Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

25. októbra 2011

Počas zásahu stíhačiek nebola ohrozená bezpečnosť Slovákov



Vedenie rezortu obrany odmieta dohady o tom, že by počas zásahu dvojice pohotovostných vojenských stíhačiek MiG-29, ktoré v sobotu leteli k nekomunikujúcemu civilnému dopravnému lietadlu, bola ...



Zdieľať
stihacka BRATISLAVA 25. októbra (WEBNVOINY) - Vedenie rezortu obrany odmieta dohady o tom, že by počas zásahu dvojice pohotovostných vojenských stíhačiek MiG-29, ktoré v sobotu leteli k nekomunikujúcemu civilnému dopravnému lietadlu, bola ohrozená bezpečnosť ďalšieho lietadla, ktoré letelo v oblasti.


"Žiadne bezpečnostné predpisy neboli porušené, let bol absolútne v súlade s legislatívou," vyhlásil dnes minister obrany Ľubomír Galko. Informáciu o tom, že pri stúpaní jednej zo stíhačiek bolo ohrozené iné lietadlo typu Boeing (nie to, ktoré neodpovedalo), označil za kačicu.

Normálny výškový rozstup medzi lietadlami je 600 metrov, v určitých situáciách predpisy umožňujú tento rozstup zmenšiť, povedal náčelník štábu strategického plánovania GŠ OS SR Ľubomír Svoboda. Dodal, že skutočná vzdialenosť lietadiel bola deväť kilometrov, mali aj odlišné letové hladiny, ich výškový rozdiel bol asi 300 metrov.

"Nebola to žiadna náhodná akcia, bolo to riadené, všetky lietadlá boli sledované našimi vojenskými rádiolokátormi, ako i civilnými rádiolokátormi, rozstupy boli minimálne, ale riadené," zdôraznil Svoboda. Dodal, že na letovú hladinu stíhačky navádzali civilné letové prevádzkové služby.


Zlyhalo rádiové spojenie

Stíhačky zasahovali po tom, ako v sobotu o 10:34 dostali informáciu od strediska v Českej republike o vzdušnom objekte, ktorý tam letel bez rádiového spojenia. "Sme povinní poslať do vzduchu stíhačky vždy, keď je narušený náš vzdušný priestor alebo nie je rádiové spojenie," vyhlásil a dodal, že to bol tento prípad.

Naše stíhačky vzlietli o 10:54, s civilným lietadlom nadviazali vizuálny kontakt o 11:08. Pilot dopravného lietadla Airbus posunkami signalizoval, že okrem poruchy rádiového spojenia nemá žiadne problémy. Dôvodom, prečo posádka dopravného lietadla nekomunikovala s riadením letov, bola porucha na rádiostanici.

Strata spojenia je podľa OS SR najčastejšou príčinou vzletu pohotovostných stíhačov MiG-29 z leteckej základne Sliač. Potvrdila to aj táto udalosť. Pohotovostná zmena prijala rozkaz na ostrý vzlet na pomoc lietadlu, ktoré nedokázalo nadviazať rádiové spojenie s orgánmi riadenia letovej prevádzky.

Pohotovostní stíhači zaujali v stanovenej časovej norme pozíciu a špeciálnym približovacím manévrom nadviazali spomínaný vizuálny kontakt s pilotom dopravného lietadla.





Údajne išlo o lietadlo Airbus 330

Dvojica pohotovostných lietadiel MiG-29 bezpečne odprevadila toto lietadlo k hranici vzdušného priestoru SR a odovzdala ho do zodpovednosti maďarským partnerom, tiež zapojeným do integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO - NATINADS.

V Maďarsku sa podarilo lietadlu obnoviť aj komunikáciu pomocou prístrojov. Typ lietadla armáda nezverejnila, podľa informácií agentúry SITA to údajne bolo dopravné lietadlo Airbus 330.

Webový portál denníka Sme uviedol, že podľa dostupných informácií išlo o let spoločnosti Qatar Airways z Londýna do katarskej metropoly Dauha.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Prokuratúra podala obžalobu na exposlanca Jána K.
<< predchádzajúci článok
Poštová banka medziročne zvýšila zisk o takmer desať percent