|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. júla 2016
Po vyše 400 kilometroch koľají na Slovensku prejde najviac päť vlakov
Slovensko má hustú sieť železničných tratí, ale využíva ju relatívne málo. Konštatujú to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze bližšie pozreli ...
Zdieľať
Vlak Foto: TASR/František Iván
Bratislava 27. júla (TASR) - Slovensko má hustú sieť železničných tratí, ale využíva ju relatívne málo. Konštatujú to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze bližšie pozreli aj na oblasť železničnej dopravy.Dĺžka prevádzkovaných železničných tratí na Slovensku dosahuje 3600 kilometrov (km). Takáto dĺžka koľají je podľa analytikov v pomere na obyvateľa Slovenska piata najvyššia v porovnaní s krajinami Európskej únie a vzhľadom na rozlohu prevádzkuje Slovensko o 40 % viac koľají, ako je priemer v pätnástke krajín EÚ.
Železničná sieť však nie je podľa analytikov dostatočne využívaná. Správca koľajníc, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), totiž prevádzkuje viac ako 400 km tratí, po ktorých denne prejde maximálne päť vlakov.
Analytici pritom upozorňujú, že prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady, preto je podľa nich efektívne zvyšovať prepravu osôb a nákladu po železnici. "Celkové náklady na prevádzkovanie trate s poklesom počtu vlakov klesajú len mierne," zdôrazňujú. Fixné náklady na prevádzku železničnej infraštruktúry podľa ŽSR dosahujú 75 % celkových nákladov.
Pritom, náklady na niektoré nevyťažené trate sú porovnateľné s nákladmi vyťaženejších tratí práve pre vysoký podiel fixných nákladov. "Preto je z čisto finančného pohľadu neefektívne prevádzkovať trate, ktoré sú málo využívané," doplnili analytici.
Slovenské koľaje sú morálne zastarané
Zároveň ale dodávajú, že aj keď prevažná časť slovenských koľají spĺňa bezpečnostné požiadavky na prevádzkovanie, je technicky i morálne zastaraná. Tento stav môže byť podľa nich zapríčinený aj odkladanou údržbou.
Takýto zhoršený stav koľají môže následne viesť k obmedzeniam rýchlosti vlakov, pričom dlhodobé odkladanie údržby nezriedka vedie aj k trvalým obmedzeniam rýchlosti vlakov.
Zmodernizovaných bolo doteraz len 5 % železničných tratí. A to konkrétne na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu (km/h) bola upravená trať z Bratislavy po Púchov a na rýchlosť 140 km/h bola zmodernizovaná trať zo Žiliny po Kysucké Nové Mesto.
Ani zmodernizované trate však podľa analytikov nie sú využité v maximálnej možnej miere, rýchlosťou 160 km/h totiž v súčasnosti premávajú iba tri páry vlakov. Vlaky štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko rýchlosť 160 km/h nedosahujú. "Príčiny tohto stavu budú predmetom ďalších analýz revízie výdavkov," avizujú analytici.
Modernizovaná trať má ale vysoké náklady na prevádzku a údržbu, a to 450.000 eur na kilometer ročne a pritom je jej rýchlostný potenciál využitý len málo.
Revízia výdavkov v oblasti železničnej dopravy
Analytici sa preto chcú v ďalšej fáze revízie výdavkov v oblasti železničnej dopravy zamerať aj na zvýšenie efektivity. "Vykoná sa detailnejšia analýza nákladov na jednotlivé železničné trate a možnosti ich využitia," avizujú. Vyhodnotia aj možnosti na potenciálne vysoké ekonomické prínosy z malých opráv infraštruktúry, napríklad pri stabilizácii grafikonu alebo celkového zrýchlenia dopravy, aby bola železnica schopná konkurovať individuálnej a cestnej doprave.
Hlbšiu analýzu si však vyžiadajú aj investície do modernizácie koľajníc. Analytici sa pozrú na možnosti modernizácie tratí pri nižších štandardoch, napríklad na nižšiu maximálnu rýchlosť ako 160 kilometrov za hodinu.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR