|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. októbra 2016
P. PLAVČAN: Musí nastať zhoda, že v školstve je potrebná zmena
Na archívnej snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan.
Zdieľať
Na archívnej snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan. Foto: TASR - Pavel Neubauer
Bratislava 18. októbra (TASR) – Na Slovensku musí nastať celospoločenská zhoda na tom, že v oblasti vzdelávania a výchovy je potrebná zmena. Taktiež musí spoločnosť súhlasiť s tým, že školstvo si zaslúži viac peňazí, ktoré budú účelne využité. Na margo zverejnených téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania to dnes uviedol minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS). Samotný program by mal byť predložený na rokovanie vlády a následne do parlamentu v prvom štvrťroku budúceho roka.Tézy programu budú po verejnej diskusii a okrúhlych stoloch dopracované a konkretizované o návrh opatrení. "Opatrenia budú krátkodobé, strednodobé a dlhodobé. Legislatívnej i ekonomickej povahy. Budeme pripravovať dvojročné plány, v ktorých budú konkrétne úlohy a navrhnuté finančné krytie," priblížil Plavčan.
Predložený dokument podľa neho predstavuje základné východiská toho, čo treba zrealizovať v oblasti výchovy a vzdelávania v horizonte desiatich rokov. Podľa ministra sa v ňom nehovorí o tom, že by bolo slovenské školstvo zlé. „Školstvo, podobne ako všetky oblasti spoločenského života, je v takom stave, ktorý zodpovedá spoločenskému vývinu. Spoločensko-ekonomické podmienky sa vo svete veľmi rýchlo menia a je potrebné tomu prispôsobiť aj školstvo,“ skonštatoval.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania rieši podľa rezortu školstva štyri kľúčové oblasti, a to kvalitné vzdelávanie dostupné pre všetkých, postavenie a fungovanie učiteľov, odborné vzdelávanie a financovanie i riadenie školstva.
V rámci programu sa napríklad navrhuje, aby sa zmenila rola učiteľa. Pedagóg by po novom nemal byť pre žiakov len sprostredkovateľom poznatkov, ale aj sprievodcom v procese učenia sa. Zmenou by malo prejsť aj kontinuálne vzdelávanie učiteľov, ktoré by už nemalo byť prepojené s finančným odmeňovaním učiteľov prostredníctvom kreditových príplatkov, tak ako je to v súčasnosti. Desaťročnú povinnú školskú dochádzku má nahradiť povinné vzdelávanie, ktoré bude trvať 12 rokov. Deti tak začnú s povinným vzdelávaním už v piatom roku života a skončia ako 17-ročné. Po novom by malo do prvého stupňa patriť prvých päť ročníkov a do druhého zvyšné štyri ročníky.
"Chceme, aby bolo možné uvažovať o výchove a vzdelávaní tak, že sa nevzťahuje len na školu, ale zvýrazniť sme chceli aj domáce vzdelávanie. Rodičia budú mať väčšiu možnosť pri výchove a vzdelávaní svojich detí," podotkol Plavčan.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR