|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. júna 2009
PMÚ považuje pokutu udelenú bankám za primeranú
Protimonopolný úrad (PMÚ) SR považuje výšku pokuty udelenú trom slovenským bankám, a to Slovenskej sporiteľni, ČSOB a VÚB, za primeranú závažnosti porušenia pravidiel hospodárskej súťaže. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) - Protimonopolný úrad (PMÚ) SR považuje výšku pokuty udelenú trom slovenským bankám, a to Slovenskej sporiteľni, ČSOB a VÚB, za primeranú závažnosti porušenia pravidiel hospodárskej súťaže. Najvyššiu pokutu úrad uložil VÚB, a to 3,8 mil. eur. Slovenská sporiteľňa a ČSOB dostali pokutu každá takmer 3,2 mil. eur. VÚB sa ohradila s tým, že výšku stanovenej pokuty považuje za neprimeranú a rozhodnutím úradu sa cíti byť poškodená. "Pri určovaní pokuty úrad hodnotí závažnosť a dĺžku porušenia zákona, preto sa striktne ohradzuje voči tvrdeniam, že výška pokuty bola ovplyvnená iným motívom," uviedla hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová.
Úrad ďalej vo svojom stanovisku uviedol, že nespochybňuje kompetenciu bánk individuálne vypovedať bežný účet svojmu klientovi. V zmysle súťažných pravidiel však nemôže takýto postup podľa úradu vyplývať z koordinovaného postupu dohodnutého medzi viacerými bankmi. V predmetnom prípade banky vypovedali zmluvy o bežných účtoch na základe vopred dohodnutého postupu a tento postup bol úradom posudzovaný. "Samotné banky ako dôvod takéhoto postupu vo svojej korešpondencii uvádzali, že sa obávajú lepšej ponuky pre klientov zo strany spoločnosti Akcenta CZ a nie, že ide o subjekt, ktorého podnikanie nespĺňa podmienky podnikania," uviedla Bernáthová. Banky totiž vo svojich stanoviskách uviedli, že sú na základe zmluvy o bežnom účte oprávnené vypovedať zmluvu klientovi kedykoľvek, písomne, aj bez uvedenia dôvodu. VÚB podľa jej vyjadrení zvažovala zrušenie účtov spoločnosti Akcenta CZ už od januára 2007, keď mala podozrenie na neobvyklé obchodné operácie na účtoch Akcenty. K neformálnej mailovej komunikácii medzi zamestnancami dotknutých bánk o prípade Akcenta došlo v máji 2007. Slovenská sporiteľňa podala trestné oznámenie až v roku 2008, keď podľa názoru sporiteľne dochádzalo podnikaním zo strany spoločnosti Akcenta bez príslušnej devízovej licencie k páchaniu trestného činu.
Úrad tiež odmieta tvrdenie, že vo svojom rozhodnutí skonštatoval, že spoločnosť Akcenta CZ fakticky na Slovensku podniká, pretože trh bezhotovostných devízových operácií je geograficky vymedzený územím krajiny. Úrad zadefinoval geografický relevantný trh ako trh Slovenskej republiky, a to vo vzťahu k trom bankám ako účastníkom konania, nie k spoločnosti Akcenta CZ. "Úrad teda vo svojom rozhodnutí nehodnotí činnosť spoločnosti Akcenta CZ, ale konanie troch bánk, ktoré obmedzuje súťaž. Na spresnenie možno doplniť, že spoločnosť Akcenta CZ podniká na Slovensku od roku 2004, pričom orgány dohľadu nespochybňovali oprávnenosť spoločnosti vykonávať podnikateľské aktivity na Slovensku," dodala Bernáthová.
