|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. mája 2014
Peter Velits cíti šancu opäť štartovať na Tour
Už dlhšiu dobu ste doma, čo v prípade špičkových profesionálnych cyklistov nebýva častý jav. Čo vás vlastne domov do Púchova priviedlo - a ako dlho sa na Slovensku zdržíte? Domov som si prišiel liečiť ...
Zdieľať
Už dlhšiu dobu ste doma, čo v prípade špičkových profesionálnych cyklistov nebýva častý jav. Čo vás vlastne domov do Púchova priviedlo – a ako dlho sa na Slovensku zdržíte?
Domov som si prišiel liečiť zranenia, ktoré som pred mesiacom utrpel na pretekoch Tour de Normandia. V predposlednej etape týchto pretekov som mal nepríjemný pád. V momente pádu nám do cieľa zostávalo približne sedem – osem kilometrov, cesta, kde sa to stalo, sa dosť zužovala, nedalo sa nikde uniknúť, nedalo sa uhnúť, ale nedalo sa to už ani ubrzdiť. Bicykel som úplne rozbil, odral som si celý bok a zranil lakeť. A aby toho nebolo málo, jeden z cyklistov mi nešťastne padol na chrbát, ktorý ma začal po pretekoch dosť bolieť. Celý týždeň som sa liečil, na bicykel som musel zabudnúť. Potom som mohol ďalšie týždne rehabilitovať a oddychovať. Preto som začiatkom mája bol neplánovane doma. Ale tento oddych sa mi už skončil, už opäť naplno zaberám v tréningu. Kondíciu naháňam na vysokohorskom sústredení v St. Moritzi.
Od začiatku novej sezóny 2014 pôsobíte v novom tíme. Prvýkrát v kariére bez brata – dvojčaťa Martina – a pod vedením nového trénera – Američana Bobyho Julicha. Na jedného športovca dosť veľa zmien. Ako si na všetky tieto novinky v živote zvykáte?
Samozrejme, že je to veľká zmena v mojom športovom živote. Postupne sme si už na ňu zvykli (krátka odmlka). Veď už máme piaty mesiac v roku. Už je predsa máj... My s bratom sme aj v minulosti mali aj v spoločnom tíme dosť rozdielne programy. Preto boli sezóny, keď sme sa na rovnakej akcii spolu stretli až niekedy v apríli – máji. Až vtedy sme spolu išli rovnaké preteky. Teraz je zaujímavé, že obaja sme išli už Dubaj. Aj keď každý za iný tím. Takže, zvykáme si (krátka odmlka). Dobre to znášame. Je to tak, ako to je. Prijali sme to.
Prekvapilo vás niečo po príchode do nového tímu? Je niečo vo vašom novom tíme BMC Racing Team v porovnaní s organizáciou Omega Pharma Quick- Step úplne iné, než na čo ste doteraz v profesionálnej cyklistike boli zvyknutý?
Všetky tímy, ktoré pôsobia v profesionálnej cyklistike, sú niečím iné (krátka odmlka). Predsa je to tá najvyššia úroveň, akú môže profesionálny cyklistický šport ponúknuť. Ťažko sa mi to porovnáva (krátka odmlka). Nerád by som robil sudcu, ale musím povedať, že aj v ostatných tímoch je organizácia práce naozaj špičková. To sa fakt ťažko porovnáva... Treba na rovinu povedať, že vždy je to v prvom rade o práci s ľuďmi. Vždy je to o ľuďoch, ktorí vám v tíme pomáhajú. To je veľmi dôležité. Náš klub BMC Racing Team robí v tomto smere veľmi dobrú robotu. V tomto klube je o pretekárov veľmi dobre postarané. Preto je aj tá naša organizácia naozaj špičková. Dôkazom toho sú aj výsledky, ktoré na veľkých pretekoch dosahujeme.
Mnohí však tvrdia, že v družstve BMC Racing Team ste ako v mužstve aktuálneho majstra Anglicka vo futbale Manchester City. Že ste ukážková partia výborných športovcov, z ktorých každý pochádza z inej krajiny?
Tak neviem o tom, že by nás porovnávali práve s Manchestrom City (smiech). Ale ak máte na mysli úroveň tých tímov (krátka odmlka). Obaja s bratom sme v tých najlepších tímoch, ktoré existujú na svete! Jazdíme v družstvách, ktoré sú na svete absolútnou špičkou! Je to tá najvyššia trieda, ktorá v profesionálnej cyklistike momentálne existuje. Sme najvyššie, kam sa môže človek v profesionálnej cyklistike dostať (krátka odmlka). Dobre, možno to porovnať aj s tými najkvalitnejšími futbalovými mužstvami sveta. Možno toto prirovnanie, ktoré spomínate, je mierne pritiahnuté za vlasy (smiech), ale asi je to tak. Patríme medzi cyklistov, ktorí tvrdia muziku, ktorí sú svetovou špičkou v tomto športe.
Skupinu jazdcov, v ktorej ste spolu s aktuálnym ťahúňom tímu Tejayom van Garderenom, dostal na starosť po kondičnej a výkonnostnej stránke americký bývalý cyklista Boby Julich, ktorý ešte nedávno aktívne jazdil súťaže. Cítiť na jeho spôsobe trénovania, že ešte nedávno bol jedným z vás, že bol vašim kolegom a súperom?
Samozrejme, že to na jeho prístupe ešte cítiť (krátka odmlka). Veď ešte nedávno jazdil v pelotóne! Ja som však s jeho radami a pokynmi veľmi spokojný. Radí mi totiž veľmi konkrétne veci. Napríklad: ako a kde mám trénovať. Všetky veci okolo mojej prípravy stále spolu konzultujeme. Keď nie som na pretekoch, my dvaja sme v kontakte každé dva dni. Veľmi dobre sa mi s ním spolupracuje. Fakt, nemôžem sa v tomto smere sťažovať (smiech).
Zmenilo sa niečo v spôsobe vašej spoločnej prípravy. Priniesol Boby Julich nejaké nové formy športovej prípravy, respektíve obohatil váš tréning nejakými prevratnými novinkami?
Všetko sa zmenilo! Nový ambiciózny tréner priniesol nové formy trénovania. V tíme máme spolu šesť trénerov, každý z nich má na starosti jednu skupinu jazdcov. My sme sa dostali do kolektívu, ktorý vedie Boby Julich. Ako prvé priniesol do prípravy viac noviniek, s ktorými sme doteraz nepracovali. Myslím si, že spolupráca s ním je kvalitná. Má iné parametre... Ja som urobil chybu, že som si po pretekoch Paríž – Nice trochu neoddýchol. Chcel som využiť jazdecké sebavedomie a dobrú formu po 9. mieste aj napriek tomu, že som bol unavený. To bola trochu chyba... Normandia bola už z mojej strany veľké trápenie, navyše ten pád ma už úplne vyradil zo súťaží. On pomohol tomu, že som toho už mal aj po zdravotnej stránke plné zuby. Už pred Tour de Normandia som bol dosť uťahaný a unavený. Asi som si mal dať pauzu. Ale to viem až teraz (krátka odmlka). Po boji je predsa každý generálom (smiech).
V novom družstve BMC Racing sa vám ušla iba pozícia tímovej dvojky. Ako ste s týmto zaradením v hierachii družstva spokojný? Nečakali ste skôr pozíciu tímového lídra?
Ja sa nesťažujem (smiech). Vôbec. Veď príklad z nedávnych pretekov Paríž – Nice predsa jasne ukázal, čo viem, čo dokážem. Kto sleduje cyklistiku, vie ako to dopadlo... Naše výsledky nie sú niečo, za čo by sa mal človek hanbiť. Veď na tomto podujatí som skončil v prvej desiatke konečného poradia! Samozrejme, vždy sa dá ísť ešte lepšie. Pozícia lídra je však veľmi náročná úloha. Na jeho pleciach leží celá ťarcha za konečné výsledky. On tie preteky musí zájsť čo najlepšie. Stále sa od neho čaká boj o špicu poradia. Ten tlak okolia na výsledky je v jeho prípade oveľa väčší. Je to dosť tvrdá pozícia. Poviem úprimne: mne pozícia tímovej dvojky v novej organizácii úplne vyhovuje. Naozaj som na pozícii tímovej dvojky, s čím som spokojný. Dokonca musím povedať, že maximálne spokojný (smiech).
Peter, v BMC ste tímovou dvojkou. To znamená, že ak by sa stalo také niečo ako sa prihodilo na pretekoch Paríž – Nice, na ktorých Američan van Garderen, musel odstúpiť už v prvej etape, zvyšok družstva by potom ďalej pracoval na tom, aby ste na Tour urobili čo najlepší výsledok vy? Tímová réžia by potom bola postavená práve na vás?
To je zatiaľ predčasná téma. Ťažko o tom hovoriť... Videli sme, čo sa stalo na spomínaných pretekoch Paríž – Nice. Samozrejme, situácia sa môže zopakovať. Môže sa aj to stať. V cyklistike je všetko možné. Ale my zatiaľ s takou alternatívou nekalkulujeme (krátka odmlka). Celá tímová réžia na tohoročnej Tour je postavená tak, že Tejay van Garderen by mal dosiahnuť čo najlepší výsledok. A my ostatní mu pri tom musíme pomáhať ako budeme vedieť. Tejay by mal v júli ísť Tour de France – a mal by podľa možnosti útočiť na čo najlepší výsledok. To je všetko, čo teraz môžem o našej taktike okolo Tour povedať. Počítame skôr s úspechom než s neúspechom (smiech).
Dá sa povedať, že všetko je vo vašom tíme BMC Racing postavené tak, aby Tejay vyhral tohoročnú edíciu slávnych pretekov Tour de France? Má na to formu a skúsenosti, aby sa mu to podarilo? Bude sa líder vášho družstva biť o celkové prvenstvo na tohoročnej Tour?
Podľa mňa nebude patriť k pretekárom, ktorí sa budú biť o celkové prvenstvo, ale v prvej desiatke určite bude. Veď už v nej v minulosti bol. Ak mu však sadnú všetky šťastné okolnosti, ak sa nám bude dariť ako tímu, tak môže byť aj vyššie. Tipujem v prvej šestke. Samozrejme, predpokladáme, že taktika celého nášho tímu bude postavená tak, aby sme mu čo najviac pomohli. Takže teraz ešte neviem, akú úlohu v tejto tímovej stratégii a taktike budem mať ja. Ale, ak budem nominovaný, a budem mať dobré nohy, tak sa určite pokúsim o nejaký dobrý individuálny výsledok (krátka odmlka). Pravda, všetko bude závisieť od toho, ako sa na Tour bude dariť Tejayovi... Podľa toho sa potom ako tím operatívne zariadime.
Preto všetky vaše osobné ambície musia ísť bokom. Vy sa musíte riadiť podľa pokynov vedenia vášho klubu - musíte v prvom rade pomáhať pretekárovi, od ktorého vedenie čaká najhodnotnejší výsledok. Je to tak?
Áno, máte pravdu. Tejayovi sa poriadi v podstate celý náš tím, ktorý mu bude chcieť pomôcť. To bude aj moja funkcia. Musím pri ňom zostať čo najdlhšie a dostať sa s ním až do Paríža! To je naša úloha, pokiaľ ide o zastúpenie nášho klubu v celkovom poradí Tour de France 2014. Jasné, že ak by sa tieto preteky vyvinuli inak, tak zmeníme aj tímovú taktiku. V tom prípade by som sa pokúsil aj o nejaký čiastkový osobný úspech v tej – ktorej etape. Ak to pôjde (krátka odmlka). Ale opakujem ešte raz: s prísnym dodržaním tímových pokynov, s prihliadnutím na všetky okolnosti - a s podmienkou, že neporuším zámery nášho klubu.
Hovoríme o hlavnej úlohe lídra vášho tímu na tohoročnej Tour de France. Vy patríte do jeho tréningovej skupiny, čo vám dáva obrovskú šancu piaty raz v kariére sa predstaviť v pelotóne najslávnejších cyklistických pretekov. Ako vnímate túto možnosť?
Áno, patrím do jeho skupiny. Preto moju šancu štartovať aj šiesty raz na slávnej Tour de France vidím ako veľmi reálnu. Dokonca si myslím, že ešte reálnejšiu ako minulý rok, kedy som sa prakticky až týždeň pred Tour dozvedel, že na nej budem (krátka odmlka). Verím, že tento rok sa to dozviem oveľa skôr, aby som nemusel prežívať takú nervozitu ako minulý rok. Navyše, keď budem mať v otázke štartu na Tour de France jasno, môžem sa dôslednejšie chystať na to, čo ma na cestách Francúzska bude čakať. Nebudú to také nerváky (smiech).
Spomínali ste vysokohorské sústredenie v St. Moritzi. Tento tréningový kemp je súčasťou vašej spoločnej tímovej prípravy, alebo tam budete iba nejaká menšia skupinka pretekárov?
Keďže tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou pôjdem šiesty raz na Tour de France, od polovice mája budem desať dní na sústredení v St. Moritzi. Budem tam jazdiť sám. Sám si to budem aj financovať. Musím tam ísť, lebo na Slovensku také ideálne terény vo vysokohorskom prostredí vo výške nad 1800 metrov nad morom vôbec nemáme. Mohol by som síce trénovať na Sliezskom dome vo Vysokých Tatrách, alebo niekde vysoko na Donovaloch, ale to by bolo všetko. Navyše, pre cyklistov sú v St. Moritzi urobené viac ako desaťkilometrové pásy, na ktorých môžem nerušene trénovať. Preto tá voľba tréningu vo Švajčiarsku. Poznám to tam. Rád sa tam pripravujem, lebo pobyt v takom vysokohorskom prostredí mi pred veľkými pretekami prospieva.
Hovoríte, že sa často pripravujete vo vysokohorskom prostredí? Nedá sa táto príprava niečim plnohodnotne nahradiť? Nedajú sa potrebné vysokohorské parametre niekde identicky napodobniť, nasimulovať?
Nefalšované vysokohorské prostredie je pre cyklistu fantastická vec! Za tie roky, čo sa venujem profesionálnej cyklistike, veľmi dobre viem, čo mi prospieva, čo mi pomáha. Preto, ak realizačný tím nášho klubu nerobí spoločné vysokohorské sústredenie, musím si ho urobiť sám. To je prípad tohto môjho májového sústredenia.
Peter, takže kondíciu a športovú formu si musíte strážiť sám? Nikto vás nebude v tejto oblasti profesionálneho športu naháňať do tréningu, nikto nebude nad vami, obrazne povedané, plieskať bičom?
Určite nie. V žiadnom prípade. V profesionálnej cyklistike je každý pretekár zodpovedný sám za seba. Samozrejme, že tieto individuálne tréningové kempy si platím sám. Všetko, čo robím v rámci prípravy individuálne, si musím aj zaplatiť. Každý jazdec profi tímu to tak robí (krátka odmlka). V tomto prostredí vás nikto nekontroluje, či trénujete, alebo oddychujete, respektíve sa iba tak flákate... To je vaša starosť. To nikoho nezaujíma, čo robíte. Môj tím nezaujíma, kde trénujem - a čo trénujem. Ich zaujíma iba to ako prichystaný prídem na preteky, na ktoré ma nominujú. V akej som športovej forme, čo som pre zvyšovanie tej formy od posledných pretekov urobil. A čo dokážem urobiť na pretekoch. Či som dobre trénoval, či som sa na ďalšie súťaže chystal múdro a efektívne. Preto každý z nás sa usiluje dostať na tréningy do St. Moritz, respektíve do podobných vysokohorských destinácií. My ako profi cyklisti pobyty v týchto výškach veľmi potrebujeme. Preto ich absolvujeme (smiech).
Peter, v súvislosti s lídrom vášho tímu ste povedali, že ešte nemá skúsenosti a predpoklady stať sa celkovým víťazom tohoročnej Tour de France. Koho vy osobne pasujte za budúceho víťaza tohoročnej edície Tour?
V prvom rade musíme k horúcim adeptom na celkový triumf na Tour zaradiť Španiela Alberta Contadora a Angličana Chrisa Froomeho. Na pretekoch Tour de Normandia jazdil opäť výborne. Podľa mňa predovšetkým oni dvaja sa pobijú o celkový triumf. Tejay van Garderen je veľmi dobrý pretekár. V minulosti bol už v prvej desiatke na Tour de France. Ale podľa mňa si bude musieť ešte počkať na nejaký výraznejší prienik do tej najvyššej špičky svetovej cyklistiky (krátka odmlka). Cyklistika nie je playstation, cyklistika nie je hra na počítači... V nej sa nedá všetko dopredu presne nalinkovať. Preto nerád vyhlasujem dopredu nejaké presné súdy, nikomu nezvyknem dávať dopredu nejaké presné tipy (smiech).
Peter, už ste sa zoznámili detailnejšie s trasami, na ktorých sa bude tento rok na Tour bojovať o cenné vavríny a etapové prvenstvá? Viete, čo vás vo Francúzsku vlastne čaká?
Zatiaľ nie. To by bolo skoro. Na to je ešte dosť času (krátka odmlka). Nikdy sa dopredu nezaujímam o to, kadiaľ pôjde trasa Tour de France. Neštudujem detailne ani kopce, cez ktoré na Tour pôjdeme. To je teraz ešte zbytočné. Hneď po sústredení v St. Moritzi si však rozhodujúce úseky jednotlivých etáp v Alpách a Pyrenejách otestujeme na vlastnej koži. Budeme mať spoločné sústredenie. Pôjdeme nejaké kilometre, aby sme vedeli, čo nás v júli v týchto horských etapách čaká. V rámci spoločného sústredenia celého tímu BMC, ktorý by mal štartovať na Tour de France, pôjdeme si vyskúšať tie najdôležitejšie úseky horských etáp, v ktorých sa tento rok môže celá Tour rozhodnúť. Až potom, keď budeme jazdiť na týchto úsekoch, budeme spoznávať profil trate. Potom to už bude mať svoje opodstatnenie.
Budete mapovať trasu, po ktorej sa pôjde Tour 2014. Je to bežné? Robia to aj iné tímy? Aká je bežná prax v iných cyklistických kluboch?
Robia to aj iné družstvá. My v tomto smere nie sme výnimkou. Samozrejme, nepôjdeme celú trasu. To sa ani nedá. Veď celá Tour trvá tri týždne! Spoločné sústredenie začneme vo švajčiarskom Bazileji. Tam sa stretneme a postupne spolu prejdeme kľúčové miesta v Alpách, a potom neskôr aj v Pyrenejách. Chceme si vyskúšať najmä tie kopce, ktoré budú na Tour hrať rozhodujúcu úlohu. Ale ani nemusia (krátka odmlka).. Ideme tie kopce, ktoré budú dôležité na Tour, aby sme vedeli, čo nás v lete na týchto pretekoch bude čakať. Určite to bude dobrá skúsenosť.
Okrem tejto spoločnej prípravy v Alpách a Pyrenejách máte v pláne ešte nejaký spoločný výcvikový tábor celého tímu, alebo sa už na vrchol sezóny budete pripravovať iba individuálne.
My sme už pre Tour mali jedno spoločné sústredenie. Boli sme si vyskúšať trasu tej etapy, ktorá sa pôjde po kockách. Ja som po ´mačacích hlavách´ jazdil prvýkrát v živote. Ešte s týmto povrchom nemám súťažnú skúsenosť. Musím však povedať, že som sa na nich cítil dobre. Dobre sa mi po nich išlo. Nohy ma poslúchali (krátka odmlka). Vďaka tomu sústredeniu budeme vedieť ako to bude vyzerať. Teraz máme v pláne ďalšie tímové sústredenie, ktoré bude zamerané na kopce. Z tohto tréningového kempu pôjdeme už priamo na osemetapové preteky Critérium du Dauphine, ktoré budú poslednou previerkou našej skupiny pred Tour de France 2014.
Tesne pred spomínanou Tour však budú v Slavkove pri Brne spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska v cestnej cyklistike. Budete mať čas a záujem prísť súťažiť aj na toto podujatie, na ktorom by ste mali obhajovať titul majstra SR v časovke jednotlivcov?
Na spoločnom šampionáte v Slavkove sa určite chcem zúčastniť časovky jednotlivcov, v ktorej by som chcel úspešne obhájiť slovenský titul. Ak bude priestor, rád by som sa predstavil aj v pretekoch jednotlivcov na ceste. Veľmi rád by som absolvoval aj túto súťaž. Veď ak budem v konečnej nominácii nášho tímu BMC na Tour, práve spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska pri Brne by mali byť pre mňa vlastne generálkou na Tour 2014. Dúfam, že z nášho spoločného šampionátu budem odchádzať spokojný a najmä dobre naštartovaný. Pred Tour budem takú majstrovskú injekciu potrebovať ako soľ. Chcem zažiť vydarené preteky...
Peter, máte za sebou jarnú časť sezóny 2014? Ako ste spokojný s výsledkami, ktoré ste počas nej dosiahli? S čím nie ste spokojný – a prečo?
S tým úplným úvodom sezóny som celkom spokojný. Odjazdil som Dubaj, Oman. Paríž – Nice boli veľmi dobré preteky. Skončil som na nich celkovo deviaty. Potom som akoby začal stagnovať... Aj napriek tomu, že som už cítil veľkú únavu, ďalej som trénoval (krátka odmlka). Akoby som si nasilu chcel udržať športovú formu, ktorú som mal na pretekoch Paríž – Nice. Možno to bola chyba... Možno by bolo dobre ubrať, trochu si oddýchnuť. Dobre, stalo sa (krátka odmlka). Stále sa učím... Aj v mojom veku. Keďže som trochu podcenil únavu... Spomínaná vyčerpanosť sa so mnou ťahala ďalej. Cítil som, že moje nohy už neboli v takom stave ako na Paríž – Nice. Už to bolo o niečom inom... Ale keďže človek si počas nabitej jari už nemá kedy dobre oddýchnuť, trápil som sa ďalej. Buď to načasujete správne, alebo nie (krátka odmlka). Keď nemáte dobré nohy, nemáte šancu sa v tej silnej konkurencii presadiť. To bol, bohužiaľ, teraz aj môj prípad. A všetko vyvrcholilo spomínaným pádom na Tour de Normandia. Už to muselo prísť, lebo som išiel totálne na doraz. Už to bolo z posledných síl (krátka odmlka). Tieto preteky ma poučili, že signály unaveného organizmu netreba brať na ľahkú váhu! Treba počúvať svoje telo (smiech).
Pripravil Štefan Žilka
Peter Velits sa narodil 21. februára 1985 v Bratislave. Keď mal tri roky, rodina sa presťahovala do Púchova. Ako žiak začal hrávať hokej, neskôr presedlal na cyklistiku. Najväčšiu zásluhu na tomto prestupe má jeho otec Ladislav a strýko Tibor, ktorí boli v mladosti aktívnymi cyklistami. Mama je bývalou ligovou hádzanárkou. Cyklistike sa venuje aj Petrovo dvojča Martin. Peter v juniorskom veku patril k svetovej špičke. V roku 2003 v seriáli pretekov Svetového pohára juniorov skončil na 2. mieste. O rok neskôr prestúpil z Púchova do Dukly Trenčín Merida. Po ročnom pôsobení v trenčianskej Dukle prestúpil spolu s bratom do juhoafrického tímu Konica – Minolta. V roku 2007 získal na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte titul majstra sveta v kategórii jazdcov do 23 rokov. Profesionálnu kariéru začali bratia Velitsovci v nemeckom tíme Wiesenhof – Felt. Na konci sezóny 2007 sa Velitsovci dozvedeli, že tento tím končí. Najmä vďaka titulu majstra sveta Petra Velitsa dostali bratia mnoho ponúk a podpísali dvojročnú zmluvu s nemeckým tímom Milram. V drese Milramu Peter v roku 2008 debutoval na Tour de France. Od roku 2010 pôsobili bratia Velitsovci v americkom tíme pod názvom HTC Highroad. V jeho drese dosiahol Peter Velits svoj najlepší výsledok v profesionálnej kariére, keď na pretekoch Vuelta a Espaňa skončil celkovo druhý. V roku 2011 Peter Velits tretíkrát štartoval na Tour de France v pozícii jedného z lídrov tímu HTC Highroad pre celkové umiestnenie. Skončil na 19. mieste. Pred sezónou 2012 prestúpili bratia Velitsovci do belgického tímu Omega Pharma-Quick Step. V sezóne 2012 získal Peter Velits prvé etapové víťazstvo v profesionálnom pelotóne, keď vyhral preteky Okolo Ománu. Peter Velits doteraz trikrát vyhral anketu Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) pod názvom Cyklista roka (2007, 2008 a 2010). V roku 2012 sa štvrtýkrát predstavil na Tour de France a na MS 2012 v holandskom Limburgu bol členom šesťčlenného belgickeho tímu Omega Pharma-Quick Step, ktorý vyhral časovku profesionálnym družstiev. Druhýkrát v kariére sa stal majstrom sveta. Ďalší titul majstra sveta v časovke družstiev pridal v roku 2013. Po sezóne prestúpil do amerického klubu BMC Racing Team, kým jeho brat Martin zostal v družstve Omega Pharma Quick-Step. Prvýkrát po dlhom čase sa cyklistické dvojičky Velitsovci rozdelili. Peter v pozícii tímovej dvojky BMC Racing sa momentálne pripravuje na šiestu účasť na najslávnejších cyklistických pretekoch Tour de France.
