Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. februára 2013

Peniaze ukradnuté cez bankomaty banky klientom vrátia



Viacerým klientom bánk začali miznúť peniaze z účtov, a to prostredníctvom upravených bankomatov. Na ne páchatelia namontovali zariadenie, ktoré skopírovalo platobné karty. Ide o techniku zvanú ...



Zdieľať
bankomat BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) - Viacerým klientom bánk začali miznúť peniaze z účtov, a to prostredníctvom upravených bankomatov. Na ne páchatelia namontovali zariadenie, ktoré skopírovalo platobné karty. Ide o techniku zvanú skimming.


Na Slovensku je to podľa bánk zatiaľ ojedinelá záležitosť, hoci sa už prípady skimmingu vyskytli, pre tieto gangy sú atraktívnejšie bohatšie krajiny, kde sa ich útoky objavujú pomerne často.

Banky uviedli, že ukradnuté peniaze svojim klientom vrátia.

VÚB banka evidovala troch klientov, u ktorých zaznamenala podozrivé transakcie.

Ďalšie prípady už neočakáva. Ako ďalej uviedla hovorkyňa VÚB Alena Walterová, preventívne zablokovali ďalších zhruba 30 kariet, ktoré klienti použili na bankomatoch konkurencie so skimmovacím zariadením. Nešlo teda o vlastné bankomaty VÚB. "Týchto klientov sme obvolali a dohodli sa s nimi na bezplatnom vydaní novej platobnej karty," povedala Walterová.


Peniaze vyberali aj v Austrálii a Mexiku

Skimming počas uplynulého víkendu sa dotkol podľa vyjadrení hovorcu Slovenskej sporiteľne Štefana Frimmera len dvoch jej klientov, ktorí si peniaze vyberali taktiež z bankomatu inej banky na Slovensku. Pri tomto výbere sa zosnímali platobné údaje z karty, ktoré sa potom použili na výber peňazí v celkovej sume necelých tisíc eur v bankomatoch v Austrálii a v Mexiku.

V Tatra banke sa podvod dotkol 45 klientov, pričom celkovú odcudzenú sumu banka nechce a ani nezvykne komunikovať. "Dôležité je, že k zneužitiu kariet nedošlo na bankomatoch Tatra banky. Naši klienti získali negatívnu skúsenosť tak, že použili bankomat inej banky," povedala hovorkyňa Tatra banky Marína Smolková.

ČSOB v súčasnosti eviduje deväť podaných reklamácii, ktoré priebežne vybavuje a vracia plnú výšku sumy. "Všetky okolnosti sú v štádiu preverovania a prešetrovania rozsahu a ďalších súvislosti, následne banka podá trestné oznámenie," povedala hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.


Čipové karty sú bezpečnejšie

S nástupom čipových kariet sa počet prípadov skimmingu podľa Smolkovej znížil. Tatra banka bola podľa Smolkovej prvou bankou, ktorá čipové karty na Slovensku začala z dôvodu ochrany klienta zavádzať.

V rámci skimmingu ide o následné použitie kariet, resp. ich falzifikátov na bankomatoch bez čipovej technológie, čo je podľa Smolkovej možné len v krajinách s nižšou mierou zabezpečenia bankomatov, ako je napríklad Mexiko, ktoré má nižšiu mieru bezpečnosti bankomatov ako Slovensko.

"Niekoľko prípadov skimmingu sa vyskytlo už začiatkom roka, predtým dva roky dozadu sme problémy so skimmingom nemali," povedal Frimmer.

Vždy, keď sa potvrdí, že ide o skimming, klientovi bezplatne automaticky banka vydá podľa Frimmera novú platobnú kartu a peniaze na účet dostane späť. "Klientom odporúčame, aby v prípade podozrenia na možné zneužitie údajov z platobnej karty kontaktovali svoju vydavateľskú banku a podali písomnú reklamáciu, banka takýto typ reklamácie rieši plnou refundáciou zneužitých prostriedkov klienta," skonštatovala Eliášová.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Euro oslabilo, investori sú pred voľbami v Taliansku opatrní
<< predchádzajúci článok
Zavedenie eura bol podľa polovice Slovákov dobrý krok