Sankcia sa týka uzatvorenia kartelovej dohody spočívajúcej vo vypovedaní zmlúv o bežných účtoch českej spoločnosti Akcenta CZ a odmietnutí ich znovu otvoriť. Spomínané tri slovenské banky zrušili Akcente účty v lete 2007, a to v priebehu niekoľkých týždňov bez udania dôvodu. Tie firma podľa jej vyjadrení nevyhnutne potrebuje k svojmu podnikaniu. Dôsledkom tejto situácie je podľa Akcenty to, že klient má zúženú možnosť výberu, nemôže si vybrať svojho dodávateľa devíz. Akcenta je totiž spoločnosť, ktorá ponúka svojim klientom obchodovanie s devízovými hodnotami a služby platobného styku. Firma preto v októbri 2007 podala podnet na PMÚ pre podozrenie z kartelovej dohody. Rozhodnutie nie je právoplatné a je možné sa voči nemu odvolať.
SITA
Úrad ďalej vo svojom stanovisku uviedol, že nespochybňuje kompetenciu bánk individuálne vypovedať bežný účet svojmu klientovi. V zmysle súťažných pravidiel však nemôže takýto postup podľa úradu vyplývať z koordinovaného postupu dohodnutého medzi viacerými bankmi. V predmetnom prípade banky vypovedali zmluvy o bežných účtoch na základe vopred dohodnutého postupu a tento postup bol úradom posudzovaný. "Samotné banky ako dôvod takéhoto postupu vo svojej korešpondencii uvádzali, že sa obávajú lepšej ponuky pre klientov zo strany spoločnosti Akcenta CZ a nie, že ide o subjekt, ktorého podnikanie nespĺňa podmienky podnikania," uviedla Bernáthová. Banky totiž vo svojich stanoviskách uviedli, že sú na základe zmluvy o bežnom účte oprávnené vypovedať zmluvu klientovi kedykoľvek, písomne, aj bez uvedenia dôvodu. VÚB podľa jej vyjadrení zvažovala zrušenie účtov spoločnosti Akcenta CZ už od januára 2007, keď mala podozrenie na neobvyklé obchodné operácie na účtoch Akcenty. K neformálnej mailovej komunikácii medzi zamestnancami dotknutých bánk o prípade Akcenta došlo v máji 2007. Slovenská sporiteľňa podala trestné oznámenie až v roku 2008, keď podľa názoru sporiteľne dochádzalo podnikaním zo strany spoločnosti Akcenta bez príslušnej devízovej licencie k páchaniu trestného činu.
Úrad tiež odmieta tvrdenie, že vo svojom rozhodnutí skonštatoval, že spoločnosť Akcenta CZ fakticky na Slovensku podniká, pretože trh bezhotovostných devízových operácií je geograficky vymedzený územím krajiny. Úrad zadefinoval geografický relevantný trh ako trh Slovenskej republiky, a to vo vzťahu k trom bankám ako účastníkom konania, nie k spoločnosti Akcenta CZ. "Úrad teda vo svojom rozhodnutí nehodnotí činnosť spoločnosti Akcenta CZ, ale konanie troch bánk, ktoré obmedzuje súťaž. Na spresnenie možno doplniť, že spoločnosť Akcenta CZ podniká na Slovensku od roku 2004, pričom orgány dohľadu nespochybňovali oprávnenosť spoločnosti vykonávať podnikateľské aktivity na Slovensku," dodala Bernáthová.
Sankcia sa týka uzatvorenia kartelovej dohody spočívajúcej vo vypovedaní zmlúv o bežných účtoch českej spoločnosti Akcenta CZ a odmietnutí ich znovu otvoriť. Spomínané tri slovenské banky zrušili Akcente účty v lete 2007, a to v priebehu niekoľkých týždňov bez udania dôvodu. Tie firma podľa jej vyjadrení nevyhnutne potrebuje k svojmu podnikaniu. Dôsledkom tejto situácie je podľa Akcenty to, že klient má zúženú možnosť výberu, nemôže si vybrať svojho dodávateľa devíz. Akcenta je totiž spoločnosť, ktorá ponúka svojim klientom obchodovanie s devízovými hodnotami a služby platobného styku. Firma preto v októbri 2007 podala podnet na PMÚ pre podozrenie z kartelovej dohody. Rozhodnutie nie je právoplatné a je možné sa voči nemu odvolať.
SITA