Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. februára 2014

OZ KOVO a Zväz autobusovej dopravy sa dohodli na navýšení miezd



V Žiline sa konal podporný pochod a zhromaždenie na podporu KV KZVS medzi OZ KOVO a ZAD SR na urýchlenie kolektívneho vyjednávania so Zväzom autobusovej dopravy 17. februára 2014 v Žiline. Protestujúci žiadali zvýšenie miezd a ...



Zdieľať
V Žiline sa konal podporný pochod a zhromaždenie na podporu KV KZVS medzi OZ KOVO a ZAD SR na urýchlenie kolektívneho vyjednávania so Zväzom autobusovej dopravy 17. februára 2014 v Žiline. Protestujúci žiadali zvýšenie miezd a zníženie pracovnej doby. Na snímke vpravo predseda odborového zväzu KOVO Emil Machyna. Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Žilina 17. februára (TASR) – Odborový zväz (OZ) KOVO a Zväz autobusovej dopravy (ZAD) sa na dnešnom rokovaní v Žiline dohodli na navýšení tarifnej mzdy o 2,7 % a raste reálnych miezd o 0,5 % v prípade nárastu inflácie.


Dohoda sa týka všetkých autobusových firiem na Slovensku, ktoré zabezpečujú verejnú dopravu s viac ako 20 zamestnancami. Po rokovaní o tom informovali predseda Rady OZ KOVO Emil Machyna a prezident ZAD George Trabelssie.

Rokovanie podporili protestným pochodom cez Žilinu odborári OZ KOVO z celého Slovenska. "Dohodli sme sa len na vyššej kolektívnej zmluve. Chceme ešte vyjednávať v podnikoch. A naša požiadavka bude ešte jedno percento navyše v jednej aj druhej časti. Aby reálne mzdy išli o niečo vyššie smerom hore. Je to kompromis, nie je to celkom to, čo sme chceli. Verím, že sa dohodneme systémovo, aby ľudia mali pocit, že sú potrební a mzdy im rastú oveľa vyššie, ako len rast nominálnych miezd bez toho, že by nominálna mzda rástla smerom nahor," skonštatoval Machyna.

ZAD presadzoval podľa Trabelssieho od začiatku rokovaní filozofiu vyrovnávania regionálnych rozdielov. "My sme zdedili pred desiatimi rokmi pri privatizácii veľké rozdiely medzi východom a západom v mzdách. Autobus stojí rovnako, oprava stojí rovnako, ale mzdy, ľudská práca je na východe oveľa nižšie hodnotená ako na západe. Preto sme súhlasili s nárastom tarifnej mzdy vo vyšších percentách ako reálnej mzdy. Tento kompromis bol pre nás prijateľný. Aby nenarastalo plošne celé Slovensko, aj tam, kde majú vysoké platy, o veľké percentá," uviedol prezident ZAD.

Zdôraznil, že rast miezd nebude mať dosah na zvyšovanie cestovného, pretože mzdy tvoria zhruba 20 % celkových nákladov. "Keď hovoríme v priemere o 0,5 až 1-% náraste, tak je to 0,2 % celkových nákladov. Pre nás bolo podstatné nájsť systémové riešenie. Verím, že budeme pokračovať s vyššími územnými celkami a odborovým zväzom v rámci tripartitných stretnutí, aby sme našli systém na vyrovnanie regionálnych rozdielov v mzdách. Od roku 2007 bol nárast miezd v tomto segmente zhruba 20 až 25 %. Na druhej strane, prvýkrát môže byť táto zmluva rozšírená na celé odvetvie, a tým pádom aj súkromní dopravcovia budú povinní dodržiavať túto mzdovú stupnicu," povedal Trabelssie.

OZ KOVO, ktorý zastupuje zhruba 10.000 zamestnancov v autobusovej doprave, pôvodne žiadal rast tarifných miezd o 3,5 % a reálnych miezd o 1 %. "To by bolo ešte 8 – 9 eur navyše k tomu, čo dnes momentálne je," uzatvoril Machyna.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Miloš Zeman vyzbieral vyše milióna korún na umorenie štátneho dlhu
<< predchádzajúci článok
Atlas rómskych komunít vyjde už v marci