|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. októbra 2009
Po Váhu pláva drevená starogrécka veslica
Na rieke Váh v Trenčíne sa udomácnila drevená starogrécka bojová veslica, ktorú tento rok vybudovali v moravskom Přerově. Na dnešnom krste jej dali meno Hyperborea, v preklade Zem severného vetra. ...
Zdieľať
TRENČÍN 3. októbra (WEBNOVINY) – Na rieke Váh v Trenčíne sa udomácnila drevená starogrécka bojová veslica, ktorú tento rok vybudovali v moravskom Přerově. Na dnešnom krste jej dali meno Hyperborea, v preklade Zem severného vetra. Napodobneninu plavidla z roku 500 pred našim letopočtom si dala zhotoviť skupina historického šermu Blúdni rytieri. Bude slúžiť ako ďalšia atrakcia mesta. Pokiaľ vydrží pekné počasie, ešte tento rok chcú Blúdni rytieri organizovať na lodi náučné plavby po Váhu.
Loď zhotovil Radim Zapletal, ktorý už vyrobil tridsiatku plavidiel, aj pre Hollywood. Zapletal dal záruku na desať rokov, avšak hovorí, že pri správnej starostlivosti drevená loď vydrží omnoho dlhšie. Podobná loď sa nezachovala, niekoľko replík postavili v Grécku. Pri stavbe Hyperborey vychádzali z rôznych rytín a malieb, aj z popisov historikov a vojenských stratégov.
Loď váži tri tony, dlhá je 17 metrov, široká 3,2 metra. Plachta má rozmer 40 štvorcových metrov, poháňa ju dvadsať veslárov. “Bola to vojnová loď, veslári boli zároveň vojaci, teda žiadni otroci. Jej hlavnou zbraňou bola rýchlosť a ovládateľnosť,” uviedol Jaroslav Matejka z Blúdnych rytierov. Rytieri majú podľa jeho slov v pláne s loďou splaviť aj Dunaj.
Podobná loď podľa všetkého na území Trenčína nikdy nebola. "U nás bola Jantárová cesta, známa obchodná cesta už v antike - a tak sme si povedali, prečo nie starogrécku veslicu, ktorá by bola nielen znakom námorníctva a obchodovania, ale aj spojnice pre celú Európu,“ povedal k dôvodom stavby lode Matejka. “Je to ten najlepší pozdrav pánu Zamarovskému, ktorý sa na nás pozerá z Olympu,” povedal pri krste lode Július Bruna z Klubu priateľov Vojtecha Zamarovského. Zosnulý spisovateľ a čestný člen Helénskej republiky je rodák z Trenčína.
SITA
Loď zhotovil Radim Zapletal, ktorý už vyrobil tridsiatku plavidiel, aj pre Hollywood. Zapletal dal záruku na desať rokov, avšak hovorí, že pri správnej starostlivosti drevená loď vydrží omnoho dlhšie. Podobná loď sa nezachovala, niekoľko replík postavili v Grécku. Pri stavbe Hyperborey vychádzali z rôznych rytín a malieb, aj z popisov historikov a vojenských stratégov.
Loď váži tri tony, dlhá je 17 metrov, široká 3,2 metra. Plachta má rozmer 40 štvorcových metrov, poháňa ju dvadsať veslárov. “Bola to vojnová loď, veslári boli zároveň vojaci, teda žiadni otroci. Jej hlavnou zbraňou bola rýchlosť a ovládateľnosť,” uviedol Jaroslav Matejka z Blúdnych rytierov. Rytieri majú podľa jeho slov v pláne s loďou splaviť aj Dunaj.
Podobná loď podľa všetkého na území Trenčína nikdy nebola. "U nás bola Jantárová cesta, známa obchodná cesta už v antike - a tak sme si povedali, prečo nie starogrécku veslicu, ktorá by bola nielen znakom námorníctva a obchodovania, ale aj spojnice pre celú Európu,“ povedal k dôvodom stavby lode Matejka. “Je to ten najlepší pozdrav pánu Zamarovskému, ktorý sa na nás pozerá z Olympu,” povedal pri krste lode Július Bruna z Klubu priateľov Vojtecha Zamarovského. Zosnulý spisovateľ a čestný člen Helénskej republiky je rodák z Trenčína.
SITA