|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. decembra 2012
Po Žiline jazdia nové trolejbusy, ďalšie budú o rok
Po žilinských cestách už jazdí desať nových nízkopodlažných trolejbusov, ďalších desať chce mesto dokúpiť o rok. Nové trolejbusy sú tradične žilinsky žltozelené, plne nízkopodlažné a ...
Zdieľať
ŽILINA 20. decembra (WEBNOVINY) – Po žilinských cestách už jazdí desať nových nízkopodlažných trolejbusov, ďalších desať chce mesto dokúpiť o rok. Nové trolejbusy sú tradične žilinsky žltozelené, plne nízkopodlažné a vedia prikľaknúť.
„Jednoduchší nástup a výstup cestujúcich uľahčuje takzvaný kneeling, keď sa trolejbus dokáže na zastávke nakloniť až k hrane chodníka,“ vysvetlil riaditeľ dopravného podniku Ján Barienčík. Trolejbusy sú vybavené aj kamerovým systémom a informačnými obrazovkami.
„Obnova vozového parku trolejbusov v Dopravnom podniku mesta Žilina bola desať rokov zanedbávaná, preto sú nové trolejbusy veľkou posilou pre dopravu v Žiline. Ide o nízkopodlažné trolejbusy, čím sa začína proces, ktorý postupne priblíži žilinskú trolejbusovú dopravu k štandardom, samozrejmým pre ostatné európske mestá,“ povedal žilinský primátor Igor Choma.
Za prvých sedem kĺbových a tri krátke škodovácke trolejbusy zaplatil Dopravný podnik mesta Žiliny vyše 4,8 milióna eur bez DPH, časť z nich zafinancoval z vlastných zdrojov a časť cez úver. Žilinskí poslanci v súvislosti s potrebou splácania úveru navýšili dopravnému podniku každoročnú dotáciu o 355-tisíc eur. Ročné splátky úveru odhaduje podnik na 565-tisíc eur, tie by sa však mali znížiť o predpokladanú nižšiu spotrebu elektriny o približne 90-tisíc eur ročne, ako aj o odpisy starých trolejbusov o približne 120-tisíc eur ročne.
Trolejbusy jazdiace po Žiline majú dnes priemerne 16 rokov a mestský dopravný podnik musel každoročne investovať do generálnych opráv približne 800-tisíc eur. Nové škodovácke trolejbusy stáli milióny, no ich prevádzkové náklady by mali byť v prvých rokoch o štvrtinu nižšie ako pri starých žilinských trolejbusoch.
„Predpokladané šetrenie elektrickej energie je na úrovni 30 percent. Zároveň dochádza k šetreniu na údržbe a servise, kde v prvých rokoch je potrebné vykonávať len základný predpísaný servis. Staré vozidlá, ktoré dopravný podnik vyradí, si vyžadovali neúmerne veľké prostriedky na údržbu a ich prevádzku. Predpokladáme, že šetrenie v prvých rokoch bude na úrovni 25 percent oproti súčasne prevádzkovaným trolejbusom,“ povedal Barienčík.
Krátky štvordverový škodovácky trolejbus má vyše 12 metrov a odvezie 104 cestujúcich, kĺbový päťdverový trolejbus meria takmer 19 metrov a odvezie 163 cestujúcich. Podobné krátke trolejbusy od Škody Electric už jazdia v Banskej Bystrici, kĺbové v Prešove.
„Jednoduchší nástup a výstup cestujúcich uľahčuje takzvaný kneeling, keď sa trolejbus dokáže na zastávke nakloniť až k hrane chodníka,“ vysvetlil riaditeľ dopravného podniku Ján Barienčík. Trolejbusy sú vybavené aj kamerovým systémom a informačnými obrazovkami.
„Obnova vozového parku trolejbusov v Dopravnom podniku mesta Žilina bola desať rokov zanedbávaná, preto sú nové trolejbusy veľkou posilou pre dopravu v Žiline. Ide o nízkopodlažné trolejbusy, čím sa začína proces, ktorý postupne priblíži žilinskú trolejbusovú dopravu k štandardom, samozrejmým pre ostatné európske mestá,“ povedal žilinský primátor Igor Choma.
Za prvých sedem kĺbových a tri krátke škodovácke trolejbusy zaplatil Dopravný podnik mesta Žiliny vyše 4,8 milióna eur bez DPH, časť z nich zafinancoval z vlastných zdrojov a časť cez úver. Žilinskí poslanci v súvislosti s potrebou splácania úveru navýšili dopravnému podniku každoročnú dotáciu o 355-tisíc eur. Ročné splátky úveru odhaduje podnik na 565-tisíc eur, tie by sa však mali znížiť o predpokladanú nižšiu spotrebu elektriny o približne 90-tisíc eur ročne, ako aj o odpisy starých trolejbusov o približne 120-tisíc eur ročne.
Trolejbusy jazdiace po Žiline majú dnes priemerne 16 rokov a mestský dopravný podnik musel každoročne investovať do generálnych opráv približne 800-tisíc eur. Nové škodovácke trolejbusy stáli milióny, no ich prevádzkové náklady by mali byť v prvých rokoch o štvrtinu nižšie ako pri starých žilinských trolejbusoch.
„Predpokladané šetrenie elektrickej energie je na úrovni 30 percent. Zároveň dochádza k šetreniu na údržbe a servise, kde v prvých rokoch je potrebné vykonávať len základný predpísaný servis. Staré vozidlá, ktoré dopravný podnik vyradí, si vyžadovali neúmerne veľké prostriedky na údržbu a ich prevádzku. Predpokladáme, že šetrenie v prvých rokoch bude na úrovni 25 percent oproti súčasne prevádzkovaným trolejbusom,“ povedal Barienčík.
Krátky štvordverový škodovácky trolejbus má vyše 12 metrov a odvezie 104 cestujúcich, kĺbový päťdverový trolejbus meria takmer 19 metrov a odvezie 163 cestujúcich. Podobné krátke trolejbusy od Škody Electric už jazdia v Banskej Bystrici, kĺbové v Prešove.