![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
13. februára 2009
Palčák predpokladá, že finančný sektor podporí PPP projekty
Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ako v rozhovore pre agentúru SITA ďalej povedal generálny ...
Zdieľať

Bez urýchlenej výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sa Slovensko podľa Palčáka nepohne ďalej. Ako dodal, ani súčasná ekonomická a finančná kríza nedáva priestor na to, aby v blízkej budúcnosti išlo zo štátneho rozpočtu na výstavbu cestnej infraštruktúry viac peňazí ako v súčasnosti. "Keby sme použili len eurofondy a štátny rozpočet, tak sa nemôžeme baviť o dokončení súvislej diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií v rokoch 2013 až 2014. V takom prípade by sme sa bavili až o rokoch 2025 až 2030, čo by bolo veľmi zle pre našu ekonomiku," tvrdí Palčák. Len priame ekonomické efekty z urýchlenia výstavby diaľnic by podľa štúdie, ktorú vypracoval VÚD, dosiahol zhruba 100 mld. Sk (3,319 mld. €) a nepriame efekty ďalších 300 mld. Sk (9,958 mld. €). Palčák povedal, že efekty vyplývajú z dotiahnutia diaľničnej infraštruktúry do východných regiónov Slovenska, kde je vysoký potenciál tvorby HDP a je využívaný len na 50 % až 60 %. "Efekty z urýchlenej výstavby diaľničnej infraštruktúry sú také obrovské, že sme povinní využiť PPP projekty. A to by si mali uvedomiť aj politici," je presvedčený Palčák.
Ministerstvo dopravy plánuje urýchliť výstavbu 157 kilometrov vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 v rámci troch balíkov PPP s koncesiou na ich prevádzku počas 30 rokov. Postavené by mali byť čiastočne v roku 2010 a 2011, resp. v rokoch 2012 a 2013. Najďalej pokročil druhý balík zameraný na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce, ako aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke okolo 53 kilometrov. V tendri vybrané francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo za výstavbu a prevádzku úsekov R1 cenu 1,503 mld. €. Odhadované stavebné náklady bez prevádzkových a na komplexnú rekonštrukciu predstavovali 553,2 mil. € bez dane z pridanej hodnoty.
Prvý balík PPP sa týka výstavby a prevádzky piatich úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 1,630 mld. € bez dane. Ponuku v tomto tendri predložili koncom januára tohto roka francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Minister dopravy Ľubomír Vážny 4. februára uviedol, že víťaz by mal byť vyhlásený do dvoch týždňov.
Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavovali okolo 1,328 mld. € bez dane.
SITA