|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. januára 2010
PALČÁK: Na cestách 1. triedy treba platiť mýto
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. so sídlom v Žiline Ľubomír Palčák považuje za potrebné, aby sa na cestách prvej triedy na Slovensku platilo ...
Zdieľať
Foto: SITA
BRATISLAVA 21. januára (WEBNOVINY) - Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. so sídlom v Žiline Ľubomír Palčák považuje za potrebné, aby sa na cestách prvej triedy na Slovensku platilo mýto. Zdôvodňuje to tým, že keby cesty prvej triedy neboli spoplatnené, na niektorých úsekoch by sa na ňu presunula nákladná doprava a jej intenzita by sa zvýšila. "S tým súvisí vysoký nárast nákladov na opravu a údržbu ciest, ako aj zhoršenie parametrov z pohľadu ekológie. V podmienkach Slovenska musia byť spoplatnené aj cesty prvej triedy. Ktoré cesty prvej triedy by mali byť spoplatnené, na to je potrebné mať analýzy konkrétnych úsekov. Predpokladám, že takúto analýzu niekto robil," povedal Palčák v rozhovore pre agentúru SITA.
Keby sa na cestách prvej triedy neplatilo mýto, zahraničné automobily by podľa riaditeľa žilinského ústavu ničili naše cesty. "Nás by nemalo zaujímať, či sa zvýšia náklady zahraničným dopravcom, alebo nás budú obchádzať. Ak niekto straší, že nás bude obchádzať ťažká nákladná zahraničná doprava, hodnotím to ako prvý pozitívny dopad mýta," tvrdí Palčák. Aj keby sa tým znížili výnosy z mýta, z dopravného pohľadu je to podľa neho regulačný nástroj. Myslí si, že tranzitná doprava sa nebude vyhýbať SR dramaticky a mýto ako systémový nástroj bude mať pozitívny dopad na zníženie intenzity nákladnej dopravy, čo sa mýtom aj sleduje.
"Pred zavedením mýta sme robili určité dopadové štúdie z pohľadu odklonu dopravy, napríklad na úseku Piešťany - Trnava. Pri nespoplatnení cesty prvej triedy by mohlo dôjsť k odklonu v tomto prípade až o 19 % a dokonca je tu aj predpokladaný nárast intenzít aj na cestách nižšej kategórie. Z pohľadu intenzít, možných odklonov by sa musel prehodnotiť každý úsek, ale všeobecne sa dá predpokladať, že môže dôjsť k odklonom od 5 do 30 %," povedal ďalej Palčák. Cez Slovensko vedú významné cestné koridory sever - juh a východ - západ, pričom na tranzitnú dopravu u nás podľa odhadov pripadá 30 % až 40 %.
Palčák priznáva, že väčší rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy mýtom - ide asi o 40 % týchto ciest - má dopad najmä na domácich dopravcov. Podľa neho je potrebné zamerať sa skôr na rôzne kompenzačné opatrenia na zníženie vplyvu mýta. "Mýto je systémový krok, lebo vznikajúce náklady sa vracajú späť do dopravy. Pri spotrebnej dani sa peniaze nevracajú tam, kde vznikajú. Z pohľadu kompenzačných nástrojov sa musia hľadať také, ktoré neodporujú európskym smerniciam. Nesmie dôjsť k diskriminácii domácich a zahraničných dopravcov, ale v našich štúdiách sme rozobrali určité možnosti," upozorňuje Palčák.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá organizovala nedávne protestné akcie proti podmienkam fungovania mýta, žiada zníženie rozsahu ciest prvej triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších viac ako 1 400 kilometrov na 333 kilometrov. Autodopravcovia chcú, aby sa mýto na týchto cestách platilo len tam, kde paralelne vedú diaľnice a rýchlostné cesty. Pre tranzitnú dopravu by mal byť podľa nich zakázaný vjazd na spoplatnené cesty prvej triedy. Autodopravcovia zároveň žiadajú rezort dopravy o pozastavenie výberu mýta do 30. apríla.
SITA
BRATISLAVA 21. januára (WEBNOVINY) - Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. so sídlom v Žiline Ľubomír Palčák považuje za potrebné, aby sa na cestách prvej triedy na Slovensku platilo mýto. Zdôvodňuje to tým, že keby cesty prvej triedy neboli spoplatnené, na niektorých úsekoch by sa na ňu presunula nákladná doprava a jej intenzita by sa zvýšila. "S tým súvisí vysoký nárast nákladov na opravu a údržbu ciest, ako aj zhoršenie parametrov z pohľadu ekológie. V podmienkach Slovenska musia byť spoplatnené aj cesty prvej triedy. Ktoré cesty prvej triedy by mali byť spoplatnené, na to je potrebné mať analýzy konkrétnych úsekov. Predpokladám, že takúto analýzu niekto robil," povedal Palčák v rozhovore pre agentúru SITA.
Keby sa na cestách prvej triedy neplatilo mýto, zahraničné automobily by podľa riaditeľa žilinského ústavu ničili naše cesty. "Nás by nemalo zaujímať, či sa zvýšia náklady zahraničným dopravcom, alebo nás budú obchádzať. Ak niekto straší, že nás bude obchádzať ťažká nákladná zahraničná doprava, hodnotím to ako prvý pozitívny dopad mýta," tvrdí Palčák. Aj keby sa tým znížili výnosy z mýta, z dopravného pohľadu je to podľa neho regulačný nástroj. Myslí si, že tranzitná doprava sa nebude vyhýbať SR dramaticky a mýto ako systémový nástroj bude mať pozitívny dopad na zníženie intenzity nákladnej dopravy, čo sa mýtom aj sleduje.
"Pred zavedením mýta sme robili určité dopadové štúdie z pohľadu odklonu dopravy, napríklad na úseku Piešťany - Trnava. Pri nespoplatnení cesty prvej triedy by mohlo dôjsť k odklonu v tomto prípade až o 19 % a dokonca je tu aj predpokladaný nárast intenzít aj na cestách nižšej kategórie. Z pohľadu intenzít, možných odklonov by sa musel prehodnotiť každý úsek, ale všeobecne sa dá predpokladať, že môže dôjsť k odklonom od 5 do 30 %," povedal ďalej Palčák. Cez Slovensko vedú významné cestné koridory sever - juh a východ - západ, pričom na tranzitnú dopravu u nás podľa odhadov pripadá 30 % až 40 %.
Palčák priznáva, že väčší rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy mýtom - ide asi o 40 % týchto ciest - má dopad najmä na domácich dopravcov. Podľa neho je potrebné zamerať sa skôr na rôzne kompenzačné opatrenia na zníženie vplyvu mýta. "Mýto je systémový krok, lebo vznikajúce náklady sa vracajú späť do dopravy. Pri spotrebnej dani sa peniaze nevracajú tam, kde vznikajú. Z pohľadu kompenzačných nástrojov sa musia hľadať také, ktoré neodporujú európskym smerniciam. Nesmie dôjsť k diskriminácii domácich a zahraničných dopravcov, ale v našich štúdiách sme rozobrali určité možnosti," upozorňuje Palčák.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá organizovala nedávne protestné akcie proti podmienkam fungovania mýta, žiada zníženie rozsahu ciest prvej triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších viac ako 1 400 kilometrov na 333 kilometrov. Autodopravcovia chcú, aby sa mýto na týchto cestách platilo len tam, kde paralelne vedú diaľnice a rýchlostné cesty. Pre tranzitnú dopravu by mal byť podľa nich zakázaný vjazd na spoplatnené cesty prvej triedy. Autodopravcovia zároveň žiadajú rezort dopravy o pozastavenie výberu mýta do 30. apríla.
SITA
Súvisiace články:
Autodopravcovia vyzývajú pozastaviť výber mýta (19. 1. 2010)
Počet mýtnych úsekov sa zvýši na vyše tisíc (18. 1. 2010)
Mýto na cestách 1. triedy sa dočasne neplatí (14. 1. 2010)
Dopravcovia a opozícia vyzvali na zastavenie mýta (14. 1. 2010)
SKYTOLL: Funkčných vyše 99 % palubných jednotiek (14. 1. 2010)
Vážny trvá na mýte aj na cestách prvej triedy (13. 1. 2010)
Autodopravcovia považujú protest za úspešný (12. 1. 2010)
Krutá gangsterka zatĺka (31. 8. 2005)