|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. januára 2011
Palčák: Žiadosť UNAS na pozastavenie mýta je skôr politická
Požiadavka Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), aby bol pozastavený výber mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, má viac politický charakter ako vecný. ...
Zdieľať
Foto:SITA BRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) - Požiadavka Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), aby bol pozastavený výber mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, má viac politický charakter ako vecný. Tvrdí to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák s tým, že na Slovensku existuje dosť inštitúcií, ktoré vedia posúdiť mýtny systém na Slovensku z hľadiska tendra alebo jeho funkčnosti. "Neviem si predstaviť takú zahraničnú inštitúciu, ktorá by nezávisle posúdila náš tender. Boli by sme asi prvá krajina, ktorá by niečo také realizovala. Myslím si, že mýtny systém na Slovensku funguje a práve to niekoho rozčuľuje. Po roku fungovania je potrebné z pohľadu ministerstva urobiť seriózne analýzy o rozsahu spoplatnených úsekov, či niektoré nie je potrebné zrušiť, respektíve či nie je potrebné spoplatniť nové," informoval Palčák agentúru SITA.
Vyslovil sa pritom aj za vykonanie analýzy o dopadoch mýta na podnikanie a ekonomiku. "Dnes už vieme, že dopady na ceny základných tovarov sú v súvislosti s mýtom minimálne respektíve žiadne, a nie tak, ako aj UNAS strašil pred rokom. Riešime aj dopady na podnikateľov dopravcov, ale musí to byť objektívne. Viac ako 40 percent príjmov z mýta je od zahraničných dopravcov. Nás musia zaujímať iba domáci podnikatelia," uviedol ďalej Palčák. Podľa neho je tiež potrebné veľmi seriózne sa zaoberať možnou zmenou sadzieb z pohľadu variabilnosti. V niektorých špičkách dopravy treba sadzby mýta zvýšiť, inde zasa znížiť, aby sa oveľa viac prejavovala aj regulačná stránka mýta i rozdiely v sadzbách podľa environmentu motora by mohli byť vyššie, aby to bolo viac motivačné.
"Potrebné je aktívne pracovať s interoperabilitou, aby dopravcovia v rámci Európskej únie mali jednu OBU jednotku a jednu zmluvu. Toto sú témy, s ktorými je potrebné pracovať, tu majú byť dopravcovia aktívni a nie vnášať do toho ďalšiu politiku. Ministerstvo dopravy musí, ak je to len trochu možné, obhajovať tender pred Európskou komisiou, a to mu nemôže nikto vyčítať, lebo v opačnom prípade doplatia na to len občania tejto krajiny, vrátane dopravcov," dodal Palčák. Mýto je podľa riaditeľa VÚD nástroj, ktorý sa v budúcnosti bude z pohľadu európskej dopravnej politiky uplatňovať stále vo väčšej miere, aby sa využívala jeho regulačná úloha a zároveň aby sa harmonizovali podmienky s menej zaťažujúcimi dopravami, hlavne železničnou.
Vyslovil sa pritom aj za vykonanie analýzy o dopadoch mýta na podnikanie a ekonomiku. "Dnes už vieme, že dopady na ceny základných tovarov sú v súvislosti s mýtom minimálne respektíve žiadne, a nie tak, ako aj UNAS strašil pred rokom. Riešime aj dopady na podnikateľov dopravcov, ale musí to byť objektívne. Viac ako 40 percent príjmov z mýta je od zahraničných dopravcov. Nás musia zaujímať iba domáci podnikatelia," uviedol ďalej Palčák. Podľa neho je tiež potrebné veľmi seriózne sa zaoberať možnou zmenou sadzieb z pohľadu variabilnosti. V niektorých špičkách dopravy treba sadzby mýta zvýšiť, inde zasa znížiť, aby sa oveľa viac prejavovala aj regulačná stránka mýta i rozdiely v sadzbách podľa environmentu motora by mohli byť vyššie, aby to bolo viac motivačné.
"Potrebné je aktívne pracovať s interoperabilitou, aby dopravcovia v rámci Európskej únie mali jednu OBU jednotku a jednu zmluvu. Toto sú témy, s ktorými je potrebné pracovať, tu majú byť dopravcovia aktívni a nie vnášať do toho ďalšiu politiku. Ministerstvo dopravy musí, ak je to len trochu možné, obhajovať tender pred Európskou komisiou, a to mu nemôže nikto vyčítať, lebo v opačnom prípade doplatia na to len občania tejto krajiny, vrátane dopravcov," dodal Palčák. Mýto je podľa riaditeľa VÚD nástroj, ktorý sa v budúcnosti bude z pohľadu európskej dopravnej politiky uplatňovať stále vo väčšej miere, aby sa využívala jeho regulačná úloha a zároveň aby sa harmonizovali podmienky s menej zaťažujúcimi dopravami, hlavne železničnou.