Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

18. marca 2013

Opravené výtlky na cestách dlho nevydržia, chýba technológia



Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví. Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri ...



Zdieľať
vytlk BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) - Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví.


Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, totiž zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra.

Ako v pondelok informoval denník Pravda, asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok.

Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov. Posledné dve menej účinné technológie podľa novín používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.

"Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti," uviedla Pravda. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre. Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.

Ako prvý nakúpil infražiariče Žilinský kraj. "Technológia studenej asfaltovej zmesi je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojila. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky," tvrdí hovorkyňa žilinského kraja Hana Danová.

Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju treba však mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu.

"Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál," povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. "Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje," dodal expert.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Mladý chodec vbehol pod kolesá auta, bol na mieste mŕtvy
<< predchádzajúci článok
Na súde v Trenčíne nahlásili bombu, polícia ju nenašla