|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. októbra 2009
Panna zázračnica Štefana Uhra vychádza na DVD
Výnimočné dielo v dejinách slovenskej kinematografie vzniklo na základe novely Dominika Tatarku.
Zdieľať
Filmom Panna zázračnica Štefan Uher prekonal tradičné realistické rozprávanie príbehu. Pokúsil sa o surrealistický film a vniesol do svojej filmovej poetiky nové prvky grotesky, frašky a absurdity. Vytvoril básnickú hru na sen a skutočnosť a zotrel hranice medzi fantáziou a pravdou, medzi predstavami a realitou. Vo filme vystupuje mladé a krásne dievča Anabella, ktoré sa zoznámi so skupinou umelcov. Rozochvieva v nich erotické túžby, ale aj čisté ľúbostné city, stane sa predmetom ich tajných predstáv, no zároveň i umeleckou inšpiráciou. "Nafilmovať celý svet Panny zázračnice do takej intenzívnej a sugestívnej sily, akú má Tatarkov scenár, nebola ľahká úloha. Uvedomil som si isté riziko, ktoré vyplýva z ohraničených možností filmu, ale podstúpil som ho rád v mene krásnej myšlienky: fantázia je svetlo sveta, spôsob ako pozdvihnúť, obveseliť ľudského ducha, v mene Anabelly, ktorú každý pozná, lebo si ju vysníval, lebo prišla vtedy, keď sme ju najviac potrebovali, v mene našich snov a predstáv, naplnených takou intenzitou túžby, že sa stávajú pravdou, časťou nášho života,“ povedal o svojom filme Štefan Uher. "Najdôležitejšie v tomto filmovom príbehu bolo vizualizovať konfrontačné napätie aj prostredníctvom výtvarných diel a aj rozprávaním o tých dielach. Najdôležitejšie boli naše spoločné nápady a režisérove a kameramanove schopnosti tieto nápady rozviesť aj v „prízemnej“ rovine príbehu," povedal o výtvarných inšpiráciách pri vzniku snímky Juraj Mojžiš, ktorý sa na filme Panna zázračnica podpísal pod návrhy kostýmov.
Film sa nakrúcal v Bratislave, v Smoleniciach, v Plaveckom Mikuláši, v Pezinku a na Skalnatom plese od 22. februára do 21. júla 1966 a celkové náklady sa vyšplhali približne na tri milióny československých korún. Film, na ktorom Uher opäť spolupracoval s kameramanom Stanislavom Szomolányim a s hudobným skladateľom Iljom Zeljenkom, sa stal pre filmovú kritiku výnimočným dielom v dejinách slovenskej kinematografie. A aj napriek tomu, že v roku 1967 získal cenu Igric za réžiu, scenár aj hudbu, mal celkovú návštevnosť v kinách do roku 1989 len zhruba 80-tisíc divákov. Z odstupu štyroch dekád Juraj Mojžiš o význame filmu hovorí, že „nepochybne bol na prospech sebavedomému pohľadu slovenskej kinematografie, ktorá sa rozhliadala po novovlnových dejoch európskeho filmu a udomácňovala sa v nich.“
Agentúru SITA informovala tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu Simona Nôtová.
(SITA)