|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. októbra 2011
Peter Jackson - muž, ktorý oživil Stredozem, má päťdesiat
Novozélandský režisér, scenárista a producent Peter Jackson sa preslávil adaptáciou trilógie Pán prsteňov J. R. R. Tolkiena, ktorá získala sedemnásť Oscarov. Začínal však tvorbou takzvaných ...
Zdieľať
BRATISLAVA 31. októbra (WEBNOVINY) - Novozélandský režisér, scenárista a producent Peter Jackson sa preslávil adaptáciou trilógie Pán prsteňov J. R. R. Tolkiena, ktorá získala sedemnásť Oscarov. Začínal však tvorbou takzvaných splatterov - hororových komédií ako Bad Taste - Vesmírni kanibali (1987) alebo Braindead - Živí mŕtvi (1992) a medzinárodné uznanie si vyslúžil drámou Nebeské stvorenia (1994), ktorá jemu a jeho manželke Fran Walsh vyniesla prvú oscarovú nomináciu za pôvodný scenár. Od roku 2010 je nositeľom rytierskeho titulu.
Fotogaléria: Peter Jackson
Peter Robert Jackson sa narodil 31. októbra 1961 ako jediné dieťa anglických prisťahovalcov Joan a Williama (Billa) Jacksonovcov. Vyrastal v mestečku Pukerua Bay na pobreží Nového Zélandu neďaleko Wellingtonu. Už od malička bol vášnivým filmovým fanúšikom. Vyrastal na filmoch Raya Harryhausena, inšpiráciu nachádzal tiež v televíznych seriáloch Thunderbirds (1965 - 1966) a Lietajúci cirkus Montyho Pythona (1969 - 1974).
Režisér King Konga Peter Jackson na tlačovej konferencii v novozélandskom Wellingtone drží pôvodný model Konga, ktorý vyrobil pred 32 rokmi, 14. decembra 2005Foto: SITA/AP Photo/NZPA, Ross SetfordFilmy miluje od detstva
Po tom, ako Jacksonovcom rodinný priateľ daroval kameru Super 8, začal Peter s kamarátmi nakrúcať krátke filmy. Na rodinnom dvore točil vojnové snímky a ich záhradu opakovane rozkopával pri snahe o zinscenovanie bitky na Somme. Od vojnových snímok sa postupne prepracoval k hororom a fantasy. Jeho najobľúbenejším filmom bol King Kong (1933), vďaka ktorému sa už ako deväťročný začal zaujímať o miniatúry a animáciu. Keď mal 12, pokúsil sa ho vraj natočiť sám s použitím vlastných stop-motion modelov. Jeho vášeň pre King Konga nikdy nevyprchala a vyvrcholila, keď si už ako dospelý svetoznámy filmár splnil sen a konečne priviedol na filmové plátna svoje spracovanie klasiky z roku 1933.
Ako dieťa vraj tiež nakrútil epický príbeh z II. svetovej vojny a paródiu Jamesa Bonda s názvom Coldfinger. Už amatérske filmy mladého Jacksona ukazujú jeho rozvíjajúce sa technické zručnosti a ostrý zmysel pre humor. Mal tiež obdivuhodnú schopnosť presvedčiť a motivovať iných, aby sa na jeho produkciách podieľali. Keď mal 16, odišiel zo školy a začal pracovať na plný úväzok ako fotolitograf pre noviny, kde zotrval sedem rokov, počas ktorých žil ďalej so svojimi rodičmi, aby si čo najviac ušetril na filmárske vybavenie. Po dvoch rokoch si dokázal kúpiť 16-milimetrovú kameru a začal nakrúcať krátky film Roast of the Day.
Celovečerný debut, splattery a začiatok priateľstiev na celý život
V priebehu štyroch rokov - 1983 až 1987 sa z tohto Jacksonovho prvého - pôvodne krátkeho filmu, stala 90-minútová splatter komédia Bad Taste - Vesmírni kanibali (1987), v ktorej mnohí jeho priatelia hrali a pracovali zadarmo. Nakrúcalo sa zvyčajne cez víkendy, pretože Jackson na plný úväzok pracoval. Napriek tomu, že nemal za sebou žiadne filmové vzdelanie a o strihu, špeciálnych efektoch či maskách sa učil sám systémom "pokus - omyl", zabezpečil si úplnú kontrolu nad filmom tým, že si vzal na starosť každý aspekt produkcie.
Talentovaný 22-ročný mladík vytváral špeciálne efekty, postaral sa o réžiu, produkciu, scenár, strih a tiež kameru, pričom si v snímke aj zahral. Predstavil sa dokonca vo dvoch úlohách, pričom v jednej scéne dokonca bojoval sám so sebou. Film napokon dokončili vďaka príspevku od Novozélandskej filmovej komisie po tom, ako Jacksonovmu talentu uveril výkonný riaditeľ organizácie Jim Booth, ktorý sa neskôr stal jeho producentom. V máji 1987 uviedli Vesmírnych kanibalov na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes, kde sa práva na snímku rýchlo predali do dvanástich krajín.
