|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
PEKING 1. júla (WEBNOVINY) - Čínsky prezident Chu Ťin-tchao otvoril v
sobotu najdlhšiu železničnú trať na svete, ktorá spája Tibet so zvyškom
krajiny. Hlava štátu označila stavbu za "zázrak". "Projekt je nielen
veľkolepým dielom v dejinách čínskej železničnej výstavby, je to veľký
zázrak pre svet," povedal Chu na otváraní trate v stanici Golmud v
severozápadnej provincii Čching-chaj. Prezident potom prestrihol
červenú pásku a zo stanice vypravili vlak s 900 pasažiermi na
1142-kilometrovú cestu do hlavného mesta Tibetu Lhasa. Za niekoľko
minút vypravili ďalší vlak z Lhasy do Golmudu. Otvorenie trate sa
uskutočnilo pri príležitosti 85. výročia vzniku Komunistickej strany
Číny.
"Nebeský vlak" bude Lhasu s Golmudom v provincii Čching-chaj spájať
zatiaľ dvakrát denne. Čína si od železnice sľubuje ekonomické oživenie
v regióne. Podľa kritikov však naruší tibetský ekosystém a uľahčí
prisťahovalectvo, čím zničí pôvodnú tibetskú kultúru.
Podľa Žu Žen-šenga z vládneho Úradu pre tibetskú železnicu trať
"výrazne podporí miestny rozvoj a prinesie úžitok miestnym ľuďom".
Pripustil však, že nepôjde o pôvodných obyvateľov. "Spočiatku nebudú
mať obyvatelia Tibetu veľa možností pracovať na železnici. Veríme, že
postupne sa tieto možnosti rozšíria," povedal v piatok na tlačovej
konferencii. Podľa odporcov trate ide len o zavŕšenie čínskej okupácie
Tibetu, a preto plánujú na sobotu protestné demonštrácie pred čínskymi
veľvyslanectvami v zahraničí.
Výstavba železnice trvala štyri roky a stála v prepočte vyše 122
miliárd SKK. Išlo o prestížnu stavbu, o ktorej pekinskí vodcovia
snívali od okupácie Tibetu v 50. rokoch minulého storočia. Špeciálne
hermeticky uzatvorené vlakové súpravy budú dosahovať až 100-kilometrovú
rýchlosť. Podobne ako lietadlá budú vyrovnávať vnútorný tlak, množstvo
kyslíka a teplotu, aby cestujúci netrpeli pri prekonávaní extrémnych
nadmorských výšok. Vo vlaku bude aj preto platiť zákaz fajčenia.
Osemdesiat percent trate vedie cez zamrznutú pôdu, jej prípadné rozmrazovanie môže podľa kritikov výrazne ohroziť stabilitu trate. Asi tisíc kilometrov trate leží v nadmorskej výške nad štyritisíc metrov, pričom na svojom najvyššom mieste sa dostáva až do výšky 5072 metrov nad morom. Doteraz najvyššie položenou traťou bola peruánska železnica Lima - Huancayo.
SITA,AFP,AP