Od začiatku novej sezóny 2014 pôsobíte v novom tíme. Prvýkrát v kariére bez brata – dvojčaťa Martina – a pod vedením nového trénera – Američana Bobyho Julicha. Na jedného športovca dosť veľa zmien. Ako si na všetky tieto novinky v živote zvykáte?
Samozrejme, že je to veľká zmena v mojom športovom živote. Postupne sme si už na ňu zvykli (krátka odmlka). Veď už máme piaty mesiac v roku. Už je predsa máj... My s bratom sme aj v minulosti mali aj v spoločnom tíme dosť rozdielne programy. Preto boli sezóny, keď sme sa na rovnakej akcii spolu stretli až niekedy v apríli – máji. Až vtedy sme spolu išli rovnaké preteky. Teraz je zaujímavé, že obaja sme išli už Dubaj. Aj keď každý za iný tím. Takže, zvykáme si (krátka odmlka). Dobre to znášame. Je to tak, ako to je. Prijali sme to.
Prekvapilo vás niečo po príchode do nového tímu? Je niečo vo vašom novom tíme BMC Racing Team v porovnaní s organizáciou Omega Pharma Quick- Step úplne iné, než na čo ste doteraz v profesionálnej cyklistike boli zvyknutý?
Všetky tímy, ktoré pôsobia v profesionálnej cyklistike, sú niečím iné (krátka odmlka). Predsa je to tá najvyššia úroveň, akú môže profesionálny cyklistický šport ponúknuť. Ťažko sa mi to porovnáva (krátka odmlka). Nerád by som robil sudcu, ale musím povedať, že aj v ostatných tímoch je organizácia práce naozaj špičková. To sa fakt ťažko porovnáva... Treba na rovinu povedať, že vždy je to v prvom rade o práci s ľuďmi. Vždy je to o ľuďoch, ktorí vám v tíme pomáhajú. To je veľmi dôležité. Náš klub BMC Racing Team robí v tomto smere veľmi dobrú robotu. V tomto klube je o pretekárov veľmi dobre postarané. Preto je aj tá naša organizácia naozaj špičková. Dôkazom toho sú aj výsledky, ktoré na veľkých pretekoch dosahujeme.
Mnohí však tvrdia, že v družstve BMC Racing Team ste ako v mužstve aktuálneho majstra Anglicka vo futbale Manchester City. Že ste ukážková partia výborných športovcov, z ktorých každý pochádza z inej krajiny?
Tak neviem o tom, že by nás porovnávali práve s Manchestrom City (smiech). Ale ak máte na mysli úroveň tých tímov (krátka odmlka). Obaja s bratom sme v tých najlepších tímoch, ktoré existujú na svete! Jazdíme v družstvách, ktoré sú na svete absolútnou špičkou! Je to tá najvyššia trieda, ktorá v profesionálnej cyklistike momentálne existuje. Sme najvyššie, kam sa môže človek v profesionálnej cyklistike dostať (krátka odmlka). Dobre, možno to porovnať aj s tými najkvalitnejšími futbalovými mužstvami sveta. Možno toto prirovnanie, ktoré spomínate, je mierne pritiahnuté za vlasy (smiech), ale asi je to tak. Patríme medzi cyklistov, ktorí tvrdia muziku, ktorí sú svetovou špičkou v tomto športe.
Skupinu jazdcov, v ktorej ste spolu s aktuálnym ťahúňom tímu Tejayom van Garderenom, dostal na starosť po kondičnej a výkonnostnej stránke americký bývalý cyklista Boby Julich, ktorý ešte nedávno aktívne jazdil súťaže. Cítiť na jeho spôsobe trénovania, že ešte nedávno bol jedným z vás, že bol vašim kolegom a súperom?
Samozrejme, že to na jeho prístupe ešte cítiť (krátka odmlka). Veď ešte nedávno jazdil v pelotóne! Ja som však s jeho radami a pokynmi veľmi spokojný. Radí mi totiž veľmi konkrétne veci. Napríklad: ako a kde mám trénovať. Všetky veci okolo mojej prípravy stále spolu konzultujeme. Keď nie som na pretekoch, my dvaja sme v kontakte každé dva dni. Veľmi dobre sa mi s ním spolupracuje. Fakt, nemôžem sa v tomto smere sťažovať (smiech).
Zmenilo sa niečo v spôsobe vašej spoločnej prípravy. Priniesol Boby Julich nejaké nové formy športovej prípravy, respektíve obohatil váš tréning nejakými prevratnými novinkami?
Všetko sa zmenilo! Nový ambiciózny tréner priniesol nové formy trénovania. V tíme máme spolu šesť trénerov, každý z nich má na starosti jednu skupinu jazdcov. My sme sa dostali do kolektívu, ktorý vedie Boby Julich. Ako prvé priniesol do prípravy viac noviniek, s ktorými sme doteraz nepracovali. Myslím si, že spolupráca s ním je kvalitná. Má iné parametre... Ja som urobil chybu, že som si po pretekoch Paríž – Nice trochu neoddýchol. Chcel som využiť jazdecké sebavedomie a dobrú formu po 9. mieste aj napriek tomu, že som bol unavený. To bola trochu chyba... Normandia bola už z mojej strany veľké trápenie, navyše ten pád ma už úplne vyradil zo súťaží. On pomohol tomu, že som toho už mal aj po zdravotnej stránke plné zuby. Už pred Tour de Normandia som bol dosť uťahaný a unavený. Asi som si mal dať pauzu. Ale to viem až teraz (krátka odmlka). Po boji je predsa každý generálom (smiech).
V novom družstve BMC Racing sa vám ušla iba pozícia tímovej dvojky. Ako ste s týmto zaradením v hierachii družstva spokojný? Nečakali ste skôr pozíciu tímového lídra?
Ja sa nesťažujem (smiech). Vôbec. Veď príklad z nedávnych pretekov Paríž – Nice predsa jasne ukázal, čo viem, čo dokážem. Kto sleduje cyklistiku, vie ako to dopadlo... Naše výsledky nie sú niečo, za čo by sa mal človek hanbiť. Veď na tomto podujatí som skončil v prvej desiatke konečného poradia! Samozrejme, vždy sa dá ísť ešte lepšie. Pozícia lídra je však veľmi náročná úloha. Na jeho pleciach leží celá ťarcha za konečné výsledky. On tie preteky musí zájsť čo najlepšie. Stále sa od neho čaká boj o špicu poradia. Ten tlak okolia na výsledky je v jeho prípade oveľa väčší. Je to dosť tvrdá pozícia. Poviem úprimne: mne pozícia tímovej dvojky v novej organizácii úplne vyhovuje. Naozaj som na pozícii tímovej dvojky, s čím som spokojný. Dokonca musím povedať, že maximálne spokojný (smiech).
Peter, v BMC ste tímovou dvojkou. To znamená, že ak by sa stalo také niečo ako sa prihodilo na pretekoch Paríž – Nice, na ktorých Američan van Garderen, musel odstúpiť už v prvej etape, zvyšok družstva by potom ďalej pracoval na tom, aby ste na Tour urobili čo najlepší výsledok vy? Tímová réžia by potom bola postavená práve na vás?
To je zatiaľ predčasná téma. Ťažko o tom hovoriť... Videli sme, čo sa stalo na spomínaných pretekoch Paríž – Nice. Samozrejme, situácia sa môže zopakovať. Môže sa aj to stať. V cyklistike je všetko možné. Ale my zatiaľ s takou alternatívou nekalkulujeme (krátka odmlka). Celá tímová réžia na tohoročnej Tour je postavená tak, že Tejay van Garderen by mal dosiahnuť čo najlepší výsledok. A my ostatní mu pri tom musíme pomáhať ako budeme vedieť. Tejay by mal v júli ísť Tour de France – a mal by podľa možnosti útočiť na čo najlepší výsledok. To je všetko, čo teraz môžem o našej taktike okolo Tour povedať. Počítame skôr s úspechom než s neúspechom (smiech).
Dá sa povedať, že všetko je vo vašom tíme BMC Racing postavené tak, aby Tejay vyhral tohoročnú edíciu slávnych pretekov Tour de France? Má na to formu a skúsenosti, aby sa mu to podarilo? Bude sa líder vášho družstva biť o celkové prvenstvo na tohoročnej Tour?
Podľa mňa nebude patriť k pretekárom, ktorí sa budú biť o celkové prvenstvo, ale v prvej desiatke určite bude. Veď už v nej v minulosti bol. Ak mu však sadnú všetky šťastné okolnosti, ak sa nám bude dariť ako tímu, tak môže byť aj vyššie. Tipujem v prvej šestke. Samozrejme, predpokladáme, že taktika celého nášho tímu bude postavená tak, aby sme mu čo najviac pomohli. Takže teraz ešte neviem, akú úlohu v tejto tímovej stratégii a taktike budem mať ja. Ale, ak budem nominovaný, a budem mať dobré nohy, tak sa určite pokúsim o nejaký dobrý individuálny výsledok (krátka odmlka). Pravda, všetko bude závisieť od toho, ako sa na Tour bude dariť Tejayovi... Podľa toho sa potom ako tím operatívne zariadime.
Preto všetky vaše osobné ambície musia ísť bokom. Vy sa musíte riadiť podľa pokynov vedenia vášho klubu - musíte v prvom rade pomáhať pretekárovi, od ktorého vedenie čaká najhodnotnejší výsledok. Je to tak?
Áno, máte pravdu. Tejayovi sa poriadi v podstate celý náš tím, ktorý mu bude chcieť pomôcť. To bude aj moja funkcia. Musím pri ňom zostať čo najdlhšie a dostať sa s ním až do Paríža! To je naša úloha, pokiaľ ide o zastúpenie nášho klubu v celkovom poradí Tour de France 2014. Jasné, že ak by sa tieto preteky vyvinuli inak, tak zmeníme aj tímovú taktiku. V tom prípade by som sa pokúsil aj o nejaký čiastkový osobný úspech v tej – ktorej etape. Ak to pôjde (krátka odmlka). Ale opakujem ešte raz: s prísnym dodržaním tímových pokynov, s prihliadnutím na všetky okolnosti - a s podmienkou, že neporuším zámery nášho klubu.
Hovoríme o hlavnej úlohe lídra vášho tímu na tohoročnej Tour de France. Vy patríte do jeho tréningovej skupiny, čo vám dáva obrovskú šancu piaty raz v kariére sa predstaviť v pelotóne najslávnejších cyklistických pretekov. Ako vnímate túto možnosť?
Áno, patrím do jeho skupiny. Preto moju šancu štartovať aj šiesty raz na slávnej Tour de France vidím ako veľmi reálnu. Dokonca si myslím, že ešte reálnejšiu ako minulý rok, kedy som sa prakticky až týždeň pred Tour dozvedel, že na nej budem (krátka odmlka). Verím, že tento rok sa to dozviem oveľa skôr, aby som nemusel prežívať takú nervozitu ako minulý rok. Navyše, keď budem mať v otázke štartu na Tour de France jasno, môžem sa dôslednejšie chystať na to, čo ma na cestách Francúzska bude čakať. Nebudú to také nerváky (smiech).
Spomínali ste vysokohorské sústredenie v St. Moritzi. Tento tréningový kemp je súčasťou vašej spoločnej tímovej prípravy, alebo tam budete iba nejaká menšia skupinka pretekárov?
Keďže tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou pôjdem šiesty raz na Tour de France, od polovice mája budem desať dní na sústredení v St. Moritzi. Budem tam jazdiť sám. Sám si to budem aj financovať. Musím tam ísť, lebo na Slovensku také ideálne terény vo vysokohorskom prostredí vo výške nad 1800 metrov nad morom vôbec nemáme. Mohol by som síce trénovať na Sliezskom dome vo Vysokých Tatrách, alebo niekde vysoko na Donovaloch, ale to by bolo všetko. Navyše, pre cyklistov sú v St. Moritzi urobené viac ako desaťkilometrové pásy, na ktorých môžem nerušene trénovať. Preto tá voľba tréningu vo Švajčiarsku. Poznám to tam. Rád sa tam pripravujem, lebo pobyt v takom vysokohorskom prostredí mi pred veľkými pretekami prospieva.
Hovoríte, že sa často pripravujete vo vysokohorskom prostredí? Nedá sa táto príprava niečim plnohodnotne nahradiť? Nedajú sa potrebné vysokohorské parametre niekde identicky napodobniť, nasimulovať?
Nefalšované vysokohorské prostredie je pre cyklistu fantastická vec! Za tie roky, čo sa venujem profesionálnej cyklistike, veľmi dobre viem, čo mi prospieva, čo mi pomáha. Preto, ak realizačný tím nášho klubu nerobí spoločné vysokohorské sústredenie, musím si ho urobiť sám. To je prípad tohto môjho májového sústredenia.
Peter, takže kondíciu a športovú formu si musíte strážiť sám? Nikto vás nebude v tejto oblasti profesionálneho športu naháňať do tréningu, nikto nebude nad vami, obrazne povedané, plieskať bičom?
Určite nie. V žiadnom prípade. V profesionálnej cyklistike je každý pretekár zodpovedný sám za seba. Samozrejme, že tieto individuálne tréningové kempy si platím sám. Všetko, čo robím v rámci prípravy individuálne, si musím aj zaplatiť. Každý jazdec profi tímu to tak robí (krátka odmlka). V tomto prostredí vás nikto nekontroluje, či trénujete, alebo oddychujete, respektíve sa iba tak flákate... To je vaša starosť. To nikoho nezaujíma, čo robíte. Môj tím nezaujíma, kde trénujem - a čo trénujem. Ich zaujíma iba to ako prichystaný prídem na preteky, na ktoré ma nominujú. V akej som športovej forme, čo som pre zvyšovanie tej formy od posledných pretekov urobil. A čo dokážem urobiť na pretekoch. Či som dobre trénoval, či som sa na ďalšie súťaže chystal múdro a efektívne. Preto každý z nás sa usiluje dostať na tréningy do St. Moritz, respektíve do podobných vysokohorských destinácií. My ako profi cyklisti pobyty v týchto výškach veľmi potrebujeme. Preto ich absolvujeme (smiech).
Peter, v súvislosti s lídrom vášho tímu ste povedali, že ešte nemá skúsenosti a predpoklady stať sa celkovým víťazom tohoročnej Tour de France. Koho vy osobne pasujte za budúceho víťaza tohoročnej edície Tour?
V prvom rade musíme k horúcim adeptom na celkový triumf na Tour zaradiť Španiela Alberta Contadora a Angličana Chrisa Froomeho. Na pretekoch Tour de Normandia jazdil opäť výborne. Podľa mňa predovšetkým oni dvaja sa pobijú o celkový triumf. Tejay van Garderen je veľmi dobrý pretekár. V minulosti bol už v prvej desiatke na Tour de France. Ale podľa mňa si bude musieť ešte počkať na nejaký výraznejší prienik do tej najvyššej špičky svetovej cyklistiky (krátka odmlka). Cyklistika nie je playstation, cyklistika nie je hra na počítači... V nej sa nedá všetko dopredu presne nalinkovať. Preto nerád vyhlasujem dopredu nejaké presné súdy, nikomu nezvyknem dávať dopredu nejaké presné tipy (smiech).
Peter, už ste sa zoznámili detailnejšie s trasami, na ktorých sa bude tento rok na Tour bojovať o cenné vavríny a etapové prvenstvá? Viete, čo vás vo Francúzsku vlastne čaká?
Zatiaľ nie. To by bolo skoro. Na to je ešte dosť času (krátka odmlka). Nikdy sa dopredu nezaujímam o to, kadiaľ pôjde trasa Tour de France. Neštudujem detailne ani kopce, cez ktoré na Tour pôjdeme. To je teraz ešte zbytočné. Hneď po sústredení v St. Moritzi si však rozhodujúce úseky jednotlivých etáp v Alpách a Pyrenejách otestujeme na vlastnej koži. Budeme mať spoločné sústredenie. Pôjdeme nejaké kilometre, aby sme vedeli, čo nás v júli v týchto horských etapách čaká. V rámci spoločného sústredenia celého tímu BMC, ktorý by mal štartovať na Tour de France, pôjdeme si vyskúšať tie najdôležitejšie úseky horských etáp, v ktorých sa tento rok môže celá Tour rozhodnúť. Až potom, keď budeme jazdiť na týchto úsekoch, budeme spoznávať profil trate. Potom to už bude mať svoje opodstatnenie.
Budete mapovať trasu, po ktorej sa pôjde Tour 2014. Je to bežné? Robia to aj iné tímy? Aká je bežná prax v iných cyklistických kluboch?
Robia to aj iné družstvá. My v tomto smere nie sme výnimkou. Samozrejme, nepôjdeme celú trasu. To sa ani nedá. Veď celá Tour trvá tri týždne! Spoločné sústredenie začneme vo švajčiarskom Bazileji. Tam sa stretneme a postupne spolu prejdeme kľúčové miesta v Alpách, a potom neskôr aj v Pyrenejách. Chceme si vyskúšať najmä tie kopce, ktoré budú na Tour hrať rozhodujúcu úlohu. Ale ani nemusia (krátka odmlka).. Ideme tie kopce, ktoré budú dôležité na Tour, aby sme vedeli, čo nás v lete na týchto pretekoch bude čakať. Určite to bude dobrá skúsenosť.
Okrem tejto spoločnej prípravy v Alpách a Pyrenejách máte v pláne ešte nejaký spoločný výcvikový tábor celého tímu, alebo sa už na vrchol sezóny budete pripravovať iba individuálne.
My sme už pre Tour mali jedno spoločné sústredenie. Boli sme si vyskúšať trasu tej etapy, ktorá sa pôjde po kockách. Ja som po ´mačacích hlavách´ jazdil prvýkrát v živote. Ešte s týmto povrchom nemám súťažnú skúsenosť. Musím však povedať, že som sa na nich cítil dobre. Dobre sa mi po nich išlo. Nohy ma poslúchali (krátka odmlka). Vďaka tomu sústredeniu budeme vedieť ako to bude vyzerať. Teraz máme v pláne ďalšie tímové sústredenie, ktoré bude zamerané na kopce. Z tohto tréningového kempu pôjdeme už priamo na osemetapové preteky Critérium du Dauphine, ktoré budú poslednou previerkou našej skupiny pred Tour de France 2014.
Tesne pred spomínanou Tour však budú v Slavkove pri Brne spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska v cestnej cyklistike. Budete mať čas a záujem prísť súťažiť aj na toto podujatie, na ktorom by ste mali obhajovať titul majstra SR v časovke jednotlivcov?
Na spoločnom šampionáte v Slavkove sa určite chcem zúčastniť časovky jednotlivcov, v ktorej by som chcel úspešne obhájiť slovenský titul. Ak bude priestor, rád by som sa predstavil aj v pretekoch jednotlivcov na ceste. Veľmi rád by som absolvoval aj túto súťaž. Veď ak budem v konečnej nominácii nášho tímu BMC na Tour, práve spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska pri Brne by mali byť pre mňa vlastne generálkou na Tour 2014. Dúfam, že z nášho spoločného šampionátu budem odchádzať spokojný a najmä dobre naštartovaný. Pred Tour budem takú majstrovskú injekciu potrebovať ako soľ. Chcem zažiť vydarené preteky...
Peter, máte za sebou jarnú časť sezóny 2014? Ako ste spokojný s výsledkami, ktoré ste počas nej dosiahli? S čím nie ste spokojný – a prečo?
S tým úplným úvodom sezóny som celkom spokojný. Odjazdil som Dubaj, Oman. Paríž – Nice boli veľmi dobré preteky. Skončil som na nich celkovo deviaty. Potom som akoby začal stagnovať... Aj napriek tomu, že som už cítil veľkú únavu, ďalej som trénoval (krátka odmlka). Akoby som si nasilu chcel udržať športovú formu, ktorú som mal na pretekoch Paríž – Nice. Možno to bola chyba... Možno by bolo dobre ubrať, trochu si oddýchnuť. Dobre, stalo sa (krátka odmlka). Stále sa učím... Aj v mojom veku. Keďže som trochu podcenil únavu... Spomínaná vyčerpanosť sa so mnou ťahala ďalej. Cítil som, že moje nohy už neboli v takom stave ako na Paríž – Nice. Už to bolo o niečom inom... Ale keďže človek si počas nabitej jari už nemá kedy dobre oddýchnuť, trápil som sa ďalej. Buď to načasujete správne, alebo nie (krátka odmlka). Keď nemáte dobré nohy, nemáte šancu sa v tej silnej konkurencii presadiť. To bol, bohužiaľ, teraz aj môj prípad. A všetko vyvrcholilo spomínaným pádom na Tour de Normandia. Už to muselo prísť, lebo som išiel totálne na doraz. Už to bolo z posledných síl (krátka odmlka). Tieto preteky ma poučili, že signály unaveného organizmu netreba brať na ľahkú váhu! Treba počúvať svoje telo (smiech).
Pripravil Štefan Žilka
Peter Velits sa narodil 21. februára 1985 v Bratislave. Keď mal tri roky, rodina sa presťahovala do Púchova. Ako žiak začal hrávať hokej, neskôr presedlal na cyklistiku. Najväčšiu zásluhu na tomto prestupe má jeho otec Ladislav a strýko Tibor, ktorí boli v mladosti aktívnymi cyklistami. Mama je bývalou ligovou hádzanárkou. Cyklistike sa venuje aj Petrovo dvojča Martin. Peter v juniorskom veku patril k svetovej špičke. V roku 2003 v seriáli pretekov Svetového pohára juniorov skončil na 2. mieste. O rok neskôr prestúpil z Púchova do Dukly Trenčín Merida. Po ročnom pôsobení v trenčianskej Dukle prestúpil spolu s bratom do juhoafrického tímu Konica – Minolta. V roku 2007 získal na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte titul majstra sveta v kategórii jazdcov do 23 rokov. Profesionálnu kariéru začali bratia Velitsovci v nemeckom tíme Wiesenhof – Felt. Na konci sezóny 2007 sa Velitsovci dozvedeli, že tento tím končí. Najmä vďaka titulu majstra sveta Petra Velitsa dostali bratia mnoho ponúk a podpísali dvojročnú zmluvu s nemeckým tímom Milram. V drese Milramu Peter v roku 2008 debutoval na Tour de France. Od roku 2010 pôsobili bratia Velitsovci v americkom tíme pod názvom HTC Highroad. V jeho drese dosiahol Peter Velits svoj najlepší výsledok v profesionálnej kariére, keď na pretekoch Vuelta a Espaňa skončil celkovo druhý. V roku 2011 Peter Velits tretíkrát štartoval na Tour de France v pozícii jedného z lídrov tímu HTC Highroad pre celkové umiestnenie. Skončil na 19. mieste. Pred sezónou 2012 prestúpili bratia Velitsovci do belgického tímu Omega Pharma-Quick Step. V sezóne 2012 získal Peter Velits prvé etapové víťazstvo v profesionálnom pelotóne, keď vyhral preteky Okolo Ománu. Peter Velits doteraz trikrát vyhral anketu Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) pod názvom Cyklista roka (2007, 2008 a 2010). V roku 2012 sa štvrtýkrát predstavil na Tour de France a na MS 2012 v holandskom Limburgu bol členom šesťčlenného belgickeho tímu Omega Pharma-Quick Step, ktorý vyhral časovku profesionálnym družstiev. Druhýkrát v kariére sa stal majstrom sveta. Ďalší titul majstra sveta v časovke družstiev pridal v roku 2013. Po sezóne prestúpil do amerického klubu BMC Racing Team, kým jeho brat Martin zostal v družstve Omega Pharma Quick-Step. Prvýkrát po dlhom čase sa cyklistické dvojičky Velitsovci rozdelili. Peter v pozícii tímovej dvojky BMC Racing sa momentálne pripravuje na šiestu účasť na najslávnejších cyklistických pretekoch Tour de France.