|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. mája 2016
P. Pellegrini chce služby úradov cez internet viac priblížiť občanom
Slovensko sa musí pri elektronických službách štátu viac zamerať na užívateľskú prijateľnosť a rozvíjanie digitálnych zručností občanov. Presvedčený je o ...
Zdieľať
Peter Pelegrini Foto: TASR/Pavel Neubauer
Bratislava 21. mája (TASR) – Slovensko sa musí pri elektronických službách štátu viac zamerať na užívateľskú prijateľnosť a rozvíjanie digitálnych zručností občanov. Presvedčený je o tom podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD), ktorý sa v novom úrade plánuje pozrieť na konkrétne služby a tam, kde narazí na prekážky, navrhne zmeniť zákon.Pellegrini poukázal na to, že v posledných rokoch sa do elektronizácie verejnej správy investovalo veľmi veľa peňazí a v pozadí existuje robustná infraštruktúra, ktorá začína spájať registre a databázy. „Stále chýba to posledné – služba občanovi. Aj v minulosti, akoby projekty boli skôr orientované na ministerstvo dovnútra, a nie na klienta, toho, kto s tým bude pracovať, to znamená občan,“ uviedol v rozhovore pre TASR.
Podpredseda vlády vníma, že napriek stovkám elektronických služieb štátu, ktoré fungujú na papieri, majú ľudia v praxi problém vybaviť si úradné záležitosti z pohodlia domova. Preto si chce v krátkom čase prejsť službu po službe. Zameria sa najmä na tie najčastejšie využívané, teda zmenu údajov a dokladov, finančnú správu či e-health.
„Teraz sa musíme sústrediť na to, aby sme ďalšie výzvy, ktoré budeme vypisovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, časť informatizácia spoločnosti, robili také, ktoré napravia, dokončia, umožnia doladiť existujúce projekty tak, aby boli používateľsky prijateľné, pochopiteľné pre človeka. Musíme odstrániť určité veci. Musí byť jasne výhodnejšie poskytnutie služby z domu a komfortu a nesmie to trvať toľko, ako to trvá dnes,“ zdôraznil Pellegrini.
Často sú to podľa neho drobnosti, ktoré bránia väčšiemu rozvoju služieb. Základ, ktorým je prepájanie rôznych systémov na vzájomný prenos informácií, už totiž existuje. „Musíme zmeniť doterajšie nahliadanie, že sme zviazaní zákonmi, vyhláškami a iba v ich intenciách môžeme robiť. Ale ak sa mení svet, menia sa návyky ľudí, technológie, no tak, ak nám bráni vyhláška alebo smernica, tak ju zmeňme. Ak sa budeme sústreďovať na postupné odstraňovanie problémov, ako je napríklad spôsob platenia, množstvo vecí sa zrazu stane veľmi intenzívne používateľných,“ domnieva sa vicepremiér pre investície.
Sústrediť sa chce tiež na to, aby čo najviac ľudí malo občiansky preukaz s čipom. Zároveň presadzuje myšlienku, že identifikácia občana by mala byť už aj v smartfóne. „Ak už niečo existuje a niekde funguje, tak to začnime používať aj my a nevymýšľajme niečo, čo už inde dávno majú a dá sa to prispôsobiť slovenským podmienkam,“ poznamenal.
Pellegrini upozornil, že štát sa dnes dostatočne nevenuje občanom, aby ich naučil elektronické služby používať. „Nemôžeme čakať, že každý dnes otvorí počítač a bude vedieť zapojiť čítačku, dať do nej občiansky preukaz a vykonať takzvaný elektronický podpis. Trošku viac sa musíme venovať základným digitálnym zručnostiam občanov. Aby sme ich v rámci publicity naučili pracovať, popularizovali to a ukázali, aké jednoduché je to spraviť z domu,“ uzavrel.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR