|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Palivo z jadrovej elektrárne Paks transportovali do Ruska
Vedenie jadrovej elektrárne v maďarskom meste Paks informovalo o úspešnom transporte paliva, poškodeného v dôsledku havárie v roku 2003, do Ruska na ďalšie spracovanie. K havárii došlo ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. septembra (WBN/PR) - Vedenie jadrovej elektrárne v maďarskom meste Paks informovalo o úspešnom transporte paliva, poškodeného v dôsledku havárie v roku 2003, do Ruska na ďalšie spracovanie.
K havárii došlo 10. apríla 2003 na 2. bloku jadrovej elektrárne (JE) Paks. Vplyvom poruchy na systéme dodávanom a obsluhovanom pracovníkmi firmy Framatome prišlo v čistiacej nádrži mimo reaktora k závažnému poškodeniu 30 palivových článkov o celkovej hmotnosti 3750 kg.
JE Paks požiadala o spoluprácu pri odstraňovaní následkov havárie ruskú spoločnosť na výrobu jadrového paliva TVEL, s ktorou následne uzavrela kontrakt. Ruskí špecialisti TVEL-u následne v rekordne krátkom termíne haváriu odstránili. Priamo v TVEL bola vyvinutá úplne nová technológia likvidácie poškodeného paliva a odstránenia následkov s využitím manipulačných robotov. Prevádzka druhého bloku JE Paks bola obnovená v máji 2004.
V januári 2007 bolo poškodené palivo vyňaté z čistiacej nádrže a po usušení bolo uložené do hermetického obalu. Palivo bolo od tej doby až do transportu do Ruska uložené v bazéne pre skladovanie vyhoreného paliva vedľa reaktora.
Ďalšia etapa odstránenia následkov havárie spočívala vo výbere zodpovedajúceho kontajnera pre transport. Úlohou špeciálneho kontajnera bolo zabrániť úniku radiácie do okolitého prostredia a zabezpečiť chladenie pre prevenciu reťazovej reakcie.
Poškodené palivo bolo v neporušenom stave dopravené po železnici v špeciálnych kontajneroch do Ruska cez Ukrajinu. Transport bol schválený maďarskými, ruskými, ukrajinskými i európskymi úradmi a uskutočnil sa v súlade s predpismi IAEA. Táto akcia sa stala príkladom koordinovanej spolupráce expertov a zodpovedných úradov Ruska, Maďarska, Ukrajiny a medzinárodných agentúr.
Maďarský štátny dozor nad jadrovou a radiačnou bezpečnosťou povolil v roku 2012 predĺženie prevádzky prvého bloku na JE Paks o 20 rokov. V súčasnej dobe prebieha proces získavania povolenia aj na predĺženie prevádzky druhého bloku, a to tiež o 20 rokov. Na JE Paks sa zároveň uskutočňujú prípravné práce na výstavbu dvoch nových blokov s ruskými reaktormi VVER.
K havárii došlo 10. apríla 2003 na 2. bloku jadrovej elektrárne (JE) Paks. Vplyvom poruchy na systéme dodávanom a obsluhovanom pracovníkmi firmy Framatome prišlo v čistiacej nádrži mimo reaktora k závažnému poškodeniu 30 palivových článkov o celkovej hmotnosti 3750 kg.
JE Paks požiadala o spoluprácu pri odstraňovaní následkov havárie ruskú spoločnosť na výrobu jadrového paliva TVEL, s ktorou následne uzavrela kontrakt. Ruskí špecialisti TVEL-u následne v rekordne krátkom termíne haváriu odstránili. Priamo v TVEL bola vyvinutá úplne nová technológia likvidácie poškodeného paliva a odstránenia následkov s využitím manipulačných robotov. Prevádzka druhého bloku JE Paks bola obnovená v máji 2004.
V januári 2007 bolo poškodené palivo vyňaté z čistiacej nádrže a po usušení bolo uložené do hermetického obalu. Palivo bolo od tej doby až do transportu do Ruska uložené v bazéne pre skladovanie vyhoreného paliva vedľa reaktora.
Ďalšia etapa odstránenia následkov havárie spočívala vo výbere zodpovedajúceho kontajnera pre transport. Úlohou špeciálneho kontajnera bolo zabrániť úniku radiácie do okolitého prostredia a zabezpečiť chladenie pre prevenciu reťazovej reakcie.
Poškodené palivo bolo v neporušenom stave dopravené po železnici v špeciálnych kontajneroch do Ruska cez Ukrajinu. Transport bol schválený maďarskými, ruskými, ukrajinskými i európskymi úradmi a uskutočnil sa v súlade s predpismi IAEA. Táto akcia sa stala príkladom koordinovanej spolupráce expertov a zodpovedných úradov Ruska, Maďarska, Ukrajiny a medzinárodných agentúr.
Maďarský štátny dozor nad jadrovou a radiačnou bezpečnosťou povolil v roku 2012 predĺženie prevádzky prvého bloku na JE Paks o 20 rokov. V súčasnej dobe prebieha proces získavania povolenia aj na predĺženie prevádzky druhého bloku, a to tiež o 20 rokov. Na JE Paks sa zároveň uskutočňujú prípravné práce na výstavbu dvoch nových blokov s ruskými reaktormi VVER.