|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júna 2010
PALČÁK:Úplné zrušenie PPP projektov by bolo chybou
Úplné zrušenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu diaľnic by bolo chybou, tvrdí generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITA BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) - Úplné zrušenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu diaľnic by bolo chybou, tvrdí generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Ak sa nenájdu náhradné možnosti financovania, podľa neho by sa v nich malo pokračovať. "Môžeme sa baviť o rozsahu, môžeme rokovať o cene, ale hlavne odborne," uviedol Palčák pre agentúru SITA. Prostriedky zo štátneho rozpočtu a eurofondov cez Operačný program Doprava nestačia na výstavbu úsekov diaľnice D1, ktoré by mali byť postavené zo súkromných zdrojov v 1. a 3. balíku PPP. Tieto projekty nie sú stále finančne uzatvorené, realizuje sa len 2. balík PPP na rýchlostnej ceste R1.
Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje PPP projekty prehodnotiť. Považuje ich za predražené a nevýhodné pre štát. V prípade potreby uvažuje o využití na diaľnice aj prostriedkov zo štátnych dlhopisov či z penzijných fondov. Riaditeľovi žilinskej inštitúcie chýba analýza, ktorá by potvrdila alebo vyvrátila predražanie týchto projektov. VÚD podľa neho už v roku 2004 navrhoval využiť pri financovaní diaľnic aj zdroje z penzijných fondov, respektíve štátne dlhopisy, ale tieto alternatívy je potrebné podrobne rozpracovať, čo sa doposiaľ nestalo. "Aby sme mohli povedať, či sú projekty predražené, musíme spočítať investičné náklady, prevádzkové náklady na 30 rokov, čo stojí komplexná rekonštrukcia diaľničných úsekov," povedal Palčák. K tomu treba pridať cenu peňazí, či marže konzorcia a tiež rozobrať vysúťaženú cenu v tendri na výber koncesionára počas celého 30-ročného obdobia koncesie.
Nový minister dopravy, myslí si Palčák, by sa mal po nástupe do funkcie s PPP projektmi čo najskôr podrobne oboznámiť a rozhodnúť ako ďalej. "Je niekoľko možností. Jeden variant je, že po zoznámení sa so situáciou by pokračovali práce na 1. balíku PPP v plnom rozsahu, alebo by mohol byť zmenšený jeho rozsah napríklad vyňatím úsekov pri Prešove. Tie by sa riešili z iných zdrojov, prípadne by sa rokovalo o cene. V prípade, že by bol určitý politický problém, treba rozhodnúť, aké iné finančné zdroje by sa použili na výstavbu diaľnic. Nepredpokladám, že by bolo možné dať zo štátneho rozpočtu viac finančných zdrojov," uviedol Palčák.
V Operačnom programe Doprava je na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest k dispozícii vyše 1 mld. eur. Po prípadnom prehodnotení tohto programu by sa podľa neho mohlo nájsť navyše 1 mld. až 2 mld. eur. Stále by to však bolo málo a zároveň by to bolo na úkor železničnej dopravy a verejnej osobnej dopravy. Zmena celého Národného strategického referenčného rámca SR pre čerpanie eurofondov by zase bola zdĺhavá a problematická. "Výsledok by nebol úplne zaručený," dodal Palčák. Iné zdroje financovania diaľnic nie sú podľa neho tak rozpracované, aby sa dalo povedať, o aké balíky peňazí pôjde a za akých podmienok by mohli byť využité.
"Na dokončenie všetkých plánovaných diaľnic a rýchlostných ciest Slovensko potrebuje zhruba 21 mld. eur. Disponibilné zdroje zo štátneho rozpočtu a Operačného programu Doprava do roku 2013 sú okolo 1,5 mld. eur. Je to priepastný rozdiel medzi potrebami a zdrojmi," upozorňuje Palčák. Aj keby bol rozsah PPP projektov zúžený, treba podľa neho rýchlo nájsť iné formy financovania diaľnic. Šéf VÚD si myslí, že by mala byť urobená odborná analýza o dopade splátok štátu koncesionárom na štátny rozpočet po dobudovaní úsekov diaľnic formou PPP projektov z pohľadu makroekonomického. Predpokladaná ročná splátka počas 30 ročnej koncesie v súčasnej podobe by totiž mohla predstavovať 700 mil. eur za všetky tri balíky PPP projektov. "Je to veľa alebo málo? Naše analýzy dokazujú vysoké ekonomické prínosy z urýchlenej výstavby diaľnic. Naozaj je potrebné túto tému úplne odpolitizovať," dodal Palčák.
SITA
Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje PPP projekty prehodnotiť. Považuje ich za predražené a nevýhodné pre štát. V prípade potreby uvažuje o využití na diaľnice aj prostriedkov zo štátnych dlhopisov či z penzijných fondov. Riaditeľovi žilinskej inštitúcie chýba analýza, ktorá by potvrdila alebo vyvrátila predražanie týchto projektov. VÚD podľa neho už v roku 2004 navrhoval využiť pri financovaní diaľnic aj zdroje z penzijných fondov, respektíve štátne dlhopisy, ale tieto alternatívy je potrebné podrobne rozpracovať, čo sa doposiaľ nestalo. "Aby sme mohli povedať, či sú projekty predražené, musíme spočítať investičné náklady, prevádzkové náklady na 30 rokov, čo stojí komplexná rekonštrukcia diaľničných úsekov," povedal Palčák. K tomu treba pridať cenu peňazí, či marže konzorcia a tiež rozobrať vysúťaženú cenu v tendri na výber koncesionára počas celého 30-ročného obdobia koncesie.
Nový minister dopravy, myslí si Palčák, by sa mal po nástupe do funkcie s PPP projektmi čo najskôr podrobne oboznámiť a rozhodnúť ako ďalej. "Je niekoľko možností. Jeden variant je, že po zoznámení sa so situáciou by pokračovali práce na 1. balíku PPP v plnom rozsahu, alebo by mohol byť zmenšený jeho rozsah napríklad vyňatím úsekov pri Prešove. Tie by sa riešili z iných zdrojov, prípadne by sa rokovalo o cene. V prípade, že by bol určitý politický problém, treba rozhodnúť, aké iné finančné zdroje by sa použili na výstavbu diaľnic. Nepredpokladám, že by bolo možné dať zo štátneho rozpočtu viac finančných zdrojov," uviedol Palčák.
V Operačnom programe Doprava je na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest k dispozícii vyše 1 mld. eur. Po prípadnom prehodnotení tohto programu by sa podľa neho mohlo nájsť navyše 1 mld. až 2 mld. eur. Stále by to však bolo málo a zároveň by to bolo na úkor železničnej dopravy a verejnej osobnej dopravy. Zmena celého Národného strategického referenčného rámca SR pre čerpanie eurofondov by zase bola zdĺhavá a problematická. "Výsledok by nebol úplne zaručený," dodal Palčák. Iné zdroje financovania diaľnic nie sú podľa neho tak rozpracované, aby sa dalo povedať, o aké balíky peňazí pôjde a za akých podmienok by mohli byť využité.
"Na dokončenie všetkých plánovaných diaľnic a rýchlostných ciest Slovensko potrebuje zhruba 21 mld. eur. Disponibilné zdroje zo štátneho rozpočtu a Operačného programu Doprava do roku 2013 sú okolo 1,5 mld. eur. Je to priepastný rozdiel medzi potrebami a zdrojmi," upozorňuje Palčák. Aj keby bol rozsah PPP projektov zúžený, treba podľa neho rýchlo nájsť iné formy financovania diaľnic. Šéf VÚD si myslí, že by mala byť urobená odborná analýza o dopade splátok štátu koncesionárom na štátny rozpočet po dobudovaní úsekov diaľnic formou PPP projektov z pohľadu makroekonomického. Predpokladaná ročná splátka počas 30 ročnej koncesie v súčasnej podobe by totiž mohla predstavovať 700 mil. eur za všetky tri balíky PPP projektov. "Je to veľa alebo málo? Naše analýzy dokazujú vysoké ekonomické prínosy z urýchlenej výstavby diaľnic. Naozaj je potrebné túto tému úplne odpolitizovať," dodal Palčák.
SITA