|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. apríla 2018
Päť situácií, v ktorých ste sa už stretli s umelou inteligenciou
Umelá inteligencia ako pojem pomaly preniká z úzkych kruhov vývojárov medzi verejnosť v podobe konkrétnych aplikácií. Do kontaktu s ňou prichádzame dokonca už niekoľko rokov, len o tom možno nevieme.
Zdieľať
Prinášame preto päť situácii z bežného života, v ktorých ste sa s už umelým „mozgom“ s najväčšou pravdepodobnosťou stretli.
1. Nakupovanie online
Nie každý nákup je plánovaný. K spontánnym rozhodnutia zákazníkov prispievajú napríklad odporúčania na stránke e-shopu, ktoré sú vo svojej najvyššej verzii riadené umelou inteligenciou (AI).
Stačí, ak zákazník príde na web a začne si prezerať produkty. Na pozadí sa okamžite spúšťa analytický proces jeho záujmov, ktorý predpovedá, o čo by mohol mať kupujúci ešte záujem. Čím sú elektronické katalógy obsiahlejšie a množstvo kategórii väčšie, tým je táto funkcia užitočnejšia a šetrí zákazníkovi čas.
Na svoje si príde však aj predajca, ktorý môže zvýšiť obrat až o 53 %, ako uvádza agentúra McKinsey na príklade Amazonu. Online gigant siahol po inteligentných odporúčaniach ako prvý a neskôr ho nasledovali konkurenti eBay a Alibaba.
2. Smartfóny
Rok 2017 bol rokom zrodu umelej inteligencie zabudovanej v mobilnom telefóne. Priekopníkom v tomto obore je spoločnosť Huawei, ktorá v novembri minulého roku predstavila prvý telefón s neurónovým procesorom podporujúcim AI.
V marci tohto roku sa posunuli s modelom P20 Pro ešte o úroveň vyššie. Nový telefón sa dokáže naučiť návyky svojho majiteľa a podľa toho optimalizuje výkon, spúšťa aplikácie a významne šetrí batériu. Tá vydrží aj napriek veľkému displeju s minimálnymi rámčekmi až dva dni.
Inteligentný telefón nadobúda kontúry skutočne inteligentného pomocníka. Aj keď sa pojem „inteligentný asistent“ používa už niekoľko rokov, len teraz sa približujeme k službe, ktorá vie konať samostatne bez neustálych príkazov. Pomôže napríklad s organizáciou fotogalérie tak, že v nej môžete vyhľadávať obrázky a základe typu fotografovanej scény, či ide o krajinu, jedlo alebo vášho kamaráta.
3. Mobilná fotografia
Revolúciu v mobilnej fotografii priniesol nedávno Huawei, keď postavil umelú inteligenciu do role profesionálneho fotografa.
Mobilné zariadenie zanalyzuje záber ešte pred odfotením - vyrovná horizont, navrhne priblíženie alebo oddialenie, ak hrozí odrezanie častí rúk a nôh zo snímky.
Čo je však hlavné, dokáže rozpoznať, aký objekt fotíte - či ide o krajinku, západ slnka alebo kvety vo váze a mnoho ďalších.
Základy optiky, ktoré sa doteraz učili na kurzoch fotografie, zvládne umelá inteligencia v Huawei P20 Pro aplikovať rýchlejšie než človek. Kvalitné fotografie navyše podporuje stabilizácia obrazu, ktorú riadi po prvýkrát v histórii tiež umelá inteligencia.
4. Spamový filter v mailboxe
Gmail v máji minulého roku, oznámil, že je schopný odfiltrovať 99,9 % spamových správ. V tejto oblasti by umelú inteligenciu hľadal len málokto. K mimoriadne vysokému číslu sa však americká spoločnosť dopracovala vďaka zapojeniu strojového učenia (podskupina umelej inteligencie) ešte v roku 2015.
Ide zatiaľ o jediného známeho poskytovateľa mailových služieb, ktorý prišiel s touto vyspelou technológiou. Keďže mailové kontá od Google využíva približne pätina svetovej populácie, pomerne rýchlo si používatelia na tento štandard zvykli.
Navyše môže každý s kontom Gmailu pomôcť umelej inteligencii, aby bola ešte inteligentnejšia. Stačí, ak nevyžiadané maily označí ako spam. Naopak, ak správy skončia omylom v priečinku nevyžiadanej pošty, kliknete na možnosť “toto nie je spam” a stávate sa tak učiteľom stroja.
5. Virtuálni asistenti
Kontakt s umelou inteligenciou najviditeľnejší pri digitálnych asistentoch. Ich úlohu je rozpoznať príkazy v hovorenom či písanom dialógu a odpovedať.
Rozprávať s robotom sa môžete v praxi od roku 2011. Prvá technológia síce pochádza ešte z minulého storočia, no prvý skutočne interaktívny chatbot si musel počkať na svoj zrod presne 50 rokov.
S virtuálnym asistentom môžete hovoriť napríklad v navigácii svojho auta alebo priamo v smartfónoch. Chatbot spoločnosti Mastercard zas rád zodpovie otázku o výške výdavkov. Ak vás zaujíma konkrétna téma v americkom magazíne The Wall Street Journal, povedzte to robotovi a ten sa postará o správny výber článkov.
Viacerí odborníci sa zhodujú, že vývoj umelej inteligencie už teraz prekračuje rýchlosť, akú mu predpovedali. Ľudstvo sa ešte v tomto storočí dočká významných posunov. Zažijeme autonómne autá (ako ukázal nedávny test Porsche Panamera a Huawei). V rebríčkoch hitparád budú skladby, ktoré neskomponoval človek, a lekárska diagnostika sa presunie do rúk robotov - internistov.
Do momentu, kedy inteligentné stroje predbehnú ľudské mozgy, ostáva ešte niekoľko dekád. Zatiaľ je úlohou ľudstva okrem technického pokroku aj vyriešenie etických, spoločenských a systémových dopadov.
Súvisiace články:
Huawei P20 Pro získal prestížne ocenenie TIPA Award a stal sa fotomobilom roka 2018 (23. 4. 2018)
Video: Huawei Mate RS Porsche Design spája najpokročilejšie funkcie s prémiovým vzhľadom (20. 4. 2018)
Smartfóny Huawei P20 Pro a Huawei P20 ovládli prestížny fotorebríček DxOMark (18. 4. 2018)
Video: Huawei P20 a Huawei P20 Pro – najlepšie fotomobily na svete nadchnú aj najnáročnejších užívateľov (27. 3. 2018)
Huawei predstavuje novú vlajkovú loď Mate 8 s výkonným čipsetom Kirin 950 (6. 1. 2016)