Počas vzniku tohto filmu získal Jackson priateľov a spolupracovníkov na celý život - okrem spomínaného zosnulého producenta Jima Bootha, tiež scenáristku a manželku Fran Walsh, scenáristu Stephena Sinclaira, strihača a budúceho obchodného partnera Jamieho Selkirka alebo hollywoodskeho právnika Petra Nelsona.
Ďalším Jacksonovým režisérskym počinom bola bábková satirická hudobná komédia Meet the Feebles (1989), ktorej scenár napísal spolu s Dannym Mulheronom, Stephenom Sinclairom a Fran Walsh. Pôvodne zamýšľaná krátka snímka pre televíziu sa však napokon, najmä vďaka nadšeniu japonských investorov, zmenila na celovečerný projekt. O svojom druhom celovečernom filme Jackson povedal, že je v ňom "druh humoru, ktorý mnohým ľuďom nie je príjemný... Je veľmi čierny, veľmi satirický, veľmi surový." Snímka bola jeho prvou spoluprácou s tvorcami špeciálnych efektov Richardom Taylorom a Taniou Rodger, ktorí neskôr pracovali na všetkých ďalších jeho filmoch.
V roku 1992 Jackson uviedol hororovú komédiu Braindead - Živí mŕtvi (1992), ktorá predstavuje míľnik medzi splattermi a priniesla prevrátenie zvyčajnej zápletky zombie filmov. V snímke použil množstvo špeciálnych efektov, vrátane miniatúrnych električiek, stop-motion a tiež krvavé masky. O Braindead sa dokonca hovorí ako o filme, v ktorom sa použilo najviac falošnej krvi. I keď sa dá vnímať ako čistá hororová komédia, Jackson ju interpretoval tiež ako paródiu na utajené životy Novozélanďanov - zveličenie myšlienky, že človek nikdy nevie, čo sa deje za zavretými dverami. Vyslúžila si päť Novozélandských filmových a televíznych cien a časom získala kultový status.
Vznik firmy WETA a prvá oscarová nominácia
V roku 1993 spolu s Richardom Taylorom a Taniou Rodger zmenili málo známu spoločnosť s názvom RT Effects na dnes už svetoznámu WETA Digital, aby vytvorila digitálne špeciálne efekty pre jeho nasledujúci film. Napriek tomu, že v tomto čase už Jacksona oslavovali milovníci hororov na celom svete, jeho reputácia doma bola pomerne rozporuplná. Toto sa však dramaticky zmenilo po uvedení jeho ďalšej snímky - drámy Nebeské stvorenia (1994).
Film vychádza zo skutočných udalostí - prípadu vraždy z päťdesiatych rokov 20. storočia, keď sa dve tínedžerky Pauline Parker a Juliet Hulme z mesta Christchurch spriatelili, podľa niektorých zdrojov stali milenkami, a neskôr zavraždili matku jednej z nich. O tom, že tieto udalosti majú filmový potenciál, Jacksona presvedčila jeho partnerka Fran Walsh. On sám tvrdí, že snímka vznikla len vďaka jej nadšeniu. Do hlavných úloh obsadil Melanie Lynskey a Kate Winslet, ktorým tak pomohol odštartovať kariéry. Mnoho Novozélanďanov sa obávalo toho, ako Jackson predlohu spracuje.
Snímka však zaznamenala úspech u kritiky, získala Strieborného leva v Benátkach, Metro Media Award na medzinárodnom filmovom festival v Toronte, deväť Novozélandských filmových a televíznych cien, dve ceny londýnskych filmových kritikov a mnoho ďalších. Jackson a Walsh si tiež za scenár vyslúžili nominácie na scenáristickú cenu WGA a Oscara. Jedným z najvýznamnejších prínosov snímky Nebeské stvorenia bolo práve založenie spomínanej spoločnosti Weta (Wingnut Effects & Technical Allusions), ktoré znamenalo Jacksonové prvé kroky v digitálnej sfére, a vznik pracoviska pre výrobu CGI.
V roku 1995 natočil v spolupráci s wellingtonským filmárom Costom Botesom komediálny mokument Zabudnuté striebro (1995). Ambiciózny televízny projekt hovoril o osudoch novozélandského filmového priekopníka Colina McKenzieho, ktorý údajne vynašiel farebný i zvukový film a plánoval nakrútiť epickú snímku o Salome, no napokon na neho svet zabudol. Napriek tomu, že film vysielali v čase určenom pre drámy, neobsahoval žiadne ďalšie upozornenie, že by išlo o fikciu. Mnohých ľudí preto rozhnevalo, keď zistili, že žiadny Colin McKenzie nikdy neexistoval. V tomto období prekvital aj Jacksonov osobný život, keď mu Fran Walsh, s ktorou sa oženil v roku 1987, porodila najprv syna Billyho (1995) a neskôr aj dcéru Katie (1996).
Hollywoodsky debut nepriniesol očakávaný úspech
Zároveň so Zabudnutým striebrom pracoval aj na svojom prvom hollywoodskom filme - hororovej komédii Prízraky (1996), v ktorej hlavnú úlohu stvárnil Michael J. Fox. Čiastočne vďaka podpore amerického producenta Roberta Zemeckisa dostal Jackson súhlas vyrobiť celý film na Novom Zélande, napriek tomu, že sa odohrával v americkom meste. Prízraky však nedosiahli očakávaný komerčný úspech a nezaujali ani kritiku.
Jackson videl dôvody aj v tom, že premiéru presunuli z výhodnejšieho "helloweenskeho termínu" na júl 1996, aby mohli v zimnom období uviesť do kín film Denné svetlo (1996) so Sylvestrom Stalloneom. Hororová komédia sa tak nedostala do kín na jeho narodeniny, ale v lete, a navyše dostala v USA rating R, čo znamená, že mládež do 17 rokov mohla ísť na film len v sprievode staršej osoby, miesto toho, aby bol film prístupný od 13 rokov, ako žiadal. Vo februári 1997 Jackson podal žalobu za ohováranie na magazín New Zealand Listener, ktorý v recenzii napísal, že film je „postavený z trosiek filmov iných ľudí". V procese však napokon nepokračovali.
Novozélandský režisér Peter Jackson s Oscarom za réžiu záverečnej časti trilógie Pán prsteňov: Návrat kráľa (2003), ktorý v roku 2004 získal spolu jedenásť cien americkej Akadémie filmových umení a viedFoto: SITA/AP Photo/Reed SaxonZrodenie legendárnej filmovej trilógie
Nasledujúce obdobie nebolo pre Jacksona práve najšťastnejšie. Konečne to vyzeralo, že by mohol urobiť svoj vytúžený remake King Konga, investoval do vybavenia a začal intenzívne pracovať na prípravách. Universal Studios však projekt pozastavili. Po zrušení King Konga mu hrozili vážne problémy s tým, ako sa postarať o svojich zamestnancov, no nečakaná pomoc prišla od iného štúdia - Miramaxu. Spoločnosť totiž práve vtedy hľadala vhodný projekt a Jackson navrhol, že by mohol nakrútiť adaptáciu svetoznámej trilógie J.R.R. Tolkiena.
Išlo však o nesmierne ambiciózny projekt a navyše sa hovorilo, že je nemožné na dielo získať filmové práva, no podarilo sa. Po takmer dvoch rokoch kľučkovania ale napokon Miramax od projektu odstúpil. Zdalo sa, že Jackson nemôže nájsť iného producenta, ale našiel. Pôvodne pracoval na dvojdielnej adaptácii trilógie, štúdio ho ale tlačilo do jedinej snímky. Napokon sa však dohodol so spoločnosťou New Line Cinema, ktorá chcela nakrútiť trilógiu.
Hlavné nakrúcanie Pána prsteňov na Novom Zélande trvalo od 11. októbra 1999 do 22. decembra 2000. Výhodou bola rozsiahla postprodukcia a možnosť donakrúcania potrebných scén pred uvedením každej snímky. Výsledkom jeho sedemročnej vytrvalosti a tvrdej práce je skutočná filmová klasika. Trilógia Pán prsteňov (2001, 2002 a 2003) zaznamenala obrovský úspech po komerčnej aj kritickej stránke. Vyvrcholenie prišlo po uvedení posledného filmu s titulom Návrat kráľa (2003), ktorý v roku 2004 získal jedenásť Oscarov, pričom tri sošky si prevzal Jackson. Snímka sa stala tiež prvým fantasy, ktoré získalo cenu americkej Akadémie filmových umení a vied pre najlepší film, a len druhým pokračovaním, ktorému sa to podarilo po filme Krstný otec II (1974).
Spolu s úspechom však prišla aj tragédia. Jeho matka podľahla rakovine len tri dni pred premiérou prvého filmu. Zničení touto stratou venovali neskôr Jackson a Walsh 311-tisíc dolárov programu na výskum kmeňových buniek Kalifornskej univerzity, aby založili štipendijný fond Billa a Joan Jacksonovcov. Počas práce na snímkach totiž Jackson stratil aj otca. Po uvedení Návratu kráľa Jackson výrazne schudol - viac ako 23 kilogramov, a to až tak, že ho niektorí fanúšikovia nespoznávali. V rozhovore pre The Daily Telegraph povedal, že schudol vďaka diéte, na ktorú sa dal, pretože už ho "nebavilo byť obézny a nezdravý".
Splnenie detského sna - nový King Kong
Peter Jackson na európskej premiére svojho remakeu King Konga v Berlíne, 7. decembra 2005Foto: SITA/AP Photo/ Jan BauerPo Tolkienovej trilógii sa Jackson konečne dostal k svojmu milovanému King Kongovi. Pri tvorbe snímky z roku 2005 spolupracoval s väčšinou svojho tvorivého tímu z Pána prsteňov a do hlavných úloh obsadil Jacka Blacka, Adriena Brodyho a Austrálčanku Naomi Watts. Konga mu pomohol vytvoriť Andy Serkis, ktorý v Pánovi prsteňov nezabudnuteľne stvárnil Gluma. Snímka získala tri Oscary - dva za zvuk a jedného za vizuálne efekty, Jacksona za réžiu nominovali na Zlatý glóbus.
Po splnení detského sna a desaťročiach tvrdej práce by sa dalo očakávať, že sa Jackson na čas stiahne, no neurobil tak. V roku 2009 mala premiéru jeho adaptácia bestselleru Alice Sebold The Lovely Bones, ktorý vyšiel v roku 2003 v slovenčine pod názvom V mojom nebi a o sedem rokov neskôr znovu ako Pevné puto. V rovnomennom filme si zahrali Saoirse Ronan, Rachel Weisz, Mark Wahlberg, Susan Sarandon alebo Stanley Tucci. Snímku kritika i filmoví fanúšikovia očakávali s nadšením ako možného oscarového kandidáta, no napokon sa dočkala zmiešaných reakcií a len priemerných tržieb v kinách.
V tom istom roku sa do kín dostalo aj sci-fi District 9, ktoré produkoval. Snímka v réžii Neilla Blomkampa bola jedným z najväčších prekvapení roka a vyslúžila si štyri nominácie na Oscara, vrátane kategórie Najlepší film. Jeho najnovším producentským počinom je film Tintinove dobrodružstvá inšpirovaný obľúbeným knižným a komiksovým hrdinom belgického autora Hergého. Film, ktorý mal svetovú premiéru 23. októbra v Bruseli, režíroval legendárny Steven Spielberg. V súčasnosti sa pritom už hovorí o tom, že Jackson by mal režírovať možné pokračovanie.
Peter Jackson prostredníctvom svojej stránky na Facebooku informuje fanúšikov o novinkách zo zákulisia nakrúcania očakávanej dvojdielnej adaptácie Hobita J. R. R. Tolkiena. Foto: www.facebook.com/TheHobbitMovieCesta k Hobitovi
Jeho zrejme najočakávanejším projektom je však adaptácia fantasy románu Hobit J.R.R. Tolkiena. Projekt, o ktorom sa diskutovalo od jeho úspešného spracovania Pána prsteňov, má za sebou pomerne tŕnistú cestu. V novembri 2006 publikovali Peter Jackson a Fran Walsh otvorený list, v ktorom uviedli, že v súvislosti s konfliktom medzi Jacksonovou produkčnou spoločnosťou Wingnut Films a New Line Cinema, nemôže film režírovať. Šéf New Line Cinema Robert Shaye sa dokonca vtedy vyjadril, že kým on bude v New Line Cinema, Jackson už pre nich žiadny film nenakrúti. To vyvolalo výzvu na bojkot New Line Cinema a v auguste 2007 sa Shaye pokúšal svoje pracovné vzťahy napraviť.
Následne v decembri 2007 oznámili, že Peter Jackson a New Line Cinema sa dohodli, že spoločne vytvoria na základe Tolkienovho Hobita dva filmy, ktoré sa dostanú do kín v rokoch 2012 a 2013, pričom Jackson bude na nich pracovať ako producent a scenárista, zatiaľ čo režisérom bude Guillermo del Toro. Začiatok nakrúcania však museli niekoľkokrát odložiť. Dôvodmi boli najprv finančné problémy štúdií MGM a New Line, ďalej odstúpenie režiséra Guillerma del Tora od projektu a neskôr aj hroziaci bojkot hereckých asociácií po celom svete pre neochotu producentov rokovať s domácou novozélandskou úniou v mene jej členov. Pripojili sa i spory o distribučné práva a nakoniec aj februárová hospitalizácia Jacksona pre prasknutý žalúdočný vred.
Produkcia sa napokon začala 20. marca 2011. Po mnohých komplikáciách je však už isté, že svetová premiéra prvej z dvojice filmových adaptácií s názvom The Hobbit: An Unexpected Journey bude v novembri 2012 v novozélandskom Wellingtone. Do kinodistribúcie by sa snímka mala dostať 13. decembra 2012. Pokračovania The Hobbit: There and Back Again by sa mali filmoví fanúšikovia dočkať 13. decembra 2013.
Filmári Peter Jackson a Steven Spielberg na prezentácii filmu Tintinove dobrodružstvá v Paríži Foto: SITA/AP Photo/Thibault CamusZ ostýchavého chlapca z Pukerua Bay už nezostalo takmer nič. Peter Jackson je v súčasnosti filmovým magnátom, o ktorom sa často píše na titulných stránkach novín, v ktorých suteréne, kedysi pracoval. Na rozdiel od iných tvorcov však zostal pôsobiť vo svojej rodnej krajine, kde založil viacero produkčných a podporných spoločností, pričom väčšina z nich je na polostrove Miramar vo Wellingtone, kde tiež nakrúca väčšinu svojich projektov. Bol jedným z prvých filmárov, ktorí pracovali s počítačovými technológiami a postaral sa o špeciálne efekty pre množstvo hollywoodskych filmov.
Medzi jeho najväčšie úspechy patrí záchrana krachujúceho novozélandského filmového laboratória a jeho premena na svetoznáme a špičkové laboratórium s pracoviskom na mix zvuku Park Road Post. Weta Digital zamestnáva stovky umelcov a technikov, a stala sa vyhľadávaným pracoviskom na výrobu CGI pre hollywoodske filmy. Jeho starý priateľ a spolupracovník Richard Taylor má hneď vedľa úspešnú dielňu, kde navrhuje a vyrába výzbroj, rekvizity a miniatúry pre filmy. Napriek svojmu úspechu vo svete fantasy sa však tento vizionár, ktorý odštartoval kariéru vo svete splatterov, chce vrátiť k svojim koreňom a rád by vraj urobil ďalšie zombie filmy.
Spracované podľa: en.wikipedia.org, www.nzonscreen.com, www.thebiographychannel.co.uk, www.csfd.cz, www.imdb.com a archív agentúry SITA.
Fotogaléria: Peter Jackson
Peter Robert Jackson sa narodil 31. októbra 1961 ako jediné dieťa anglických prisťahovalcov Joan a Williama (Billa) Jacksonovcov. Vyrastal v mestečku Pukerua Bay na pobreží Nového Zélandu neďaleko Wellingtonu. Už od malička bol vášnivým filmovým fanúšikom. Vyrastal na filmoch Raya Harryhausena, inšpiráciu nachádzal tiež v televíznych seriáloch Thunderbirds (1965 - 1966) a Lietajúci cirkus Montyho Pythona (1969 - 1974).
Režisér King Konga Peter Jackson na tlačovej konferencii v novozélandskom Wellingtone drží pôvodný model Konga, ktorý vyrobil pred 32 rokmi, 14. decembra 2005Foto: SITA/AP Photo/NZPA, Ross SetfordFilmy miluje od detstva
Po tom, ako Jacksonovcom rodinný priateľ daroval kameru Super 8, začal Peter s kamarátmi nakrúcať krátke filmy. Na rodinnom dvore točil vojnové snímky a ich záhradu opakovane rozkopával pri snahe o zinscenovanie bitky na Somme. Od vojnových snímok sa postupne prepracoval k hororom a fantasy. Jeho najobľúbenejším filmom bol King Kong (1933), vďaka ktorému sa už ako deväťročný začal zaujímať o miniatúry a animáciu. Keď mal 12, pokúsil sa ho vraj natočiť sám s použitím vlastných stop-motion modelov. Jeho vášeň pre King Konga nikdy nevyprchala a vyvrcholila, keď si už ako dospelý svetoznámy filmár splnil sen a konečne priviedol na filmové plátna svoje spracovanie klasiky z roku 1933.
Ako dieťa vraj tiež nakrútil epický príbeh z II. svetovej vojny a paródiu Jamesa Bonda s názvom Coldfinger. Už amatérske filmy mladého Jacksona ukazujú jeho rozvíjajúce sa technické zručnosti a ostrý zmysel pre humor. Mal tiež obdivuhodnú schopnosť presvedčiť a motivovať iných, aby sa na jeho produkciách podieľali. Keď mal 16, odišiel zo školy a začal pracovať na plný úväzok ako fotolitograf pre noviny, kde zotrval sedem rokov, počas ktorých žil ďalej so svojimi rodičmi, aby si čo najviac ušetril na filmárske vybavenie. Po dvoch rokoch si dokázal kúpiť 16-milimetrovú kameru a začal nakrúcať krátky film Roast of the Day.
Celovečerný debut, splattery a začiatok priateľstiev na celý život
V priebehu štyroch rokov - 1983 až 1987 sa z tohto Jacksonovho prvého - pôvodne krátkeho filmu, stala 90-minútová splatter komédia Bad Taste - Vesmírni kanibali (1987), v ktorej mnohí jeho priatelia hrali a pracovali zadarmo. Nakrúcalo sa zvyčajne cez víkendy, pretože Jackson na plný úväzok pracoval. Napriek tomu, že nemal za sebou žiadne filmové vzdelanie a o strihu, špeciálnych efektoch či maskách sa učil sám systémom "pokus - omyl", zabezpečil si úplnú kontrolu nad filmom tým, že si vzal na starosť každý aspekt produkcie.
Talentovaný 22-ročný mladík vytváral špeciálne efekty, postaral sa o réžiu, produkciu, scenár, strih a tiež kameru, pričom si v snímke aj zahral. Predstavil sa dokonca vo dvoch úlohách, pričom v jednej scéne dokonca bojoval sám so sebou. Film napokon dokončili vďaka príspevku od Novozélandskej filmovej komisie po tom, ako Jacksonovmu talentu uveril výkonný riaditeľ organizácie Jim Booth, ktorý sa neskôr stal jeho producentom. V máji 1987 uviedli Vesmírnych kanibalov na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes, kde sa práva na snímku rýchlo predali do dvanástich krajín.
Počas vzniku tohto filmu získal Jackson priateľov a spolupracovníkov na celý život - okrem spomínaného zosnulého producenta Jima Bootha, tiež scenáristku a manželku Fran Walsh, scenáristu Stephena Sinclaira, strihača a budúceho obchodného partnera Jamieho Selkirka alebo hollywoodskeho právnika Petra Nelsona.
Ďalším Jacksonovým režisérskym počinom bola bábková satirická hudobná komédia Meet the Feebles (1989), ktorej scenár napísal spolu s Dannym Mulheronom, Stephenom Sinclairom a Fran Walsh. Pôvodne zamýšľaná krátka snímka pre televíziu sa však napokon, najmä vďaka nadšeniu japonských investorov, zmenila na celovečerný projekt. O svojom druhom celovečernom filme Jackson povedal, že je v ňom "druh humoru, ktorý mnohým ľuďom nie je príjemný... Je veľmi čierny, veľmi satirický, veľmi surový." Snímka bola jeho prvou spoluprácou s tvorcami špeciálnych efektov Richardom Taylorom a Taniou Rodger, ktorí neskôr pracovali na všetkých ďalších jeho filmoch.
V roku 1992 Jackson uviedol hororovú komédiu Braindead - Živí mŕtvi (1992), ktorá predstavuje míľnik medzi splattermi a priniesla prevrátenie zvyčajnej zápletky zombie filmov. V snímke použil množstvo špeciálnych efektov, vrátane miniatúrnych električiek, stop-motion a tiež krvavé masky. O Braindead sa dokonca hovorí ako o filme, v ktorom sa použilo najviac falošnej krvi. I keď sa dá vnímať ako čistá hororová komédia, Jackson ju interpretoval tiež ako paródiu na utajené životy Novozélanďanov - zveličenie myšlienky, že človek nikdy nevie, čo sa deje za zavretými dverami. Vyslúžila si päť Novozélandských filmových a televíznych cien a časom získala kultový status.
Vznik firmy WETA a prvá oscarová nominácia
V roku 1993 spolu s Richardom Taylorom a Taniou Rodger zmenili málo známu spoločnosť s názvom RT Effects na dnes už svetoznámu WETA Digital, aby vytvorila digitálne špeciálne efekty pre jeho nasledujúci film. Napriek tomu, že v tomto čase už Jacksona oslavovali milovníci hororov na celom svete, jeho reputácia doma bola pomerne rozporuplná. Toto sa však dramaticky zmenilo po uvedení jeho ďalšej snímky - drámy Nebeské stvorenia (1994).
Film vychádza zo skutočných udalostí - prípadu vraždy z päťdesiatych rokov 20. storočia, keď sa dve tínedžerky Pauline Parker a Juliet Hulme z mesta Christchurch spriatelili, podľa niektorých zdrojov stali milenkami, a neskôr zavraždili matku jednej z nich. O tom, že tieto udalosti majú filmový potenciál, Jacksona presvedčila jeho partnerka Fran Walsh. On sám tvrdí, že snímka vznikla len vďaka jej nadšeniu. Do hlavných úloh obsadil Melanie Lynskey a Kate Winslet, ktorým tak pomohol odštartovať kariéry. Mnoho Novozélanďanov sa obávalo toho, ako Jackson predlohu spracuje.
Snímka však zaznamenala úspech u kritiky, získala Strieborného leva v Benátkach, Metro Media Award na medzinárodnom filmovom festival v Toronte, deväť Novozélandských filmových a televíznych cien, dve ceny londýnskych filmových kritikov a mnoho ďalších. Jackson a Walsh si tiež za scenár vyslúžili nominácie na scenáristickú cenu WGA a Oscara. Jedným z najvýznamnejších prínosov snímky Nebeské stvorenia bolo práve založenie spomínanej spoločnosti Weta (Wingnut Effects & Technical Allusions), ktoré znamenalo Jacksonové prvé kroky v digitálnej sfére, a vznik pracoviska pre výrobu CGI.
V roku 1995 natočil v spolupráci s wellingtonským filmárom Costom Botesom komediálny mokument Zabudnuté striebro (1995). Ambiciózny televízny projekt hovoril o osudoch novozélandského filmového priekopníka Colina McKenzieho, ktorý údajne vynašiel farebný i zvukový film a plánoval nakrútiť epickú snímku o Salome, no napokon na neho svet zabudol. Napriek tomu, že film vysielali v čase určenom pre drámy, neobsahoval žiadne ďalšie upozornenie, že by išlo o fikciu. Mnohých ľudí preto rozhnevalo, keď zistili, že žiadny Colin McKenzie nikdy neexistoval. V tomto období prekvital aj Jacksonov osobný život, keď mu Fran Walsh, s ktorou sa oženil v roku 1987, porodila najprv syna Billyho (1995) a neskôr aj dcéru Katie (1996).
Hollywoodsky debut nepriniesol očakávaný úspech
Zároveň so Zabudnutým striebrom pracoval aj na svojom prvom hollywoodskom filme - hororovej komédii Prízraky (1996), v ktorej hlavnú úlohu stvárnil Michael J. Fox. Čiastočne vďaka podpore amerického producenta Roberta Zemeckisa dostal Jackson súhlas vyrobiť celý film na Novom Zélande, napriek tomu, že sa odohrával v americkom meste. Prízraky však nedosiahli očakávaný komerčný úspech a nezaujali ani kritiku.
Jackson videl dôvody aj v tom, že premiéru presunuli z výhodnejšieho "helloweenskeho termínu" na júl 1996, aby mohli v zimnom období uviesť do kín film Denné svetlo (1996) so Sylvestrom Stalloneom. Hororová komédia sa tak nedostala do kín na jeho narodeniny, ale v lete, a navyše dostala v USA rating R, čo znamená, že mládež do 17 rokov mohla ísť na film len v sprievode staršej osoby, miesto toho, aby bol film prístupný od 13 rokov, ako žiadal. Vo februári 1997 Jackson podal žalobu za ohováranie na magazín New Zealand Listener, ktorý v recenzii napísal, že film je „postavený z trosiek filmov iných ľudí". V procese však napokon nepokračovali.
Novozélandský režisér Peter Jackson s Oscarom za réžiu záverečnej časti trilógie Pán prsteňov: Návrat kráľa (2003), ktorý v roku 2004 získal spolu jedenásť cien americkej Akadémie filmových umení a viedFoto: SITA/AP Photo/Reed SaxonZrodenie legendárnej filmovej trilógie
Nasledujúce obdobie nebolo pre Jacksona práve najšťastnejšie. Konečne to vyzeralo, že by mohol urobiť svoj vytúžený remake King Konga, investoval do vybavenia a začal intenzívne pracovať na prípravách. Universal Studios však projekt pozastavili. Po zrušení King Konga mu hrozili vážne problémy s tým, ako sa postarať o svojich zamestnancov, no nečakaná pomoc prišla od iného štúdia - Miramaxu. Spoločnosť totiž práve vtedy hľadala vhodný projekt a Jackson navrhol, že by mohol nakrútiť adaptáciu svetoznámej trilógie J.R.R. Tolkiena.
Išlo však o nesmierne ambiciózny projekt a navyše sa hovorilo, že je nemožné na dielo získať filmové práva, no podarilo sa. Po takmer dvoch rokoch kľučkovania ale napokon Miramax od projektu odstúpil. Zdalo sa, že Jackson nemôže nájsť iného producenta, ale našiel. Pôvodne pracoval na dvojdielnej adaptácii trilógie, štúdio ho ale tlačilo do jedinej snímky. Napokon sa však dohodol so spoločnosťou New Line Cinema, ktorá chcela nakrútiť trilógiu.
Hlavné nakrúcanie Pána prsteňov na Novom Zélande trvalo od 11. októbra 1999 do 22. decembra 2000. Výhodou bola rozsiahla postprodukcia a možnosť donakrúcania potrebných scén pred uvedením každej snímky. Výsledkom jeho sedemročnej vytrvalosti a tvrdej práce je skutočná filmová klasika. Trilógia Pán prsteňov (2001, 2002 a 2003) zaznamenala obrovský úspech po komerčnej aj kritickej stránke. Vyvrcholenie prišlo po uvedení posledného filmu s titulom Návrat kráľa (2003), ktorý v roku 2004 získal jedenásť Oscarov, pričom tri sošky si prevzal Jackson. Snímka sa stala tiež prvým fantasy, ktoré získalo cenu americkej Akadémie filmových umení a vied pre najlepší film, a len druhým pokračovaním, ktorému sa to podarilo po filme Krstný otec II (1974).
Spolu s úspechom však prišla aj tragédia. Jeho matka podľahla rakovine len tri dni pred premiérou prvého filmu. Zničení touto stratou venovali neskôr Jackson a Walsh 311-tisíc dolárov programu na výskum kmeňových buniek Kalifornskej univerzity, aby založili štipendijný fond Billa a Joan Jacksonovcov. Počas práce na snímkach totiž Jackson stratil aj otca. Po uvedení Návratu kráľa Jackson výrazne schudol - viac ako 23 kilogramov, a to až tak, že ho niektorí fanúšikovia nespoznávali. V rozhovore pre The Daily Telegraph povedal, že schudol vďaka diéte, na ktorú sa dal, pretože už ho "nebavilo byť obézny a nezdravý".
Splnenie detského sna - nový King Kong
Peter Jackson na európskej premiére svojho remakeu King Konga v Berlíne, 7. decembra 2005Foto: SITA/AP Photo/ Jan BauerPo Tolkienovej trilógii sa Jackson konečne dostal k svojmu milovanému King Kongovi. Pri tvorbe snímky z roku 2005 spolupracoval s väčšinou svojho tvorivého tímu z Pána prsteňov a do hlavných úloh obsadil Jacka Blacka, Adriena Brodyho a Austrálčanku Naomi Watts. Konga mu pomohol vytvoriť Andy Serkis, ktorý v Pánovi prsteňov nezabudnuteľne stvárnil Gluma. Snímka získala tri Oscary - dva za zvuk a jedného za vizuálne efekty, Jacksona za réžiu nominovali na Zlatý glóbus.
Po splnení detského sna a desaťročiach tvrdej práce by sa dalo očakávať, že sa Jackson na čas stiahne, no neurobil tak. V roku 2009 mala premiéru jeho adaptácia bestselleru Alice Sebold The Lovely Bones, ktorý vyšiel v roku 2003 v slovenčine pod názvom V mojom nebi a o sedem rokov neskôr znovu ako Pevné puto. V rovnomennom filme si zahrali Saoirse Ronan, Rachel Weisz, Mark Wahlberg, Susan Sarandon alebo Stanley Tucci. Snímku kritika i filmoví fanúšikovia očakávali s nadšením ako možného oscarového kandidáta, no napokon sa dočkala zmiešaných reakcií a len priemerných tržieb v kinách.
V tom istom roku sa do kín dostalo aj sci-fi District 9, ktoré produkoval. Snímka v réžii Neilla Blomkampa bola jedným z najväčších prekvapení roka a vyslúžila si štyri nominácie na Oscara, vrátane kategórie Najlepší film. Jeho najnovším producentským počinom je film Tintinove dobrodružstvá inšpirovaný obľúbeným knižným a komiksovým hrdinom belgického autora Hergého. Film, ktorý mal svetovú premiéru 23. októbra v Bruseli, režíroval legendárny Steven Spielberg. V súčasnosti sa pritom už hovorí o tom, že Jackson by mal režírovať možné pokračovanie.
Peter Jackson prostredníctvom svojej stránky na Facebooku informuje fanúšikov o novinkách zo zákulisia nakrúcania očakávanej dvojdielnej adaptácie Hobita J. R. R. Tolkiena. Foto: www.facebook.com/TheHobbitMovieCesta k Hobitovi
Jeho zrejme najočakávanejším projektom je však adaptácia fantasy románu Hobit J.R.R. Tolkiena. Projekt, o ktorom sa diskutovalo od jeho úspešného spracovania Pána prsteňov, má za sebou pomerne tŕnistú cestu. V novembri 2006 publikovali Peter Jackson a Fran Walsh otvorený list, v ktorom uviedli, že v súvislosti s konfliktom medzi Jacksonovou produkčnou spoločnosťou Wingnut Films a New Line Cinema, nemôže film režírovať. Šéf New Line Cinema Robert Shaye sa dokonca vtedy vyjadril, že kým on bude v New Line Cinema, Jackson už pre nich žiadny film nenakrúti. To vyvolalo výzvu na bojkot New Line Cinema a v auguste 2007 sa Shaye pokúšal svoje pracovné vzťahy napraviť.
Následne v decembri 2007 oznámili, že Peter Jackson a New Line Cinema sa dohodli, že spoločne vytvoria na základe Tolkienovho Hobita dva filmy, ktoré sa dostanú do kín v rokoch 2012 a 2013, pričom Jackson bude na nich pracovať ako producent a scenárista, zatiaľ čo režisérom bude Guillermo del Toro. Začiatok nakrúcania však museli niekoľkokrát odložiť. Dôvodmi boli najprv finančné problémy štúdií MGM a New Line, ďalej odstúpenie režiséra Guillerma del Tora od projektu a neskôr aj hroziaci bojkot hereckých asociácií po celom svete pre neochotu producentov rokovať s domácou novozélandskou úniou v mene jej členov. Pripojili sa i spory o distribučné práva a nakoniec aj februárová hospitalizácia Jacksona pre prasknutý žalúdočný vred.
Produkcia sa napokon začala 20. marca 2011. Po mnohých komplikáciách je však už isté, že svetová premiéra prvej z dvojice filmových adaptácií s názvom The Hobbit: An Unexpected Journey bude v novembri 2012 v novozélandskom Wellingtone. Do kinodistribúcie by sa snímka mala dostať 13. decembra 2012. Pokračovania The Hobbit: There and Back Again by sa mali filmoví fanúšikovia dočkať 13. decembra 2013.
Filmári Peter Jackson a Steven Spielberg na prezentácii filmu Tintinove dobrodružstvá v Paríži Foto: SITA/AP Photo/Thibault CamusZ ostýchavého chlapca z Pukerua Bay už nezostalo takmer nič. Peter Jackson je v súčasnosti filmovým magnátom, o ktorom sa často píše na titulných stránkach novín, v ktorých suteréne, kedysi pracoval. Na rozdiel od iných tvorcov však zostal pôsobiť vo svojej rodnej krajine, kde založil viacero produkčných a podporných spoločností, pričom väčšina z nich je na polostrove Miramar vo Wellingtone, kde tiež nakrúca väčšinu svojich projektov. Bol jedným z prvých filmárov, ktorí pracovali s počítačovými technológiami a postaral sa o špeciálne efekty pre množstvo hollywoodskych filmov.
Medzi jeho najväčšie úspechy patrí záchrana krachujúceho novozélandského filmového laboratória a jeho premena na svetoznáme a špičkové laboratórium s pracoviskom na mix zvuku Park Road Post. Weta Digital zamestnáva stovky umelcov a technikov, a stala sa vyhľadávaným pracoviskom na výrobu CGI pre hollywoodske filmy. Jeho starý priateľ a spolupracovník Richard Taylor má hneď vedľa úspešnú dielňu, kde navrhuje a vyrába výzbroj, rekvizity a miniatúry pre filmy. Napriek svojmu úspechu vo svete fantasy sa však tento vizionár, ktorý odštartoval kariéru vo svete splatterov, chce vrátiť k svojim koreňom a rád by vraj urobil ďalšie zombie filmy.
Spracované podľa: en.wikipedia.org, www.nzonscreen.com, www.thebiographychannel.co.uk, www.csfd.cz, www.imdb.com a archív agentúry SITA.