|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. apríla 2013
Plán budovania diaľnic do roku 2016 je podľa experta reálny
Plánované dokončenie 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest počas súčasnej vlády do roku 2016 považuje generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) Ľubomír Palčák za ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. apríla (WEBNOVINY) - Plánované dokončenie 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest počas súčasnej vlády do roku 2016 považuje generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) Ľubomír Palčák za reálne.
Ambiciózny je podľa neho aj plán na rozostavanie ďalších 310 kilometrov diaľničnej siete.
To, či sa v uvedenom období podarí do rozvoja dopravnej infraštruktúry investovať avizovaných okolo 8 mld. eur, bude však podľa neho závisieť najmä od prípravy projektov a priebehu tendrov.
Podľa portálu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. v súčasnosti je vo výstavbe okolo 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a súťaží sa o postavenie ďalších 70 kilometrov.
Šéf VÚD si myslí, že procesy verejného obstarávania stále trvajú veľmi dlho.
"Nedarí sa uzavrieť bežiace verejné obstarávania. Aj keď to nie je priamo v kompetencii ministerstva dopravy, myslím si, že by tu mal byť ešte väčší tlak. Urobil sa prvý krok, a to novelizácia zákona o verejnom obstarávaní," uviedol pre agentúru SITA Palčák.
Najväčším rizikom je zvládnutie verejného obstarávania
Väčší tlak všetkých zainteresovaných by podľa odborníka mal byť už od prípravy podkladov pre verejné obstarávania až po vyhodnocovanie celého procesu, aby to trvalo oveľa kratšie.
"Z hľadiska ambícií je najväčšie riziko zvládnutie procesu verejného obstarávania," dodal.
Z uvedených 8 mld. eur by sa na cestnú infraštruktúru malo použiť 4,3 mld. eur. Keďže kapacita slovenského stavebníctva v tejto oblasti je 1,2 mld. eur ročne, spomínaný zámer by sa podľa experta pri stále oveľa väčšom dopyte ako ponuke mohol dať splniť.
"Osem miliárd eur sa vlastne skladá z dvoch miliárd eur, ktoré treba dočerpať zo starého Operačného programu Doprava, 1,6 miliardy eur sa zatiaľ predpokladá z nového programu, štátny rozpočet predpokladá do roku 2016 okolo 2,8 miliardy eur a k tomu ešte pristupujú vlastné zdroje a súkromné zdroje, ktoré sa predpokladajú využiť," povedal Palčák.
Palčák ocenil, že súčasné vedenie ministerstva dopravy pokračuje v doterajšom spôsobe budovania cestnej infraštruktúry a za rok nezmenilo hlavné zámery predchodcov. "Myslím, hlavne z pohľadu spôsobu trasovania diaľnic, priority jednotlivých investičných zámerov alebo stavieb, ktoré sa plánujú či už vo výstavbe diaľnic, rýchlostných komunikácií, v modernizácii železníc. To hodnotím veľmi pozitívne," povedal Palčák.
Pozitívom je zlepšenie komunikácie s Európskou komisiou
V základnej filozofii budovania a spôsobu financovania infraštrukúry podľa neho žiadne základné zmeny nenastali. O to viac niekedy podľa vlastných slov nerozumie kritike predchodcov. "Veľmi ma teší, že nedochádza k zmene priorít, že sa hlavný rozsah kladie na spôsob financovania cez európske fondy a ostatné formy sa berú ako doplnkové. Myslím si, že to je veľmi dobré," tvrdí Palčák.
Expert na dopravu považuje za pozitívum aj to, že sa zlepšila komunikácia terajšieho vedenia ministerstva dopravy s Európskou komisiou. Podľa neho je to veľmi dôležité, keďže rozvoj infraštruktúry sa financuje hlavne z európskych zdrojov. Pripomenul, že niektoré platby z Bruselu boli zablokované, ale už sú uvoľnené. Palčák priaznivo hodnotí, že s Európskou komisiou sa podarilo vyrokovať, aby výstavba diaľnice D1 Turany - Hubová mohla byť financovaná z európskych zdrojov. Privítal aj to že niektoré stavby sa môžu technicky rozdeliť na dve časové fázy tak, že bude možné financovať ich súčasne ešte v tomto aj budúcom programovom období.
"To má obrovský význam najmä z toho dôvodu, že budeme môcť v maximálne možnej miere vyčerpať starý Operačný program Doprava na tie stavby, ktoré nebudú dokončené do konca plánovacieho obdobia," dodal
Ambiciózny je podľa neho aj plán na rozostavanie ďalších 310 kilometrov diaľničnej siete.
To, či sa v uvedenom období podarí do rozvoja dopravnej infraštruktúry investovať avizovaných okolo 8 mld. eur, bude však podľa neho závisieť najmä od prípravy projektov a priebehu tendrov.
Podľa portálu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. v súčasnosti je vo výstavbe okolo 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a súťaží sa o postavenie ďalších 70 kilometrov.
Šéf VÚD si myslí, že procesy verejného obstarávania stále trvajú veľmi dlho.
"Nedarí sa uzavrieť bežiace verejné obstarávania. Aj keď to nie je priamo v kompetencii ministerstva dopravy, myslím si, že by tu mal byť ešte väčší tlak. Urobil sa prvý krok, a to novelizácia zákona o verejnom obstarávaní," uviedol pre agentúru SITA Palčák.
Najväčším rizikom je zvládnutie verejného obstarávania
Väčší tlak všetkých zainteresovaných by podľa odborníka mal byť už od prípravy podkladov pre verejné obstarávania až po vyhodnocovanie celého procesu, aby to trvalo oveľa kratšie.
"Z hľadiska ambícií je najväčšie riziko zvládnutie procesu verejného obstarávania," dodal.
Z uvedených 8 mld. eur by sa na cestnú infraštruktúru malo použiť 4,3 mld. eur. Keďže kapacita slovenského stavebníctva v tejto oblasti je 1,2 mld. eur ročne, spomínaný zámer by sa podľa experta pri stále oveľa väčšom dopyte ako ponuke mohol dať splniť.
"Osem miliárd eur sa vlastne skladá z dvoch miliárd eur, ktoré treba dočerpať zo starého Operačného programu Doprava, 1,6 miliardy eur sa zatiaľ predpokladá z nového programu, štátny rozpočet predpokladá do roku 2016 okolo 2,8 miliardy eur a k tomu ešte pristupujú vlastné zdroje a súkromné zdroje, ktoré sa predpokladajú využiť," povedal Palčák.
Palčák ocenil, že súčasné vedenie ministerstva dopravy pokračuje v doterajšom spôsobe budovania cestnej infraštruktúry a za rok nezmenilo hlavné zámery predchodcov. "Myslím, hlavne z pohľadu spôsobu trasovania diaľnic, priority jednotlivých investičných zámerov alebo stavieb, ktoré sa plánujú či už vo výstavbe diaľnic, rýchlostných komunikácií, v modernizácii železníc. To hodnotím veľmi pozitívne," povedal Palčák.
Pozitívom je zlepšenie komunikácie s Európskou komisiou
V základnej filozofii budovania a spôsobu financovania infraštrukúry podľa neho žiadne základné zmeny nenastali. O to viac niekedy podľa vlastných slov nerozumie kritike predchodcov. "Veľmi ma teší, že nedochádza k zmene priorít, že sa hlavný rozsah kladie na spôsob financovania cez európske fondy a ostatné formy sa berú ako doplnkové. Myslím si, že to je veľmi dobré," tvrdí Palčák.
Expert na dopravu považuje za pozitívum aj to, že sa zlepšila komunikácia terajšieho vedenia ministerstva dopravy s Európskou komisiou. Podľa neho je to veľmi dôležité, keďže rozvoj infraštruktúry sa financuje hlavne z európskych zdrojov. Pripomenul, že niektoré platby z Bruselu boli zablokované, ale už sú uvoľnené. Palčák priaznivo hodnotí, že s Európskou komisiou sa podarilo vyrokovať, aby výstavba diaľnice D1 Turany - Hubová mohla byť financovaná z európskych zdrojov. Privítal aj to že niektoré stavby sa môžu technicky rozdeliť na dve časové fázy tak, že bude možné financovať ich súčasne ešte v tomto aj budúcom programovom období.
"To má obrovský význam najmä z toho dôvodu, že budeme môcť v maximálne možnej miere vyčerpať starý Operačný program Doprava na tie stavby, ktoré nebudú dokončené do konca plánovacieho obdobia," dodal