|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. marca 2017
P. ĎURČEK: Zaistenie financovania ciest bez eurofondov bude náročné
Štátny tajomník ministerstva dopravy Peter Ďurček.
Zdieľať
Štátny tajomník ministerstva dopravy Peter Ďurček. Foto: MDVRR
Bratislava 21. marca (TASR) – Zásadná otázka, ktorú treba v súčasnosti riešiť, je financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest po uplynutí čerpania eurofondov. V úvode Cestnej konferencie 2017 v Bratislave sa na tom zhodli viacerí rečníci.Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Petra Ďurčeka je zabezpečenie financovania tých projektov, ktoré sa nedostali do balíkov hradených z eurofondov, náročnou úlohou pre vládu, ministerstvo dopravy, ale aj nasledujúce vlády.
"Postupom času budú ubúdať európske peniaze tečúce do krajiny a do budovania infraštruktúry v našej krajine. Bude preto potrebné zvažovať otvorenie ďalších projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov)," opísal Ďurček. Určite je pritom podľa neho potrebné viesť aj intenzívnu diskusiu o uvoľnení dlhovej brzdy. Teda o tom, či a akým spôsobom bude možné využiť pôžičky, ktoré by na seba mohol vziať štát. "A v neposlednom rade bude určite potrebné uvažovať aj o tom, že aj priamo zo štátneho rozpočtu bude musieť v nasledujúcom období tiecť viac peňazí do budovania infraštruktúry," dodal štátny tajomník.
Aj podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jána Ďurišina je v súčasnosti zásadnou otázkou, na ktorú by sa mala hľadať odpoveď to, ako sa bude financovať výstavba nových úsekov v budúcnosti. "Všetci si uvedomujeme, že doteraz, s výnimkou dvoch veľkých PPP projektov, ťahali výstavbu eurofondy," konštatoval Ďurišin.
Balík európskych peňazí na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je podľa jeho slov prakticky už rozdelený, a preto je potrebné rozmýšľať, ako ďalej financovať tieto stavby. "V každom prípade, problémy sú na to, aby sa riešili," vyzval.
Na potrebu vytvorenia nového modelu financovania cestného hospodárstva po roku 2020, teda po uplynutí čerpania eurofondov, upozornil aj predseda Slovenskej cestnej spoločnosti (SCS) Ján Šedivý. "Nielen o tom rozprávajme, ale aj urobme konkrétne kroky," apeloval. Je podľa neho už najvyšší čas, keďže rok 2020 je tu za chvíľku.
SCS ako organizátor konferencie pripravila aj dokument s podnetmi a odporúčaniami pre cestné hospodárstvo. Cestná spoločnosť v nich podľa Šedivého pomenovala viaceré problémy, ktoré je potrebné riešiť. Okrem financovania výstavby diaľnic po uplynutí eurofondov spomína SCS napríklad aj potrebu dokončiť proces transformácie cestného hospodárstva.
"Alebo je už ukončená transformácia cestného hospodárstva? Veď v pravidelných časových intervaloch počúvame o spájaní NDS a Slovenskej správy ciest," kládol otázky Šedivý. Malo by sa už podľa neho v tejto veci rozhodnúť a povedať, ako má táto štruktúra vyzerať.
Zároveň je podľa neho potrebné riešiť situáciu okolo nového cestného zákona. Legislatíva a cestný zákon sú totiž podľa neho významnou vecou, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje prácu cestárov na Slovensku. Zároveň apeloval aj na stanovenie jednotných pravidiel pre údržbu a opravy jednotlivých ciest a riešiť by sa podľa Šedivého malo aj majetkovoprávneho vysporiadanie pozemkov pod cestami.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR