|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. februára 2010
Počiatek sa neobáva Bruselu pre pôžičku Cargu
Minister financií Ján Počiatek predpokladá, že Európska komisia v prípade štátneho úveru pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. napokon rozhodne tak, že ...
Zdieľať
Foto: Ilustračná snímka SITABRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) - Minister financií Ján Počiatek predpokladá, že Európska komisia v prípade štátneho úveru pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. napokon rozhodne tak, že pri tom neboli porušené pravidlá pre poskytovanie štátnej pomoci. Ako príklad uviedol nedávno skončené konanie voči írskej leteckej spoločnosti Ryanair, kde začiatok bol v podstate identický ako pri Cargu. "A skončilo to tak, že Európska komisia skonštatovala, že nedošlo k porušeniu pravidiel spoločenstva. Myslím, že podobný osud bude mať aj tento prípad," povedal Počiatek vo štvrtok novinárom po zasadnutí vlády. Reagoval tak na stredajšie oznámenie Európskej komisie, že začala hĺbkové prešetrovanie, či je poskytnutie štátneho úveru pre Cargo vlani v objeme 166 mil. eur zlučiteľné s európskymi pravidlami pre štátnu pomoc.
"Predtým, než sme vôbec pôžičku Cargu poskytli, sme veľmi citlivo zvážili práve rovinu porušenia pravidiel pri poskytovaní štátnej pomoci," vysvetlil ďalej Počiatek. Podľa neho je táto téma momentálne zveličovaná, ide viac-menej o štandardné konanie, ktoré komisia môže začať a konala tak v mnohých prípadoch.
Ako Európska komisia v stredu informovala, v tomto štádiu sa domnieva, že úver, ktorý slovenská železničná prepravná spoločnosť použije na financovanie nákladov súvisiacich s prevádzkou spoločnosti, by mohol predstavovať štátnu pomoc nezlučiteľnú s vnútorným trhom. Môže podľa nej ísť o neoprávnenú štátnu pomoc, nezlučiteľnú s právnymi predpismi únie, a môže poskytovať Cargu neodôvodnenú výhodu vo vzťahu ku konkurentom. Otvorenie konania umožní komisii podrobne preskúmať presný charakter tohto opatrenia a podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá. "Komisia bude v tejto súvislosti posudzovať, či by súkromný investor konal rovnako ako slovenská vláda. Začatie hĺbkového prešetrovania umožní zainteresovaným stranám vyjadriť svoje stanoviská. Neprejudikuje konečné rozhodnutie, ktoré komisia prijme v tejto veci," informovala ďalej komisia.
"Podľa názoru SR návratná finančná výpomoc nepredstavuje štátnu pomoc v zmysle Zmluvy o Európskych spoločenstvách," informovala agentúru SITA hovorkyňa Carga Margaréta Grecová. Cargo použilo návratnú finančnú výpomoc podľa zmluvy s ministerstvami financií a dopravy na krytie úhrad záväzkov súvisiacich s financovaním nákladov na mzdy a osobné náklady, poplatku za železničnú dopravnú cestu a na úhradu svojich finančných výdavkov. Splácanie úrokov bolo stanovené od prvého roku poskytnutia pôžičky, teda v roku 2009, splácanie istiny, čiže samotného úveru od roku 2011, pričom úver je splatný v roku 2019. "" dodala Grecová.
Vláda schválila 4. marca 2009 použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. Cargo tak dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.
SITA
"Predtým, než sme vôbec pôžičku Cargu poskytli, sme veľmi citlivo zvážili práve rovinu porušenia pravidiel pri poskytovaní štátnej pomoci," vysvetlil ďalej Počiatek. Podľa neho je táto téma momentálne zveličovaná, ide viac-menej o štandardné konanie, ktoré komisia môže začať a konala tak v mnohých prípadoch.
Ako Európska komisia v stredu informovala, v tomto štádiu sa domnieva, že úver, ktorý slovenská železničná prepravná spoločnosť použije na financovanie nákladov súvisiacich s prevádzkou spoločnosti, by mohol predstavovať štátnu pomoc nezlučiteľnú s vnútorným trhom. Môže podľa nej ísť o neoprávnenú štátnu pomoc, nezlučiteľnú s právnymi predpismi únie, a môže poskytovať Cargu neodôvodnenú výhodu vo vzťahu ku konkurentom. Otvorenie konania umožní komisii podrobne preskúmať presný charakter tohto opatrenia a podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá. "Komisia bude v tejto súvislosti posudzovať, či by súkromný investor konal rovnako ako slovenská vláda. Začatie hĺbkového prešetrovania umožní zainteresovaným stranám vyjadriť svoje stanoviská. Neprejudikuje konečné rozhodnutie, ktoré komisia prijme v tejto veci," informovala ďalej komisia.
"Podľa názoru SR návratná finančná výpomoc nepredstavuje štátnu pomoc v zmysle Zmluvy o Európskych spoločenstvách," informovala agentúru SITA hovorkyňa Carga Margaréta Grecová. Cargo použilo návratnú finančnú výpomoc podľa zmluvy s ministerstvami financií a dopravy na krytie úhrad záväzkov súvisiacich s financovaním nákladov na mzdy a osobné náklady, poplatku za železničnú dopravnú cestu a na úhradu svojich finančných výdavkov. Splácanie úrokov bolo stanovené od prvého roku poskytnutia pôžičky, teda v roku 2009, splácanie istiny, čiže samotného úveru od roku 2011, pričom úver je splatný v roku 2019. "" dodala Grecová.
Vláda schválila 4. marca 2009 použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. Cargo tak dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.
SITA