|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. decembra 2013
Plavebné komory VD Gabčíkovo sú napriek priesakom vody bezpečné
Napriek viacerým priesakom vody sú plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG) bezpečné. Povedal to dnes novinárom generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby (VV), š.p., Ladislav Lazár.
Zdieľať
Gabčíkovo 11. decembra (TASR) - Napriek viacerým priesakom vody sú plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG) bezpečné. Povedal to dnes novinárom generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby (VV), š.p., Ladislav Lazár.
Médiá po prvý raz mali možnosť dostať sa na úplné dno najväčšej plavebnej komory strednej Európy, do priestorov nachádzajúcich sa 45 metrov pod hladinou vody.
"V súčasnosti sa opravuje ľavá plavebná komora. Počas riadnej prevádzky je táto chodba pod komorou naplnená vodou. Prietok vody sa tu nedá zastaviť ani po odstavení komory, priesakov je niekoľko. Ide o to, aby sme to mali pod kontrolou. Ide o obrovské tlaky. Poškodené miesta stále opravujeme a zatesňujeme špeciálnym materiálom," zdôraznil generálny riaditeľ s tým, že jednotlivé komory sa opravujú po dvoch až troch rokoch. Podľa jeho slov do priestorov pod komorami sa nedá dostať jednoduchým spôsobom. VV chce docieliť, aby bol celý systém automatizovaný.
Na viacerých miestach vidieť, že presakujúca voda vytrháva betón zo stien a podlahy.
"Keď sa pozriete na tento stĺp, nebudete tomu veriť, že bol niekedy úplne hladký. Tým, že voda pod obrovským tlakom tečie priebežne, jemné častice sa postupne uvoľňujú, nastáva degradácia betónu," vysvetlil Lazár. Vyjadril presvedčenie, že napriek všetkým problémom bezpečnosť plavebných komôr je zabezpečená trojitým systémom. Počas prehliadky dna plavebnej komory vysvetlil zástupcom médií, stojacich v 10-15-cm vode v ochrannom odeve systém fungovania komôr. Poukázal na to, že napúšťanie plavebných komôr sa realizuje bez čerpadiel, využíva sa prírodná sila Dunaja. Podľa jeho slov málo ľudí má predstavu o tom, koľko práce sa uskutoční na VDG.
"Myslia si, že voda tečie, elektrina sa vyrába, ale je tu milión úkonov, ktoré sa robia dennodenne, v záujme toho, aby sme problémy objavili čím skôr," podčiarkol Lazár. Priznal, že existuje jedno rizikové miesto, kde je len jednostupňová zábrana. Ide o prepojenie do druhej plavebnej komory, ktorá je v súčasnosti plná. "Ak aj tento problém doriešime, nemusíme mať ďalšie obavy," uistil.
Plavebné komory VDG sú umiestnené na ľavej strane stupňa Gabčíkovo. Ich úlohou je preplaviť plavidlá. Okrem toho slúžia ako jalové výpusty v prípade výpadku sústrojov Vodnej elektrárne Gabčíkovo z prevádzky a môžu sa pri povodni použiť na prevedenie vody.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
pohľad na prevádzku ľavej plavebnej komory Vodného diela na stupni Gabčíkovo, v popredí vpravo premostenie vstupu lodí z dolnej rejdy. Foto: TASR/Štefan Puškáš
Médiá po prvý raz mali možnosť dostať sa na úplné dno najväčšej plavebnej komory strednej Európy, do priestorov nachádzajúcich sa 45 metrov pod hladinou vody.
"V súčasnosti sa opravuje ľavá plavebná komora. Počas riadnej prevádzky je táto chodba pod komorou naplnená vodou. Prietok vody sa tu nedá zastaviť ani po odstavení komory, priesakov je niekoľko. Ide o to, aby sme to mali pod kontrolou. Ide o obrovské tlaky. Poškodené miesta stále opravujeme a zatesňujeme špeciálnym materiálom," zdôraznil generálny riaditeľ s tým, že jednotlivé komory sa opravujú po dvoch až troch rokoch. Podľa jeho slov do priestorov pod komorami sa nedá dostať jednoduchým spôsobom. VV chce docieliť, aby bol celý systém automatizovaný.
Letecký pohľad na plavebné komory Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros Foto: TASR/Štefan Kačena
Na viacerých miestach vidieť, že presakujúca voda vytrháva betón zo stien a podlahy.
"Keď sa pozriete na tento stĺp, nebudete tomu veriť, že bol niekedy úplne hladký. Tým, že voda pod obrovským tlakom tečie priebežne, jemné častice sa postupne uvoľňujú, nastáva degradácia betónu," vysvetlil Lazár. Vyjadril presvedčenie, že napriek všetkým problémom bezpečnosť plavebných komôr je zabezpečená trojitým systémom. Počas prehliadky dna plavebnej komory vysvetlil zástupcom médií, stojacich v 10-15-cm vode v ochrannom odeve systém fungovania komôr. Poukázal na to, že napúšťanie plavebných komôr sa realizuje bez čerpadiel, využíva sa prírodná sila Dunaja. Podľa jeho slov málo ľudí má predstavu o tom, koľko práce sa uskutoční na VDG.
"Myslia si, že voda tečie, elektrina sa vyrába, ale je tu milión úkonov, ktoré sa robia dennodenne, v záujme toho, aby sme problémy objavili čím skôr," podčiarkol Lazár. Priznal, že existuje jedno rizikové miesto, kde je len jednostupňová zábrana. Ide o prepojenie do druhej plavebnej komory, ktorá je v súčasnosti plná. "Ak aj tento problém doriešime, nemusíme mať ďalšie obavy," uistil.
Plavebné komory VDG sú umiestnené na ľavej strane stupňa Gabčíkovo. Ich úlohou je preplaviť plavidlá. Okrem toho slúžia ako jalové výpusty v prípade výpadku sústrojov Vodnej elektrárne Gabčíkovo z prevádzky a môžu sa pri povodni použiť na prevedenie vody.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR