíc eur.
Rezort dopravy zatiaľ nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať. Predpokladá však, že centrum by mohlo mať okolo sto zamestnancov na pozíciách operátorov, administrátorov a pracovníkov správy a údržby.
"V prípade, že ministerstvo poverí výkonom Národného dopravného informačného centra Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s., budú výdavky na osobné náklady nulové. Rovnako je možné v budúcnosti uvažovať nad možnosťou spoplatnenia poskytovania určitého rozsahu dopravných informácií fyzickým a právnickým osobám na zmluvnom princípe," predpokladá ministerstvo. V takom prípade by výdavky na osobné náklady boli kryté príjmami z poskytovania spoplatnených dopravných informácií, bez ohľadu na prevádzkovateľa centra.
„Je to informácia, ktorá koluje už úplne bežne, ale medzi insidermi, teda medzi ľuďmi zasvätenými, že o čo ide. Ak by tento návrh prešiel, tak legitimizuje a vytvára predpoklad na to, že ste si povinní umiestniť do akéhokoľvek auta, to znamená aj osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením,“ vysvetľuje Hlina, ktorý sa dnes na systém pýtal predstaviteľov rezortu dopravy na rokovaní brannobezpečnostného výboru.
Hlina poukazuje na to, že priamo v návrhu zákona je uvedené, že systém bude monitorovať aj počet odjazdených kilometrov.
Rezort dopravy úvahy odmieta
Rezort dopravy úvahy Alojza Hlinu odmieta, že by sa pripravoval na zavedenie elektronického mýta pre osobné autá. Plánované čipy podľa štátneho tajomníka Andreja Holáka majú slúžiť ako systém výstrahy.
„To znamená, že sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby presne lokalizovali auto postihnuté dopravnou nehodou – aby jednoducho prišli skôr záchranári a pomohli zranenému vodičovi,“ tvrdí Holák.
Predstavy Európskej únie, ktorá so systémom prišla, sú podľa Holáka také, že čipy by sa mali montovať do každého auta už vo výrobe, nie dodatočne. Systém by sa automaticky spúšťal napríklad pri aktivácii airbagu.
Hlina tomu neverí a pýta sa, na čo by bolo prospešné pre bezpečnosť cestnej premávky vedieť, koľko kilometrov prešiel.
„Táto informácia má hodnotu úplne inú, to znamená, že je to úplne jasná predpríprava na to, aby po určitom období prišla ďalšia zákonná úprava, ktorá bude došpecifikovávať to, že mýto budú platiť aj osobné autá,“ myslí si poslanec.
Holák argumentuje aj tým, že sa ešte nepreukázala ekonomická výhodnosť elektronického mýta pre osobné autá.
„V čase krízy a ťažkej sociálnej situácie si neviem predstaviť, že by sme zaviedli mýto aj pre osobné autá,“ tvrdí štátny tajomník.
Mýto by bolo drahšie ako nálepky
Hlina si myslí, že systém elektronického mýta by bol pre vodičov určite drahší, ako súčasné diaľničné nálepky, nepáči sa mu ani to, že niekto bude vedieť presné časy a trasy, kde sa autá pohybovali.
Zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave je už v druhom čítaní parlamentu. Má vytvoriť podmienky a zaviesť potrebné mechanizmy na podporu rozvoja služieb a aplikácií inteligentných dopravných systémov pre cestnú dopravu a ich prepojenie s inými druhmi dopravy. Súčasťou Národného systému dopravných informácií bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), ktoré má začať vznikať od roku 2014.
Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní programu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020. Ročné náklady na prevádzku Národného dopravného informačného centra by od roku 2015 mali tvoriť 200-tisíc eur.
Rezort dopravy zatiaľ nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať. Predpokladá však, že centrum by mohlo mať okolo sto zamestnancov na pozíciách operátorov, administrátorov a pracovníkov správy a údržby.
"V prípade, že ministerstvo poverí výkonom Národného dopravného informačného centra Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s., budú výdavky na osobné náklady nulové. Rovnako je možné v budúcnosti uvažovať nad možnosťou spoplatnenia poskytovania určitého rozsahu dopravných informácií fyzickým a právnickým osobám na zmluvnom princípe," predpokladá ministerstvo. V takom prípade by výdavky na osobné náklady boli kryté príjmami z poskytovania spoplatnených dopravných informácií, bez ohľadu na prevádzkovateľa centra.