Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. júla 2014

Plavebná komora v Gabčíkove si vyžiadala opravu, plavba je zastavená



Letecký pohľad na plavebné komory Sústavy vodných diel Gabčíkovo



Zdieľať
Letecký pohľad na plavebné komory Sústavy vodných diel Gabčíkovo Foto: TASR/Štefan Kačena
Gabčíkovo 30. júla (TASR) - V utorok v (29. 7.) zastavili plavbu na Dunaji v úseku Gabčíkovo - Bratislava. Došlo k poškodeniu horných vrát na pravej plavebnej komore Vodného diela Gabčíkovo (VDG). Informoval o tom dnes novinárov generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby (VV), š. p., Ladislav Lazár priamo na mieste poškodenia.


"K poškodeniu horných vrát na pravej plavebnej komore došlo v čase, keď už prebiehali práce na generálnej rekonštrukcii ľavej plavebnej komory. Táto rekonštrukcia súvisí s rovnakým problémom, aký sa teraz vyskytol na pravej komore," uviedol riaditeľ s tým, že ide o 20-ročné dielo, ktorého rekonštrukcia v predchádzajúcich rokoch nebola realizovaná. Pripomenul, že obnova ľavej komory sa už dokončuje. "Táto porucha pravej komory nás trošku predbehla a zaskočila. Sme pripravení nedostatky odstrániť čo v najkratšom čase a obnoviť plavbu do konca týždňa," zdôraznil.

Oprava na ľavej komore trvá mesiace

Podľa jeho ďalších slov ľavá komora je už pol roka v rekonštrukcii, zároveň sa zvýšil počet kontrol pravej komory. "Práve táto revízia zistila nedostatky a technici neodporučili ďalšiu prevádzku, aby nedošlo k vážnejším komplikáciám," pokračoval. Dodal, že ak by došlo k poškodeniu vrát počas prevádzky, plavba by bola ohrozená na niekoľko mesiacov. Generálny riaditeľ VV poukázal na to, že okamžite po zistení poruchy jedného zo štyroch ložísk, ktoré držia horné vráta, sa začalo s prácami na jej odstránení. Po obhliadke miesta potápačmi sa zistilo, že nie je možné opravu vykonať pod vodou, a preto je potrebné nájsť iné riešenie – konkrétne vytvorenie tzv. suchého doku s použitím dočasného hradenia komory. Vďaka vzniknutému suchému priestoru bude možné sa dostať k ložisku a opraviť ho.

"To však znamená, že sa na čas musia zastaviť práce na generálnej rekonštrukcii ľavej plavebnej komory, aby sa technika používaná pri rekonštrukcii mohla premiestniť do pravej plavebnej komory a riešiť tak akútnu situáciu, ktorá nastala," ozrejmil Lazár. Zdôraznil, že Vodohospodárska výstavba robí všetko pre to, aby sa plavba po Dunaji obnovila v priebehu niekoľkých dní.

VV, š. p., je podnik, ktorý postavil VDG a nesie všetky náklady súvisiace s jeho prevádzkou, čo znamená aj to, že doteraz spláca úvery použité na výstavbu. Zároveň sa stará o údržbu hrádze a priehrady, ako aj všetkých stavieb a objektov vodného diela. Zabezpečuje tiež plavbu cez plavebné komory vodného diela, ktorá je bezplatná pre všetky osobné, nákladné aj výletné lode. "Všetky tieto činnosti realizuje VV, š. p., z peňazí, ktoré vyrobí vodná elektráreň Gabčíkovo (VEG). Pritom na základe zmluvy o prevádzke VEG z roku 2006 si tretinu tohto príjmu berú Slovenské elektrárne, čo určite nie je ku prospechu vodného diela," uzavrel generálny riaditeľ.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Poľský horolezec sa vážne zranil po páde pri zlaňovaní
<< predchádzajúci článok
Španielsky a katalánsky premiér sa stretli opäť po roku