|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. októbra 2013
Pancierový vlak Štefánik si už môžu pozrieť aj Bratislavčania
Otvorenie výstavy Múzea dopravy Pancierový vlak Štefánik - Povstanie 1944 na koľajniciach spojené s tlačovou konferenciou sa uskutočnilo vo štvrtok 3. októbra 2013 v priestoroch Slovenské technické múzeum, Múzeum dopravy na Šancovej ...
Zdieľať
Otvorenie výstavy Múzea dopravy Pancierový vlak Štefánik - Povstanie 1944 na koľajniciach spojené s tlačovou konferenciou sa uskutočnilo vo štvrtok 3. októbra 2013 v priestoroch Slovenské technické múzeum, Múzeum dopravy na Šancovej ulici v Bratislave. Na snímke exponáty z výstavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 3. októbra (TASR) - Historický pancierový vlak Štefánik, ktorý sa minulý mesiac vrátil z výstavy v holandskom Utrechte, už môžu obdivovať aj Bratislavčania. Vo svojich priestoroch na Šancovej ulici ho dnes ukázalo verejnosti Múzeum dopravy. Zrejme jediný obrnený vlak na svete, ktorý je stále pojazdný, si môžu prísť návštevníci do múzea pozrieť do konca júna 2014.Do koľajiska Múzea dopravy postavili štyri vozne - predsunutý tykadlový, delový, tankový a guľometný. Nie všetky sú však zrekonštruovanými vojnovými veteránmi, dva sú repliky. Delový bol napríklad vyrobený pre účely nakrúcania filmu Deň, ktorý neumrie. Vedľa pancierového vlaku však stoja ešte ďalšie tri vozne, umiestnili do nich expozíciu. "Snažíme sa tu približovať Slovenské národné povstanie, postup, ako sa vyrábali pancierové vlaky a jednou z dôležitých častí je pocitový vozeň, kde premietame dva filmy," uviedol pre TASR riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici Stanislav Mičev. Návštevníci tak môžu vo filmoch vidieť, ako sa pancierový vlak rekonštruoval a tiež si vypočuť výpovede priamych účastníkov SNP. "Aby hlavne mladí ľudia od účastníkov povstania počuli, aké mali v tomto období pocity, čo pre nich povstanie znamenalo, alebo čo v ňom strácali," podotkol.
Za približne pol roka videlo v Holandsku Štefánika viac ako 140.000 ľudí. V Bratislave riaditeľ Múzea dopravy Peter Maráky odhaduje, že pancierový vlak za deväť mesiacov uvidí 25 až 30.000 návštevníkov. "Dôležitosť však vidíme najmä v múzejno-pedagogickom aspekte, budeme sa preto snažiť aj náborovou činnosťou, ale najmä spestrením našej ponuky prilákať čo najviac mladých návštevníkov," zdôraznil Maráky. Historické vedomie s odchádzaním posledných priamych aktívnych účastníkov protifašistického odboja podľa neho slabne a školskej výchove treba pomôcť. Múzeum si vlak do svojich priestorov zároveň umiestnilo aj pri príležitosti 165. výročia príchodu prvého parného vlaku do Bratislavy.
Štefánik slúžil ako bojové vozidlo počas SNP
Otvorenie výstavy Múzea dopravy Pancierový vlak Štefánik - Povstanie 1944 na koľajniciach spojené s tlačovou konferenciou sa uskutočnilo vo štvrtok 3. októbra 2013 v priestoroch Slovenské technické múzeum, Múzeum dopravy na Šancovej ulici v Bratislave. Na snímke exponáty z výstavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš
Štefánik bol počas SNP v roku 1944 nasadený ako bojové vozidlo a dokázal ísť rýchlosťou asi 50 km/h. "Je to zbraň podobná tanku, vyráža do útoku, alebo kryje ústup," vysvetlil jeho funkciu počas povstania historik z banskobystrického Múzea SNP Marián Uhrín. V priebehu septembra a októbra 1944 však vznikol okrem Štefánika aj pancierový vlak Hurban a Masaryk. Až do konca povstania vlaky bojovali takmer na všetkých úsekoch frontu, pri Žiari nad Hronom, na Horehroní či pri Dobrej Nive. "Nasadenia boli veľmi úspešné, aj keď v niektorých prípadoch sa podarilo nemeckým jednotkám vlaky poškodiť. Znova ich opraviť však bolo možné vždy," podotkol Uhrín. Neskôr vlaky ukoristili Nemci a po vojne sa z množstva vagónov troch súprav nakoniec zachovali len dva originálne vozne - tankový a guľometný. "Prvý je zo Štefánika, guľometný však zrejme z vlaku Hurban. To sa však nedá dokázať, dokumenty sa totiž nezachovali," vysvetlil historik. Každý z vozňov váži od 10 do 22 ton.Pancierový vlak sa po skončení výstavy budúci rok vráti do Banskej Bystrice. Múzem SNP ho chce využiť pri oslavách 70. výročia povstania. "Určite pripravíme nejaké predvádzacie akcie, ktoré budú spojené s imitáciou bojov v SNP," naznačil riaditeľ Mičev. Vlak bude potom zrejme umiestnený v expozícii pri Múzeu SNP. Hoci majú jednotlivé vozne rozličných majiteľov, mal by zostať v celku ako výstavný exponát.
Zrekonštruovaný obrnený vlak reprezentoval Slovensko v Holandskom kráľovstve od 30. marca do 1. septembra. Výstavu Vlaky vo vojne v krajine zorganizovali pri príležitosti 300. výročia podpísania Utrechtskej mierovej zmluvy. Slovenská republika mohla návštevníkom Holandska prezentovať niekdajšiu zbraň nasadenú v bojoch ako jedna z ôsmich krajín. Bratislavčania si môžu obrnený vlak pozrieť v Múzeu dopravy na výstave "Pancierový vlak Štefánik - Povstanie 1944 na koľajniciach" každý deň okrem pondelka, a to v čase od 10.00 do 17.00 h.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR