Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport

09. februára 2021

Pád helikoptéry s Bryantom spôsobila dezorientácia pilota v náročných podmienkach, tvrdia federálni vyšetrovatelia



Príčinou minuloročného pádu vrtuľníka Sikorsky S-76 s deviatimi osobami na palube vrátane basketbalovej legendy



Zdieľať
kobe_bryant_crash_49416 aa1116e621364f6f8e002b50650bc16a 676x451 9.2.2021 - Príčinou minuloročného pádu vrtuľníka Sikorsky S-76 s deviatimi osobami na palube vrátane basketbalovej legendy Kobeho Bryanta podľa federálnych vyšetrovateľov v USA bola dezorientácia pilota Aru Zobayana v náročných podmienkach, pričom malo prísť k zjavnému porušeniu federálnych predpisov.


Podľa zverejnenej analýzy Zobayan viedol svoj stroj podľa pravidiel vizuálneho letu, musel tak byť schopný vidieť smer letu. Spomenutý incident sa udial 26. januára 2020 neďaleko Los Angeles počas hustej hmly.

 

 

Náročná analýza


Vrtuľník najprv prudko stúpal a keď sa takmer dostal nad hmlu, mal sa náhle nakloniť a naraziť do kopca. Ak by sa stroj nezvrtol doľava, podľa vyšetrovateľov existuje veľká šanca, že by bezpečne letel ďalej.

Analýza letu bola mimoriadne náročná, keďže stroj neobsahoval žiadne záznamové zariadenie, keďže prepisy tzv. čiernu skrinku vo vrtuľníkoch Sikorsky S-76 nevyžadovali.

 

 

Vzájomné žaloby


Vdova po Bryantovi z tragédie obviňuje pilota Aru Zobayana. Pilotov brat síce neobvinil Bryanta, no tvrdí, že slávny basketbalista vedel o rizikách. Spoločnosti, ktoré prevádzkujú lety vrtuľníkmi, tvrdia, že za nešťastie môžu letoví kontrolóri. Prípad je poznačený aj sériou žalôb medzi jednotlivými stranami.

Podľa vyšetrovateľov Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB) po preskúmaní vraku nič nenaznačuje, že by mal stroj technické problémy. Po utorkovom zverejnení analýzy NTSB pravdepodobne oznámi návrhy opatrení, ktoré by mali zabrániť podobným incidentom v budúcnosti.

 

 

Varovný systém


NTSB však nemá páky na to, aby boli tieto odporúčania aj prijaté, tie musia aplikovať príslušné orgány. Jedným z takých odporúčaní by mala byť povinnosť inštalovať do všetkých helikoptér systém na varovanie pred prekážkou v podobe zemského povrchu.

Takýto systém je aktuálne povinný len v strojoch, ktoré zabezpečujú zdravotnícku službu. Systém stojí približne 35-tisíc USD a jeho obsluha si vyžaduje špeciálny tréning.

Podľa odborníkov však povinnosť aplikácie takého systému problém úplne nevyrieši. V kopcovitom teréne by totiž jeho signalizácia vo väčšine prípadov len rušila pilotov bez reálneho osohu, piloti by časom dokonca mohli varovania vedome ignorovať. A to odborníci považujú za veľké riziko.


Zdroj: Webnoviny.sk - Pád helikoptéry s Bryantom spôsobila dezorientácia pilota v náročných podmienkach, tvrdia federálni vyšetrovatelia © SITA Všetky práva vyhradené.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
MS v alpskom lyžovaní nebudú ani v stredu, super-G plánujú vo štvrtok
<< predchádzajúci článok
Vlhovej super-G padol v hmle, z troch súťaží ani jedna