|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. augusta 2020
Po koronakríze môže byť Slovensko atraktívnejšie pre investorov, vyplýva to z novej analýzy Coface
Tagy: automobilový priemysel automotive digitalizácia Digitalizácia výroby Ekonomické dopady koronavírusu investície koronakríza Pandémia robotizácia roboty
Slovensko vrátane ďalších krajín strednej a východnej Európy by sa mohlo po odznení koronakrízy stať atraktívnejšie pre investorov a zvýšiť tak podiel v globálnych dodávateľských reťazcoch. Vyplýva to ...
Zdieľať
13.8.2020 - Slovensko vrátane ďalších krajín strednej a východnej Európy by sa mohlo po odznení koronakrízy stať atraktívnejšie pre investorov a zvýšiť tak podiel v globálnych dodávateľských reťazcoch. Vyplýva to z najnovšej analýzy nadnárodnej spoločnosti Coface.
Pandémia, karanténne opatrenia a prerušenie výroby v Číne, ako najväčšom dodávateľovi, vyvolali diskusie o potrebách zvýšenia odolnosti globálnych dodávateľských reťazcov voči šokom zo zahraničia. Hoci sa neočakáva, že Čína stratí postavenie top jednotky v globálnych dodávkach, následky pandémie by mohli priniesť príležitosti pre krajiny nášho regiónu v tomto diverzifikačnom procese.
Dôležitý však bude aj do budúcna vzhľadom na potenciálne karanténne obmedzenia podiel robotizácie a automatizácie.
"Tu Slovensko v rámci regiónu už teraz hrá prím v automobilovom aj strojárskom sektore," hovorí generálny riaditeľ Coface pre Slovensko a Českú republiku Ján Čarný. No v dôsledku pandémie a dopadov najmä na automotive krajiny krízu aj silno pocítili.
Asociácia európskych výrobcov automobilov napríklad očakáva, že registrácia osobných automobilov sa za tento rok zníži približne o 25 %. Sektor by sa však mal podľa analýzy zotaviť už v strednodobom horizonte.
Využívanie servisných robotov sa stalo častejšie.
"V automobilovom priemysle na Slovensku až 10 % spoločností používa servisné roboty, čo je omnoho vyšší podiel ako 4 % v Nemecku," podotýka Ján Čarný. Robotizácia v chemickom a strojárskom priemysle na Slovensku je podobná západnej Európe. V strojárstve má Slovensko najvyšší podiel využívania robotov z regiónu.
Práve investície do automatizácie a robotizácie by mohli zvýšiť produktivitu a umožniť pokračovanie výroby v prípade ďalších pandémií.
To bude mať podľa Coface vplyv na prílev zahraničných investícií v regióne a uľahčí rozhodovanie investorov o relokácii výroby do tohto regiónu. Ide najmä o krajiny ako Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, kam by mali smerovať investície s vyššou pridanou hodnotou.
Siný potenciál regiónu pri relokácii sa ukazuje podľa Coface v informačných a komunikačných technológiách. Pandémia ukázala, že množstvo pracovných pozícií sa dá vykonávať z domu.
"Rozvinutejšie krajiny, ako Česko, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a pobaltské krajiny, majú lepšie pozíciu z hľadiska prilákania investícií do služieb vďaka rastu digitalizácie," dodáva Čarný.
Zdroj: Webnoviny.sk - Po koronakríze môže byť Slovensko atraktívnejšie pre investorov, vyplýva to z novej analýzy Coface © SITA Všetky práva vyhradené.
Pandémia, karanténne opatrenia a prerušenie výroby v Číne, ako najväčšom dodávateľovi, vyvolali diskusie o potrebách zvýšenia odolnosti globálnych dodávateľských reťazcov voči šokom zo zahraničia. Hoci sa neočakáva, že Čína stratí postavenie top jednotky v globálnych dodávkach, následky pandémie by mohli priniesť príležitosti pre krajiny nášho regiónu v tomto diverzifikačnom procese.
Podiel robotizácie a automatizácie
Dôležitý však bude aj do budúcna vzhľadom na potenciálne karanténne obmedzenia podiel robotizácie a automatizácie.
"Tu Slovensko v rámci regiónu už teraz hrá prím v automobilovom aj strojárskom sektore," hovorí generálny riaditeľ Coface pre Slovensko a Českú republiku Ján Čarný. No v dôsledku pandémie a dopadov najmä na automotive krajiny krízu aj silno pocítili.
Asociácia európskych výrobcov automobilov napríklad očakáva, že registrácia osobných automobilov sa za tento rok zníži približne o 25 %. Sektor by sa však mal podľa analýzy zotaviť už v strednodobom horizonte.
Najvyšší podiel využívania robotov
Využívanie servisných robotov sa stalo častejšie.
"V automobilovom priemysle na Slovensku až 10 % spoločností používa servisné roboty, čo je omnoho vyšší podiel ako 4 % v Nemecku," podotýka Ján Čarný. Robotizácia v chemickom a strojárskom priemysle na Slovensku je podobná západnej Európe. V strojárstve má Slovensko najvyšší podiel využívania robotov z regiónu.
Lepšia pozícia na prilákanie investícií
Práve investície do automatizácie a robotizácie by mohli zvýšiť produktivitu a umožniť pokračovanie výroby v prípade ďalších pandémií.
To bude mať podľa Coface vplyv na prílev zahraničných investícií v regióne a uľahčí rozhodovanie investorov o relokácii výroby do tohto regiónu. Ide najmä o krajiny ako Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, kam by mali smerovať investície s vyššou pridanou hodnotou.
Siný potenciál regiónu pri relokácii sa ukazuje podľa Coface v informačných a komunikačných technológiách. Pandémia ukázala, že množstvo pracovných pozícií sa dá vykonávať z domu.
"Rozvinutejšie krajiny, ako Česko, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a pobaltské krajiny, majú lepšie pozíciu z hľadiska prilákania investícií do služieb vďaka rastu digitalizácie," dodáva Čarný.
Zdroj: Webnoviny.sk - Po koronakríze môže byť Slovensko atraktívnejšie pre investorov, vyplýva to z novej analýzy Coface © SITA Všetky práva vyhradené.
Tagy: automobilový priemysel automotive digitalizácia Digitalizácia výroby Ekonomické dopady koronavírusu investície koronakríza Pandémia robotizácia roboty
nasledujúci článok >>
Nakazené kliešte sa presúvajú stále vyššie, najrizikovejšie sú dva slovenské regióny
Nakazené kliešte sa presúvajú stále vyššie, najrizikovejšie sú dva slovenské regióny
<< predchádzajúci článok
Podiel prídavku na dieťa vo vzťahu k priemernej mzde podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť klesá
Podiel prídavku na dieťa vo vzťahu k priemernej mzde podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť klesá