![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 10.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Branislav, Bruno
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
18. marca 2013
Opravené výtlky na cestách dlho nevydržia, chýba technológia
Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví. Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri ...
Zdieľať

Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, totiž zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra.
Ako v pondelok informoval denník Pravda, asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok.
Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov. Posledné dve menej účinné technológie podľa novín používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.
"Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti," uviedla Pravda. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre. Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.
Ako prvý nakúpil infražiariče Žilinský kraj. "Technológia studenej asfaltovej zmesi je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojila. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky," tvrdí hovorkyňa žilinského kraja Hana Danová.
Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju treba však mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu.
"Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál," povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. "Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje," dodal expert.