Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika    Zdravie

27. septembra 2011

Otázky a odpovede: “Ex-fajčiari sú nezastaviteľní”





Zdieľať
„Exfajčiari sú nezastaviteľní“O čom je kampaň „Ex-fajčiari sú nezastaviteľní?“
Kampaň „Ex-fajčiari sú nezastaviteľní“ odštartovala 16. júna 2011 ako trojročná osvetová kampaň podporovaná Európskou komisiou, ktorej cieľom je pomôcť fajčiarom prestať fajčiť prostredníctvom motivácie a ukázať im praktické výhody nefajčiara. Zobrazuje totiž bývalých fajčiarov ako dôkaz toho, že s cigaretami sa dá skončiť, čím sú inšpiráciou pre fajčiarov, aby prestali.
 
Prečo sa Európska komisia rozhodla vytvoriť kampaň na pomoc tým, ktorí chcú prestať fajčiť?
Tabak je označovaný ako najčastejšia príčina úmrtí v rámci Európskej únie, čo predstavuje približne 650 000 predčasných úmrtí ročne. Problém je možné riešiť úspešnou reguláciou tabakových výrobkov. Kampane tabakových výrobkov sú pre Európsku komisiu dôležitým prvkom ucelenej politiky boja proti fajčeniu, ktorá zahŕňa aj legislatívu a podporu členských štátov.
 
Aké sú ciele kampane?
Cieľom kampane je poukázanie na pozitívny prínos skoncovania s cigaretami, s ktorým sa snaží pomôcť a povzbudiť ľudí, aby prestali fajčiť. Spolu s ďalšími preventívnymi opatreniami na európskej i národnej úrovni chce kampaň prispieť tým, aby nová generácia v Európe žila zdravší a plnohodnotnejší život bez cigaretového dymu.
 
Kto je cieľovou skupinou kampane?
Kampaň je zameraná na fajčiarov vo veku 25 až 36 rokov, čo znamená takmer 28 miliónov ľudí v Európskej únii. Snahou kampane je pomôcť tým, ktorí sa rozhodli s fajčením skoncovať, ale aj presvedčiť tých, ktorí o skončení s cigaretami neuvažujú. Je určená pre rôzne publikum na základe národných a demografických kritérií. Napríklad je určená ženám, ale aj osobám s nižším sociálno-ekonomickým postavením.
 
Prečo je táto kampaň unikátna?
 „Exfajčiari sú nezastaviteľní“ je unikátnou kampaňou najmä svojim základným princípom. Nepoukazuje na negatívne dôsledky fajčenia ako pri iných kampaniach. Zdôrazňuje výhody, ktoré prináša život nefajčiara a ukazuje inšpiratívne výsledky bývalých fajčiarov ako motiváciu na zbavenie sa zlozvyku fajčenia.
Okrem toho poskytuje fajčiarom možnosť využitia aplikácie iCoach, pomocou ktorej sa môžu zbaviť fajčenia.
 
Prečo je iCoach jedinečnou aplikáciou?
iCoach je online interaktívny zdraviu prospešný nástroj, ktorý pomáha ľuďom prestať fajčiť podľa toho, ako im to vyhovuje. Je voľne prístupný a je k dispozícii vo všetkých jazykoch Európskej únie. iCoach pracuje na základe analýzy fajčiarskych zlozvykov používateľa a poskytuje odporúčania na každý deň. Všetkým tým, ktorí sa snažia prestať fajčiť môžu využívať množstvo jeho interaktívnych nástrojov, ako napríklad prehľad každodenných pokrokov či minitesty. Na konci každého mesiaca iCoach zostavuje správu, ktorá užívateľovi poskytuje spätnú väzbu, úspechy, ktoré dosiahol a rovnako aj ďalšiu pomoc a podporu, aby sa zbavili zlozvyku fajčenia a už sa k nemu nevrátili.
 
Kto sa podieľa na organizácii kampane?
Na kampani sa spoločne s generálnym riaditeľstvom Európskej komisie pre zdravie a spotrebiteľskú politiku aktívne podieľajú aj početné organizácie na národnej i európskej úrovni, vrátane ministerstiev zdravotníctva členských krajín, občianskych združení a neziskových organizácií. Po celej Európe budú počas kampane prebiehať rôzne aktivity na národnej i miestnej úrovni. Aby sa zabránilo prekrývaniu a zvýšila sa efektivita, kampaň sa musí dopĺňať s národnými, už prebiehajúcimi opatreniami a zahŕňať organizovanie spoločných aktivít. Internetová stránka kampane ponúka špeciálnu sekciu pre organizácie, ktoré chcú podporiť svojich členov pri skoncovaní s cigaretami.
 
Aké nástroje a médiá kampaň využíva?
Kanály, ktoré budú použité na zasiahnutie cieľovej skupiny počas celej kampane, zahŕňajú reklamu (tlač, televízia, online) a sociálne siete. Súčasťou kampane je oficiálna stránka exsmokers.eu vo všetkých jazykoch EÚ, 27 národných stránok na sociálnej sieti Facebook, online aplikácia iCoach a miestne aktivity všetkých 27 členských štátov, vrátane partnerských akcií a vzťahov s médiami.

 
Je to prvá kampaň, ktorou sa Európska komisia zamerala na reguláciu tabakových výrobkov ?
Nie, Európska komisia podporuje kampane na odvykanie od fajčenia od roku 2002.
Prvá kampaň “Feel free to say no” (Neboj sa povedať nie) prebiehala v rokoch 2002 až 2004. Viedla ku kampani “Help: for a life without tobacco” (Pomoc: za život bez tabaku), ktorá prebiehala v rokoch 2005 až 2010. Kampaň Help bola zameraná na aktívne aj pasívne fajčenie a jeho prevenciu, a cielená na mladých Európanov vo veku od 15 do 25 rokov.
Nová kampaň “Ex-fajčiari sú nezastaviteľní” sa prirodzeným vývojom stala nadstavbou predchádzajúcich kampaní, a presúva pozornosť od škodlivosti fajčenia na výhody, ktoré prináša skoncovanie s fajčením.
 
Čo ešte EÚ robí v rámci regulácie tabakových výrobkov?
EÚ a predstavitelia národných orgánov úzko spolupracujú na regulácii tabakových výrobkov.
Základným pilierom regulácie tabakových výrobkov v EÚ je legislatíva o tabakových produktoch a o reklame na tabakové produkty. Tieto zákony rešpektujú voľný pohyb tovarov na európskom trhu a zabezpečujú vysokú úroveň ochrany verejného zdravia. Európska komisia dohliada nad vytváraním, vylepšovaním a dodržiavaním implementácie týchto zákonov.
 
Smernica o tabakových výrobkoch (2001) prikazuje výrobcom uvádzať na tabakových výrobkoch zdravotné varovania, zakazuje používanie výrazov ako ľahké (light), jemné (mild) alebo s nízkym obsahom dechtu (low tar). Výrobcovia musia na základe tejto vyhlášky taktiež uvádzať informácie o zložení, dodržiavať maximálne limity dechtu, nikotínu a kysličníka uhoľnatého v cigaretách.
 
Komisia pripravuje na rok 2012 revíziu pôvodnej smernice z roku 2001, ktorá by mala reagovať na vývoj v tabakových výrobkoch a vo vede.
Smernica o reklame na tabakové výrobky (2003) zakazuje cezhraničnú reklamu na tabakové výrobky v printových médiách, rádiu a internetových portáloch. Zakazuje aj sponzorstvo na medzinárodných podujatiach. V súvislosti s tabakovými výrobkami je reklama a sponzoring v televízii zakázaný už od roku 1989.
 Ostatné oblasti kontroly tabakových výrobkov ako sú prevencia, zákaz fajčenia na verejne prístupných miestach a zákony s tým spojené, sú plne v réžii členských štátov. V týchto oblastiach je úlohou EU podporovať, dopĺňať a koordinovať úsilie národných štátov. EU vydala nasledujúce odporúčania pre členské štáty:
·    Odporúčanie v rámci prevencie fajčenia (Council Recommendation on Smoking Prevention – 2003), ktoré nabáda členské štáty kontrolovať všetky formy propagácie tabakových výrobkov, predaj maloletým osobám ako aj zvýšiť povedomie a vzdelávanie o zdravotných dopadoch fajčenia.
·    Odporúčanie ohľadne zákazu fajčenia na verejne prístupných miestach (Coucil Recommendation on Smoke-Free Environments – 2009), ktoré vyzýva členské štáty prijatie a implementáciu zákonov, ktoré by ochraňovali občanov pred škodlivosťou fajčenia na uzatvorených verejne prístupných miestach, pracoviskách a v hromadnej deprave. Zároveň vyzýva k rozšíreniu zákonov o zákaze fajčenia na verejne prístupných miestach, ochranov detí, povzbudzovaním úsilí zameraných na skoncovanie s fajčením, ako aj zavedením varovaní na cigaretových obaloch vo forme obrázkov.
 
Viac informácií nájdete na stránke kampane:
www.exsmokers.eu

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Fajčenie poškodzuje organizmus hneď po uhasení cigarety (17. 1. 2011)
 Svetový deň bez tabaku poukáže na fajčenie žien (26. 5. 2010)
 Protifajčiarsky zákon znižuje počet infarktov až o 36 percent (22. 9. 2009)
 Cigaretový dym ohrozuje viac ženy ako mužov (19. 5. 2009)
 Fajčiť môžu prestať aj fajčiari, ktorí o tom neuvažujú (4. 4. 2009)
 Prezident podpísal zákon o ochrane nefajčiarov (6. 3. 2009)
 Fajčiari v reštauráciách budú za stenou (17. 2. 2009)
 NR SR: Urbáni chce zakázať predaj cigariet (11. 2. 2009)
 Urbáni chce zakázať predaj cigariet (11. 2. 2009)
 Rosová žiada schváliť úplný zákaz fajčenia v reštauráciách (11. 2. 2009)



nasledujúci článok >>
Podľa Figeľa nie je stavba R1 do Ružomberka pripravená
<< predchádzajúci článok
Týždenný komentár k akciám: vyrieši problém ochranný val?