|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. novembra 2013
Podiel predaja potravín zo SR klesol v rokoch 2002 až 2012 na 49,1 %
Podiel predaja potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku sa v rokoch 2002 až 2012 postupne znížil zo 72,2 % až na 49,1 %. "Tento podiel sa v 1. polroku 2013 vďaka ...
Zdieľať
Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 29. novembra (TASR) - Podiel predaja potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku sa v rokoch 2002 až 2012 postupne znížil zo 72,2 % až na 49,1 %. "Tento podiel sa v 1. polroku 2013 vďaka podporným opatreniam Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR podarilo zvýšiť na 51,8 %," uviedla pre TASR hovorkyňa agrorezortu Zuzana Gulová."Medzi sektory s vyšším podielom predaja výrobkov vyrobených na Slovensku v 1. polroku 2013 patrili mlynský priemysel, cukrovarnícky priemysel, hydinársky priemysel a výroba medu. Na druhej strane, medzi sektory s nízkym podielom predaja výrobkov vyrobených v SR patrili cukrovinkársky priemysel, konzervárenský priemysel a mraziarenský priemysel," spresnila.
Podiel predaja potravín pôvodom zo Slovenska na úrovni viac ako 60 % majú podľa Gulovej mäsový, hydinársky, mliekarenský, mlynský a pekársky priemysel a tiež cukrovarnícky, pivovarnícky a liehovarnícky priemysel. "Tieto potravinárske odvetvia sú relatívne stabilizované a majú okamžitý potenciál na postupné zvyšovanie podielu predaja na domácom trhu. Samozrejme, pri produkcii mäsa je výroba limitovaná dostatkom zvierat a oživením chovov. Nie je to však neriešiteľná úloha, pretože oživenie živočíšnej výroby patrí k prioritám MPRV SR pri formovaní podpôr v rámci nového programového obdobia," podčiarkla.
Najnižší podiel predaja slovenských výrobkov má podľa nej cukrovinkársky priemysel - približne 22 %, nasledujú konzervárenský, mraziarenský a tukový priemysel (29 až 43 %). Nízky je aj podiel ovocia a zeleniny, čo má priamy súvis so spracovaním. Znižovanie výroby ovocia a zeleniny súvisí aj s tým, že napriek vysokej nezamestnanosti je problém zohnať zodpovedných ľudí na prácu do špecializovanej rastlinnej výroby. "Najväčšiu nádej vkladáme do malých a mladých farmárov. Práve oni by týmto odvetviam mohli dať, ak ich správne podporíme, ten dobrý impulz," zdôraznila.
Na výrazný pokles pestovania ovocia a zeleniny na Slovensku a na výraznú cenovú konkurenciu podobných výrobkov z okolitých krajín, najmä z Poľska a Maďarska, doplatil predovšetkým konzervárenský a mraziarenský priemysel. "Aj tu môže pomôcť technologická obnova a výroba inovovaných výrobkov, avšak je reálna obava, že predošlú pozíciu už v potravinárstve nezískajú. Svoj podiel má na tom aj narastajúca ponuka čerstvého ovocia a zeleniny počas celého roka," podotkla hovorkyňa rezortu pôdohospodárstva.
Výroba tukov a olejov je podľa nej určite jedným zo silných potravinárskych odvetví, na Slovensku mala veľmi pevné miesto. V tomto výrobnom odvetví sa však najvážnejšie prejavila internacionalizácia trhu so surovinou a jej cenová volatilita.
"Zvýšenie podielu domácich potravín v obchodnej sieti sa bude realizovať postupne podľa možností daného výrobného odvetvia. Ministerstvo po viacnásobných rokovaniach s obchodnými reťazcami vidí priestor na vyššie zastúpenie domácich potravín na pultoch slovenského obchodu. Reťazce však očakávajú oveľa viac aktívnych ponúk od slovenských dodávateľov vo všetkých sektoroch. Jasne deklarovali, že prvoradá bude vždy kvalita. Aj naďalej budú vyžadovať koncentrovanú ponuku poľnohospodárskych produktov a potravín tak, aby mohli garantovať kvalitu a požadované množstvo," upozornila.
Slovenskí výrobcovia musia podľa Gulovej hľadať cesty, ako naplniť tieto základné požiadavky, predovšetkým posilnením odbytu, združovaním a spoluprácou. Reťazce sú pripravené hľadať cesty postupného nábehu dodávok, napríklad pri ovocí a zelenine, a dávajú prísľub pre umiestnenie tradičných regionálnych výrobkov od menších výrobcov aj regionálne. "Opakovane sa potvrdilo, že Slovensko nie je schopné zabezpečiť pre obchod určité výrobky, respektíve výrobky s vyššou pridanou hodnotou, pretože nemá zodpovedajúce technológie. Tu je priestor pre investície v rámci nového programového obdobia," dodala.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR