Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Voľby 2010

16. mája 2010

Parlamentné voľby 2010: O týždeň štartuje oficiálna volebná kampaň



Oficiálna kampaň k júnovým parlamentným voľbám sa začne presne už o pár dní, v sobotu 22. mája. Popri bilbordoch politických strán, ktoré sa na uliciach slovenských ...



Zdieľať
sulik Foto: SITA/Tomáš Somr

BRATISLAVA 16. mája  - Oficiálna kampaň k júnovým parlamentným voľbám sa začne presne už o pár dní, v sobotu 22. mája. Popri bilbordoch politických strán, ktoré sa na uliciach slovenských miest objavili tradične už pred začiatkom kampane, sa boj o voliča naplno rozbehne aj v médiách. Podľa zákona o voľbách do Národnej rady SR budú politickú reklamu a diskusie vysielať verejnoprávne médiá - Slovenská televízia a Slovenský rozhlas a môžu aj súkromné médiá. Všetky slovenské televízie sa voľbám venujú v spravodajstve, diskusie počas predvolebnej kampane sa objavia na obrazovkách verejnoprávnej Slovenskej televízie a aj súkromnej televízie Markíza. Spomedzi rádií vyhradí najviac priestoru na prezentáciu všetkých 18 kandidujúcich politických strán verejnoprávny Slovenský rozhlas.

Slovenská televízia (STV) začala predvolebné informovanie v apríli, keď zmenila nedeľnú politickú diskusiu O 5 minút 12. Počas šiestich týždňov od 11. apríla do 16. mája v nej dávala priestor predstaviteľom súčasných parlamentných strán. Počas predvolebnej kampane odvysiela STV okrúhle stoly so všetkými kandidujúcim 18 stranami. Diskusie budú na Dvojke od utorka 1. júna do piatku 11. júna od 17:00 do 18:10. "STV podľa zákona vyhradí najviac po 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu politickú stranu alebo koalíciu, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy. Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú kandidujúce politické strany," informoval ďalej agentúru SITA hovorca STV Peter Susko.

Najsledovanejšia televízia, TV Markíza sleduje parlamentné voľby priebežne v Televíznych novinách. "Počas predvolebnej kampane podľa šéfredaktora spravodajstva televízie Lukáša Dika pripravuje aj diskusie, "kde dostanú priestor všetky kandidujúce politické strany tak, aby bol dodržaný zákon". Markíza pripravila do vysielania spolu 50 blokov politickej reklamy, ktoré bude podľa záujmu politických strán vysielať od 29. mája do 12. júna. "Na základe platnej legislatívy, ktorá umožňuje komerčnej televízii vysielať politickú reklamu, majú politické strany možnosť využiť priestor na komunikáciu so svojimi potenciálnymi voličmi aj počas samotného dňa volieb. TV Markíza plánuje nasadiť posledný blok politickej reklamy 12. júna pred Televíznymi novinami," uviedla PR manažérka TV Markíza Miroslava Labašová. Kandidujúce strany sa pritom môžu rozhodnúť, koľko z 50-tich blokov pre odvysielanie 30 sekundových spotov využijú. Systém ich zaradenia do vysielania zabezpečí rovnaké podmienky pre všetky kandidujúce subjekty. Ďalších 12 blokov politickej reklamy ponúka od 7. júna do 12. júna televízia DOMA určená najmä ženskému publiku, dodala Labašová.

Televízia JOJ bude v spravodajstve pokrývať volebnú kampaň aj dianie počas volieb a "po zatvorení volebných miestnosti vo volebnom štúdiu, ktoré by malo byť odlišné od konkurencie", informoval hovorca JOJ Jozef Gogola. Televízia bude mať aj politickú reklamu. "Na politickú reklamu je podľa platnej legislatívy pripravený špeciálny cenník a špeciálne breaky, ktoré zabezpečujú objektivitu pri prerozdeľovaní reklamného priestoru," dodal obchodný riaditeľ TV JOJ Martin Heržo.

Mimoriadne vysielanie v čase parlamentných volieb pripravuje spravodajská televízia TA3. Situáciu bude monitorovať počas volieb v živých vstupoch až do vyhlásenia výsledkov volieb. "Odvysielame špeciálne volebné štúdiá, analýzy. Pripravujeme aj exkluzívny prieskum špeciálne pre TA3, rozhovory s pozvanými hosťami - sociológmi, analytikmi, priame prenosy z vyhlásenia výsledkov volieb a diskusie," povedala pre SITA Zuzana Vachová, PR manažérka TA3.

Všetkých päť hlavných okruhov verejnoprávneho Slovenského rozhlasu (SRo) sa zapojí do informovania o voľbách. Ako pre agentúru SITA povedala riaditeľka Centra spravodajstva SRo Anna Sámelová, programová koncepcia tematického vysielania Slovenského rozhlasu k parlamentným voľbám sa týka programových služieb: Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio_FM, Rádio Patria a Radio Slovakia International. Špecializované tematické vysielanie pred začiatkom predvolebnej kampane prinášajú programové služby Rádio Slovensko (od 23. marca), Rádio Regina (od 3. mája) a Radio Slovakia International (od 7. apríla). Programové služby Rádio_FM, Rádio Patria a národnostné a etnické vysielanie Rádia Regina sa k volebnému vysielaniu pripoja počas predvolebnej kampane. V rámci zákonom určených 10 hodín diskusných programov (spolu pre všetky rádiá SRo) poskytne rozhlas vysielací priestor na Rádiu Slovensko, Rádiu Regina, Rádiu_FM a Rádiu Patria. "Dôraz na diskusné programy patrí dominantnému Rádiu Slovensko, vzdelávacie, osvetové a iné vysvetľujúce programy však prinesie vo veľkej miere aj Rádio Regina a Radio Slovakia International," dodala Sámelová.

Najpočúvanejšie rádio na Slovensku, Rádio Expres nepripravuje vo vysielaní diskusie k voľbám. Zaradí len politickú reklamu. Podľa informácií Kataríny Pikusovej z Expres Media zaradia politickú reklamu počas kampane od 9:00 do 19:00. Rovnako to bude aj vo vysielaní Fun rádia. "Cena je daná cenníkom pre politickú reklamu a je pre všetky politické strany rovnaká," doplnila riaditeľka obchodu Fun Media group Miriam Kittler. Špeciálne relácie k voľbám do NR SR nepripravuje ani rádio Jemné melódie. Pre politickú reklamu vyčlení samostatné bloky, ktoré budú v súlade so zákonom zreteľne oddelené od ostatného vysielania. Diskusie s politikmi špeciálne k voľbám nezaznejú ani na vlnách rádia Europa 2. Ako pre SITA povedal programový riaditeľ Europa 2 Petr Vladyka, "politickú reklamu sú pripravení vysielať podľa zákona za štandardné cenníkové ceny, zatiaľ o jej zaradení rokujú".

Kampaň k parlamentným voľbám sa začne 21 dní pred voľbami, teda 22. mája. Politickú reklamu a diskusie budú vysielať verejnoprávne médiá - Slovenská televízia a Slovenský rozhlas a môžu aj súkromné médiá. Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie a vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidujúce politické strany alebo koalície. Médiá musia podľa zákona poskytnúť rovnaký priestor všetkým stranám. Miesta na volebné plagáty vyhradia obce. V deň volieb je až do skončenia hlasovania zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Informačné moratórium pre tieto voľby neplatí.

Voľby do Národnej rady SR budú jeden deň, v sobotu 12. júna. V siedmych parlamentných voľbách od roku 1989 sa o priazeň vyše štyroch miliónov voličov uchádza 18 politických subjektov.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V USA skrachovali ďalšie štyri banky
<< predchádzajúci článok
Kalifornčanka získala diplom z VŠ vo veku 94 rokov